Újévi ebéd klasszik

A hagyományokat és ama kívánságot követvén, hogy gazdagok legyünk az új évben, természetesen megfőztem az újévi lencsefőzeléket. Bár, állítólag, szigorúan sertéshússal párosítva érhetjük el a kívánt hatást, azért én most virslivel csináltam. Szerintem ezen igazán nem múlhat a dolog. Tavaly füstölt libacombbal készítettem, de most nem volt kedvem a hús külön főzésével bajlódni. A kissé füstölt ízt egy nemrégiben megfőtt füstölt csülök levével értem el, mindig elteszem a mélyhűtőbe. A csülökről a főzővizet több alkalommal is le szoktam önteni, így az eltett lé már nem olyan vadul sós és füstölt ízű. 

LENCSEFŐZELÉK 
  • 250 g lencse
  • 1 babérlevél
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 2 szál újhagyma
  • 2 ek mustár
  • 200 ml tejföl
  • 1-2 ek liszt
  • 2 ek olaj
  • só, bors
  • 3 pár hosszú bécsi virsli
A lencsét előző este hideg vízbe áztatom. Másnap leszűröm, leöblítem és egy fazékban felteszem főni annyi főzőlében, hogy bőven ellepje. A főzőlevet fele arányban vízzel higítom. Kissé sózom, beleteszem a fokhagymát és a babérlevelet, majd ezekkel főzöm fedő alatt a lencse teljes puhulásáig. 
A virslit felkarikázom és a lencséhez adom, míg a rántás kész, a virslikarikák megfőnek.
A rántáshoz az újhagymát finomra vágom, a forró olajban kissé megfonnyasztom, rászórom a lisztet, megborsozom és világos rántást csinálok belőle, egy kevés vízzel felengedve a lencséhez keverem gyors mozdulatokkal, nehogy csomós legyen. Belerakom a mustárral elkevert tejfölt, hagyom felforrni az egészet és pár percig forralom. Tálalás előtt kiveszem a két fokhagymagerezdet és a babérlevelet.
Én most fele arányban vörös lencsét használtam, ezt már csak akkor adtam a másik fajtához, amikor az teljesen megpuhult és már a virslit is hozzáadtam, mert a vörös lencsének 2-3 perc elég. Én nem vagyok híve a kaják ecetezésének – szerintem ennyi mustár éppen elég pikánssá tesz a főzeléket –, de aki savanyúbban szereti, hajrá, ecetezzen, esetleg citromlevet is lehet használni.

Posted in Uncategorised

Leave a Reply

