Egy jó nap

Szombaton meglátogatott az egyik legjobb barátnőm, vicces, hogy az embernek egyszerre lehet több legjobb barátnője, mondjuk, nekem szám szerint négy is. 

Az ilyen látogatásokat mindig jó hosszúra tervezzük, sok dolgunk van, rengeteg megbeszélnivaló. Amíg egyedül laktam és persze közelebb, könnyebb volt a szervezés. 
Mostanság Jane Austen-korszak van, újraolvassuk a regényeket, összegyűjtöttem a legújabb BBC-s és más adaptációkat, ezeknek nagyon örült. Jelenleg én sokkal kényelmesebb életet élek, mint ő, így volt időm a filmek, feliratok vadászásával bajlódni.
Andrew Davies forgatókönyvei decensek, elegánsak, megfelelően ironikusak és viccesek. Az új Northanger Abbey filmes adaptációja nekem nagyon tetszett, Andrew Davies mintha kicsit jobban szeretné Catherine-t, mint Jane Austen, persze ez csak az én olvasatom. És JJ Feild Henry Tilney-je még a végén képes és elhomályosítja Colin Firth Mr. Darcyját. Egyébként itt lehet szavazni a férfihősökre, bevallom, JJ Feild teljesen eltérített.:)
Ilyen alkalmakra mindig elég nagy főzést csapok, pedig egyikünk sem egy nagyevő, de azért jó, ha sokfélét lehet kóstolgatni. Igazából most nem csináltam nagy dolgokat, az volt a lényeg, hogy minél naposabb, melegebb színe legyen az ételeknek a hidegre való tekintettel. Vihogtunk is, hogy sikerült az év leghidegebb napját kiválasztani a kirándulására, nem egyszerű eljutnia hozzánk, a 15. kerület–Érd reláció hordoz magában kalandokat néha.
Valamikor novemberben megcsináltam a pálinkás sajtkrémet, arra nagyon fentük a fogunkat. Már egy hete azt terveztük, hogy végre együtt kóstolhatjuk meg, ígéretet tettem, hogy nem hagyom ki a buliból. Emberek, az valami ritka finom cucc! És nem is kell nagyon elszánt gourmand-nak sem lenni, hogy élvezhető legyen. Tényleg krém, kicsit folyós, de krém, illatos, erős, melengető, ahogy leér a gyomorba. Benne van a sajtok (kéksajt, parmezán) és a fügepálinka minden ereje, Az viszont biztos, hogy nagyon kell hozzá valami édeskés vagy édes dolog, mi áfonyalekvárral ettük. De pár falat, aztán kész, mert nagyon intenzív, tömény. Kiváló előételnek, szerintem bármilyen körülmények között megállja a helyét. Biztos lehet sokkal tetszetősebben is tálalni, főleg fotózni, de mi siettünk, szegény barátnőm gyakorlatilag egy jégtömb formájában érkezett meg.

Aztán még csináltam kukoricás sütőtökkrémlevest is Delia Smith receptje alapján meg áfonyás-narancsos cookie-t innen, mínusz makadámia dió, nem igazán szeretem a mogyorós/diós süteményket, a mogyoróvajkrém szerintem kifejezetten gusztustalan bármiben. 
Úgy emlékszem, már írtam róla, hogy Delia az egyik általam legtöbbre becsült szakács, egy valóságos intézmény az Egyesült Királyságban. Mostanában nem olyan divatos. Elképesztően precíz és megbízható receptjei vannak, még azt is mindig belefoglalja a leírásokba, hogy milyen edényekre van szükség. Tényleg bárki meg tudja csinálni utána, az olyanok is, akik először látnak konyhát életükben. Olyan szinten dolgozza ki a receptjeit, hogy nem érdemes se hozzájuk tenni, se elvenni belőlük hozzávalókat, se változtatni a mennyiségeket – tudom, mert kísérleteztem már, tényleg nem lesz olyan finom, de leginkább a kerekségét veszíti el az étel, úgy textúrában mint színben és aromában. És valóban úgy működnek, ahogy az ember várja, ezért aztán az ő receptjeit mindeféle ötletelés nélkül, mondhatni szolgai módon követem. 
KUKORICÁS SÜTŐTÖKKRÉMLEVES (6 személyre)
  • 700 g sütőtök (tisztán mérve)
  • 570 g kukorica (mirelit vagy friss, ha csöves, akkor 5-6 cső)
  • 25 g + 1 ek vaj
  • 1 közepes fej hagyma
  • 275 ml teljes tej
  • 725 ml zöldségalaplé
  • só, bors

A hagymát megtisztítom és finomra aprítom. Egy nagyobb fazékban felolvasztom a 25 g vajat, ezen párolom a hagymát alacsony hőmérsékleten 8 percig. Közben megtisztítom a sütőtököt és kisebb kockákra vágom. A sütőtököt és a kukorica felét a fazékba szórom, jól megkeverem, megborsozom, fedőt rakok rá és továbbra is alacsony hőmérsékleten 10 percig párolom a zöldségeket. Ezután hozzáöntöm a tejet és az alaplevet, majd félig lefedve főzöm a levest kb. 20 percig. Érdemes odafigyelni, nehogy kifusson, de ez az alacsony lángon szerintem nem nagyon fordulhat elő.
Közben a többi kukoricát összekeverem az evőkanál olvasztott vajjal, sózom, borsozom, és egy sütőlemezre szétterítve grillbe teszem a legnagyobb fokozaton 8 percre. Nekem a mikróban van grill funkció, kb. 20 perc kellett ahhoz, hogy aranybarna legyen. Félidőben megkeverem.
Amikor a levesben megpuhultak a zöldségek, turmixolom, nem teljesen simára, ne legyen püré, legyen benne mit harapni. Ha kell, ízesítem. Forrón, a grillezett kukoricával megszórva tálalom.

ÁFONYÁS-NARANCSOS COOKIE (kb. 5 tucat)
A bevonathoz*:
  • ⅓ cup kristálycukor
  • 1 tk reszelt narancshéj
A cookie-hoz:
  • 1 cup cukor
  • ¾ cup vaj
  • 1 tojás
  • 1 tk vaníliapaszta
  • 2 cup liszt
  • 1½ tk sütőpor
  • ¼ tk szalakáli
  • ½ cup aszalt tőzegáfonya
  • 1 ek reszelt narancshéj

Az aszalt áfonyát apróra vágom. A vajat kissé megpuhítom a mikróban és a cukorral, a vaníliával, a reszelt narancshéjjal meg tojással habosra keverem. A lisztet elegyítem a sütőporral és a szalakálival, hozzákeverem a felaprított áfonyát. A két keveréket simára dolgozom és egy kicsit a hidegre teszem, hogy jól formázható legyen a massza.
A sütőt 190 °C-ra előmelegítem és két sütőlemezre sütőpapírt rakok. A masszából diónyi golyókat formázok, amiket aztán meghempergetek a narancshéjas cukorban. Egymástól tisztes távolságba rakosgatom őket, mert megnőnek sütés közben. Egy kisebb pohárral mindegyiket kis lepénnyé alakítom.

A sütőben 11-12 percig sütöm, míg a szélük egy kis színt kap. Nem szabad túlsütni.
*Egyáltalán nem elég ⅓ cup cukor a bevonáshoz, legalább egy féllel kell. Vaníliával és nádcukorral pótoltam, a képen ezek a sötétebbek. 
Posted in Uncategorised

7 thoughts on “Egy jó nap

  1. Makka

    Na azért csak tudnánk mit tenni! Ha mást nem, balítéleteket gyártanánk és büszkék lennénk, esetleg gótikus regények olvasása miatt keverednénk kínos kalandokba, de ami a fő, hogy a végén várna minket az elkerülhetetlen happy end.:))Hálás közönségnek bármikor szívesen küldök máskor is.:)

  2. Zaira

    Sebaj! Majd főzünk, eszünk finomakat happily ever after, azok meg pukkadjanak csak meg külhonban! :-)))A családon kipróbáltad már a pálinkás sajtot?

Leave a Reply

