A rusztikusság dicsérete

Már másodszor készítettem el Jamie vidéki konyhájából a sok paprikás sertéslapockát. Az első alkalommal nem volt itthon füstölt őrölt paprika, de most igen, valóban jobb, ha kerül bele, valami isteni illata lesz tőle. Szerintem mindenki tisztában van azzal, hogy Jamie Oliver rajong a rusztikus ételekért, ebben egyet tudok vele érteni, nincs rosszabb, mint amikor egy étel feszengve készül vagy feszengve fogyasztjuk. Valamiért a rusztikus nekem a meglehetősen laza asszociációját kelti. Persze csodálom az olyan tehetséggel és precizitással megáldott embereket mint a Canelle et Vanille és a Tartelette blogok írói, de nekem jobban fekszik, amikor nem kell aggódni a milimétereken vagy a grammokon. Természetesen hozsannázni tudnék, amikor ezeket a blogokat nézegetem, egyszerűen gyönyörűek. És bevallom, van bennem egy csipet irigység is, főleg a fényképzési tudásukat illetően. Valószínűleg nem egy kis kompakt géppel próbálnak ügyeskedni. Az is igaz, hogy a két említett blog írója profi cukrász, és a cukrászat messze nem olyan, mint a főzés, ott szigorúan kell venni a méricskélést, különben az eredmény nem garantált. Erős eufemizmussal.

Tehát rusztikus ételek… Ez a Jamie által „gulash”-nak tartott gyakorlatilag egytál étel az egyik legjobb példa. Ugyanis amikor készen van a hús, azaz vajpuhára párolódott a sütőben, villákkal kell nekiesni és szétcincálni falatnyi darabokra, hogy jól össze tudjon keveredni a sokféle paprikából összeállt raguval, majd nagy tálon hófehér párolt rizs alapon érdemes tálalni.
Miután Jamie általában ipari mennyiségeket készít, az eredeti receptje 12 személyre szól, én fele húsmennyiségből csináltam, de nem minden hozzávalónál ragaszkodtam az egzakt felezéshez, pl. a konzerv paradicsomot nem felezgettem, beleraktam az egészet, plusz a balzsamecetet hozzáraktam, valamiért odakívánkozott.
SOK PAPRIKÁS SERTÉS LAPOCKA
  • 1 kg sertéslapocka
  • 1 fej lilahagyma
  • 2-3 ek olívaolaj
  • 1 db sárga kaliforniai paprika
  • 1 db zöld kaliforniai paprika
  • 1 db piros kaliforniai paprika
  • 1 db piros chili
  • 1 ek őrölt paprika
  • 1 tk őrölt füstölt paprika
  • 1 tk őrölt kömény
  • 1 tk szárított oregánó
  • 1 doboz paradicsom
  • ½ üveg grillezett paprika
  • 2 ek vörösbor ecet
  • 1 ek balzsamecet
  • só, bors
A tálaláshoz:
  • 200 ml tejföl
  • 1 citrom reszelt héja
  • 1 kis csokor petrezselyem
  • 200 g hosszúszemű rizs
Egy olyan edényt érdemes választani, ami elég mély, minden belefér és a sütőben is használható fedőstül. 
Felforrósítom az olajat és a hús minden oldalát megpirítom, aztán kiveszem egy tányérra. Közben a hagymát vékonyan felszeletelem, rádobom az olajra. A paprikákat csíkokra vágom, a grilezettet is, és a hagymához adom, kicsit átpirítom. Hozzáadom az őrölt fűszereket, a paradicsomot felaprítva, ezzel összerottyantom az egészet. Visszarakom a húst úgy, hogy a tetejére is kerüljön a zöldségekből. Ráöntöm a bor- és balzsamecetet és annyi vizet, hogy épp csak ellepje. Sózom és borsozom. Lefedem az edényt és 180 °C-ra előmelegített sütőbe rakom 3 órára. Ennyi idő alatt egészen biztosan vajpuhára párolódik a hús.
A rizst megfőzöm és egy nagyobb tálra terítem. A húst, ahogy már említettem, két villa segítségével szétszedem, összekeverem a szaftos paprikás raguval és a rizsre halmozom. A tejfölt összekeverem a reszelt citromhéjjal és a durvára vágott petrezselyemmel, ebből kanalazok a hús tetejére. A végén még szórok rá egy csipet füstölt paprikát is.
Posted in Uncategorised

4 thoughts on “A rusztikusság dicsérete

  1. Makka

    A portugálok és a spanyolok csinálják, náluk van mindenütt. Én eddig csak a Culinárisban láttam, ott is vettem, az árát nem is néztem, ott jobb, ha nem. Pedig már évek óta kerestem, de biztos nem jó helyeken.:)

  2. disa

Leave a Reply

