Tavaszi szél vizet áraszt

Nem úgy tűnik, hogy már tavaszi a szél, viszont bitang erős. A szomszédban a nagy fenyőfák derékszögben hajladoznak, kissé félelmetes, az ember nem tudja, mikor adja meg magát valamelyik.

Ma megint nagyon rámjött a sütögethetnék, csináltam két teasüteményt, egy ujjlenyomatosat és egy faék egyszerűségű másikat, közben meg kitaláltam, hogy régen volt grissini, így abból is készült egy adag.
FŰSZERES GRISSINI
  • 450 g finomliszt
  • 1 tasak szárított élesztő (Haas-féle gluténmentes volt itthon)
  • 300 ml tej
  • 1 tk cukor
  • 50 g vaj
  • 1 ½ ek só
  • 1 tk fokhagymasó
  • 1 tk szárított oregánó
  • 1 tk szárított bazsalikom
  • ½ tk rozmaring, finomra vágva
  • 1 kk frissen őrölt bors
  • 1 tojásfehérje a kenéshez
  • 2 ek szezámmag a megszóráshoz

A lisztet tálba szitáltam, hozzáadtam a sót, a fokhagymasót, a fűszereket és az élesztőt, alaposan elkevertem. Közben megmelegítettem a tejet, beleszórtam a cukrot és a vajat is beleraktam, hogy olvadjon el. A tejes keveréket a liszteshez öntöttem, összegyúrtam tésztává, amit aztán lefedve meleg helyen hagytam kelni 1 órát.
Az 1 óra letelte után enyhén lisztezett deszkán alaposan átgyúrtam, kettéosztottam. A feleket kövérebb hurkává alakítottam, amelyekből aztán szeleteket vágtam. A levágott darabokat hosszúra és vékonyra sodortam, sütőpapírral bélelet tepsire sorakoztattam. Mindegyiket megkentem tojásfehérjével és megszórtam szezámmaggal, majd a 200 °C-ra előmelegített sütőben kb. 18-20 perc alatt pirosra sütöttem.
DIÓS UJJLENYOMAT TEASÜTEMÉNY
  • 225 g vaj
  • ½ csésze cukor
  • 2 tasak vaníliás cukor
  • 2 tojás
  • 1 csipet só
  • 2 csésze finomliszt
  • 2 marék dió, durvára aprítva
  • ¾ csésze pikáns dzsem

A vajat a cukorral és a vaníliás cukorral nagyon habosra vertem, hozzáadtam a tojások sárgáját, és azokkal is tovább vertem még vagy 2 percet.
A lisztet elkevertem a csipet sóval, majd a vajas keverékhez adtam, simára kevertem. A tésztát ½ órára a hűtőbe raktam kicsit dermedni.
A sütőt 180 °C-ra előmelegítettem, két tepsit kibéleltem sütőpapírral.
A tésztából diónyi golyókat formáztam, elég megtermett diókat képzeltem el. Aztán a félrerakott tojásfehérjébe mártottam, majd a durvára vágott dióba hempergettem őket. A mutatóujjammal megnyomtam a közepüket – óvatosan kell csinálni, különben szétmegy a süti – és a kis mélyedésekbe camparis ribizlidzsemet és fügedzsemet kanalaztam.
15-20 perc alatt megsütöttem.
Ennek a sütinek az a tulajdonsága, hogy amikor a dió már megpirult rajta, akkor is még mindig úgy érzi az ember, hogy a tészta még nagyon puha, sőt mintha még nem sült volna meg. Pedig ennyi idő elég neki, az a lényeg, hogy nem szabad forrón piszkálgatni – akármilyen kóstolásra csábító az illata – meg kell várni, amíg teljesen kihűl a tepsin, és akkor a szétmorzsolódás veszélye nélkül lehet átrakosgatni egy tálra.

A receptet Elise blogján találtam.


A FAÉK EGYSZERŰSÉGŰ TEASÜTEMÉNY
  • 2 csésze finomliszt
  • 1 tk sütőpor
  • ¼ tk őrölt gyömbér
  • ¼ tk őrölt fahéj
  • ¼ tk só
  • 115 g vaj
  • ⅔ csésze cukor
  • 1 nagy tojás
  • 2 ek tej
  • 1 tk vaníliakivonat
  • ¼ csésze fügedzsem

A sütőt előmelegítettem 180 °C-ra, két tepsire sütőpapírt tettem.
A lisztet összekevertem a sóval, a sütőporral és a fűszerekkel.
A vajat a cukorral habosra kevertem, beleraktam a tojást, azzal is vertem még egy kicsit. Majd a tej és a vanília kivonat következett, azokkal is alaposan elkevertem. A fűszeres lisztet a vajas keverékhez adtam, simára dolgoztam.
Két teáskanál segítségével kis halmokat raktam a tepsikre, 10 perc alatt megsütöttem.
Posted in Uncategorised

One thought on “Tavaszi szél vizet áraszt

Leave a Reply

