Pusztulat és nyáridéző menü

Szombaton hajnalban még csak aludni nem tudtam az ismeretlen kórságtól, ami köhögéssel, orrfújkálással, fejfájással járt estig. Aztán jött a pusztulat jó magas lázzal (39,3), hátfájással, izomgörcsökkel. El is gondolkodtam, hogy tényleg megöregedtem, mert annak idején egy ilyen 39-40 fokossal simán elmentem edzésre – a „karate gyógyít” felkiáltással, 19 évesen elég hülye tud lenni az ember – még Budakalászra is, akkor a XIII. kerületben laktam. Mostmár csak lefeküdni voltam képes és azon vihogni a nyomorom közepén, hogy annyira ráz a hideg a láztól, hogy velem rázkódik a bunditakaró (© S.) meg még az ágy is. Direkt nem csináltam semmit a lázzal, egyébként is nekem csak a langyos, de inkább hideg vizes zuhany segít, arra meg egyszerűen nem voltam képes. Szóval direkt nem csináltam vele semmit, ölje csak a vírusokat és a bacikat, másnapra nem akarok se köhögni, se orrot fújni 3 percenként. Végül olyan jó 2 óra elteltével kezdett lemenni a láz, talán nem volt elég hosszú, mert azóta is köhögés és orrfújás. De legalább már a fejem nem fáj, viszont hangom nem nagyon van, vicces lesz ma 2-kor tárgyalni. Majd mutogatok vagy írkálok. Illetve egy fenét, egyszer valahol azt hallottam, hogy halkan kell beszélni és akkor mindenki odafigyel az emberre. Tehát suttogni fogok.

Miután szombaton nem csináltam semmit, estére azért már enyhén szólva is kiéheztek itthon a népek, áthidaló megoldásként bedugtunk egy adag hurkát és kolbászt a sütőbe. Nem szoktam tartani semmilyen böjtös izét, de azért ezt még én is kissé túlzásnak éreztem pont most.
Vasárnap aztán, hogy kárpótoljak mindenkit itthon, kacsaalkatrészeket sütöttem és fügét pároltam hozzá vörösboros-balzsamecetes mártásban, plusz sütöttem almás-diós batyut is.
SÜLT KACSACOMB VÖRÖSBOROS-BALZSAMECETES PÁROLT FÜGÉVEL (4 személyre)
  • 4 kacsacomb
  • 1 kacsamell, kicsontozva
  • 1 nagyobb fej hagyma, tisztítva és felnegyedelve
  • 8-10 gerezd fokhagyma, hámozatlanul
  • 100 ml száraz fehérbor
  • só, bors
A párolt fügéhez:
  • 16 szem füge
  • 200 ml száraz vörösbor
  • 4-5 ek balzsamecet
  • 1-2 ek nádcukor
  • 1 kk őrölt szegfűszeg
  • 1 kk őrölt szegfűbors
  • 1 kk őrölt fahéj
  • 1 kk vaníliapor
  • ¼ kk frissen őrölt bors
Miután a füge nagyon tömény és jellegzetes izű, a kacsát csak nagyon egyszerűen szoktam elkészíteni. Jellemzőan nyáron vagy kora ősszel, fügeidényben, de tavaly kísérletképpen beraktam 3 dobozba fügéket a mélyhűtőbe, azt hittem, nem fogják bírni a fagyasztást és kiengedés után csak valami kulimász lesz belőlük, szerencsére nem ez történt.
A combok és a mell bőrét beirdaltam (a combok bőrét ott érdemes csak bevagdosni, ahol vastagabb a zsírréteg, a többi részen nem, nehogy kiszáradjon a hús), sóztam és borsoztam mindegyiket, egy tűzálló tálba raktam. Melléjük szórtam a hagymadarabokat és a fokhagymagerezdeket, alájuk öntöttem a bort. Fóliával letakarva a 200 °C-ra előmelegített sütőbe raktam. 1 óra párolás után levettem a fóliát és még kb. ½ órát sütöttem, hogy jó ropogós és piros legyen a combok és a mell bőre is.
A füge nagyon hamar kész van, kb. 10-12 perc kell neki.
A fügéket egy vastagfalú serpenyőbe raktam, beleöntöttem a bort és a balzsamecetet, beleraktam a cukrot és a többi fűszert is, majd elég magas hőmérsékleten addig forraltam, míg a sötétvörös keverék egészen sűrű sziruppá redukálódott. Közben néha óvatosan, hogy ne sérüljön meg a fügék héja – különben dzsem lesz – átkevertem.
A fügével meglehetősen laktató ez így, de a kissé konzervatívabb részlegnek csináltam még tört krumplit is, amibe belekevertem egy kevés kisült kacsazsírt és a héjukból kinyomott fokhagymagerezdeket is. A kacsamell nagyja megmaradt, szerintem vékonyra szeletelve valami kínai vagy thai ihletésű salátát készítek belőle, chilivel, limelével, friss gyömbérrel stb. az öntetben.

Az almás-diós batyu kifejezetten gyors sütemény volt, ugyanis amikor az almapálinkának vágtuk össze a több ládányi almát, ugyanazzal a lendülettel meghámoztam és lereszeltem vagy 5-6 kilót, amit aztán nem túl sok cukorral, őrölt fahéjjal, őrölt szegfűszeggel, citromlével, reszelt citromhéjjal és vaníliával összepároltam, adagokban lefagyasztottam. Volt itthon mirelit leveles tészta, így csak elő kellett venni ezeket a mélyhűtőből és a felengedés után kb. 15 perc múlva már a sütőben voltak a batyuk.
ALMÁS-DIÓS BATYU
  • 1 doboz mirelit leveles tészta (még mindig az Aldiban veszem)
  • 1 adag almatöltelék (szerintem egy dobozban nekem kb. jó 1 ½ kiló almából lehet)
  • 2-3 marék durvára vágott dió
  • porcukor a szóráshoz
A felengedett tésztát lisztezett deszkán akkorára nyújtottam, hogy mindegyik lapból (ebben az aldisban 6 külön lap van) 4 batyut tudjak csinálni. Mindegyik már elvágott lapra 1 púpozott evőkanálnyi tölteléket – almapürét és diót összekever – halmoztam, majd batyut formáltam, a tészta széleit és csúcsait összefogva alaposan összenyomtam.
Sütőpapírral kibélelt tepsibe raktam és 185 °C-ra előmelegített sütőben szép világosra sütöttem. A sütőből kivéve még forrón megszórtam porcukorral.

Posted in Uncategorised

4 thoughts on “Pusztulat és nyáridéző menü

  1. trinity

    La a kalappal, hogy a kórság után nekiálltál főzni!!Azért a lázzal vigyázni-ez a magas láz már károsíthatja a bacikon kívül a belső szerveket(vese, máj, szív, de még az agyat is a végén…)Egy szívizomgyulladás meg nem hiányzik..Szóval jobbulást és vigyázz magadra!!!

  2. Makka

    Köszönöm.:)Azért próbáltam olyan főzést csapni, ami nem jár túl sok munkával, viszont látványos. Tegnap már egész jól voltam egyébként, meg ha nem múlt volna el a láz, tettem volna ellene.Az a baj, hogy annak idején kissé hozzászokott a szervezetem a láz elviseléséhez, mert elég sokszor lázzal jött rajtam ki az idegesség, de az is más volt, mint a rendes megfázásos láz. Abban meg igazad van, hogy mindegy, milyen láz, károsít, ha sokáig tart.

  3. Makka

    De igen, a kertből van.:) Van két fügebokrunk egymáshoz nagyon közel ültetve, amikor leveleik vannak, egynek látszanak. Mostmár olyan jó 4-5 méter magasak.Köszi a dicséretet, itthon is nagyon tetszett mindenkinek, főleg apukám és S. voltak odáig a batyukért. Igaz, ők ketten édesszájúak igazán.

Leave a Reply

