Orgonaszezon

Szezonja van az orgonának. Eddig egyáltalán nem érdekelt, de Napmátka bogarat tett a fülembe az orgonás megoldásaival. Egyszer, nagyon sok évvel ezelőtt csináltam rózsaszirupot, azt hiszem, az volt az, de olyan mély nyomokat nem hagyott bennem. Arra emlékszem, hogy rengeteg lett, több befőttes üveggel, viszont hogy milyen receptet követtem, azt lelövetés ígérete mellett sem tudnám. Plusz nem igazán használtam semmire sem. Ezzel az egésszel csak azt akartam jelezni, hogy az ehető virágokból készült szirupok, zselék és egyebek nem ismeretlenek számomra, csak valahogy nem jutott eszembe ilyeneket csinálni. Pedig most aztán igazán jó helyzetben vagyok, körbevesznek a kertek mindenféle számos módon felhasználható növénnyel és virággal. Most derült ki, hogy az egyik egészen kedves szomszédunknál van rengeteg ibolya és bodza is.

Tegnap délelőtt még azt gondoltam, minimum lopnom kell majd orgonát a szomszédoktól, mert nekünk nincs. Kunyerálni nem volt kedvem, mert akkor magyarázkodni kell, hogy mit akarok vele, és egyáltalán nem vagyok olyan viszonyban a szomszédokkal, hogy ilyen intim ügyeket megbeszéljek velük, mint az illatos cukor meg az orgonazselé.
Aztán jött a korszakalkotó ötlet, hogy áttelefonálok én a barátnőmnek, neki mindig mindenféle virágja szokott lenni. Orgonája is van, természtesen. Mondta is, hogy jó, ha megyek, mert legalább elhozom a nekem ígért enciánt és leandert. Nagyon szépségesek, de még nem igazán fotóképesek, nem látványosak, még csak növendékek, szerintem pár hét, és érdemes lesz majd mutogatni őket. Addig is az új szerzemény, a kefevirág.

A Callistemon citrinus avagy Hosszúlevelű kefevirág (angolul Crimson Bottlebrush vagy Lemon Bottlebrush) a Mirtuszfélék családjába tartozó Callistemon nemzetség egyik tagja. Ezek többsége Ausztráliából származik, a mérsékelt régióból. Leggyakrabban 2-4 méter magasra növő karcsú törzsű fa vagy terjedelmes bokor. Az enyém ez utóbbi lesz. Ha a levelét megdörzsöljük, enyhe citromillatot áraszt. A leggyakoribb színváltozat ez a vörös, de van mályva, rózsaszín, sőt majdnem teljesen fehér színű virággal is.
Jól bírja a napot, savanyú és elég laza talajt igényel. Magról is szaporítható.
Most, hogy ezt itt leírtam, rá kellet jönnöm, banyek, én nem savanyú talajba ültettem át szegényt, pedig még direkt vettem is. Azt hiszem, ezt a földcserét majd akkor oldom meg, amikor nem lesz itthon senki, mert különben mi lesz így a reputációmmal…
Tehát szereztem orgonát, egy jó nagy adagot, nem tudtam, mennyire lesz szükségem.

Azt hittem, mire annyi virágot leszedegetek, amennyi kell, megőszülök. De meglepően gyorsan ment. Illetve ment volna, ha nem lett volna olyan ragadós a rengeteg nektártól mindenütt. De így sem volt vészes egyáltalán, összesen talán 2 ½ óra kellett a megfelelő mennyiségű virág lecsipegetéséhez.
Elkészült az illatos orgonás cukor és az orgonazselé is.


ORGONAZSELÉ
  • 4 csésze orgonavirág
  • 3 csésze forrásban levő víz
  • 1 tasak bourbon vaníliás cukor
  • ½ tasak pektin (Haas-féle 3:1 zselésítőt használtam)
  • 4 ek citromlé
  • 1 csésze cukor

Az orgonavirágot egy szélesszájú üvegbe raktam és ráöntöttem a forrásban levő vizet. Rátekertem az üvegre a tetejét, és 6 órát állni hagytam hűvös helyen.
Ezután leszűrtem, a felfogott levet egy rozsdamentes kisebb edényben összekevertem a pektinnel, a vaníliás cukorral és a citromlével. Elkezdtem melegíteni állandó kevergetés mellett. Amikor felforrt, hozzáadtam a cukrot, majd amikor a cukor teljesen elolvadt, magas hőmérsékleten forraltam 1 percig. Ezután lehúztam a tűzről, és kis üvegekbe töltöttem. Nekem 4 db 125 ml-es üveggel lett.

Posted in Uncategorised

3 thoughts on “Orgonaszezon

  1. napmátka

    Gyönyörű ez a növény! A zseléd nemkülönben – a recepted nagyon tetszik, azt hiszem így is kipróbálom, bár a virágokat elnézve – csak jövőre:(

  2. Makka

    Az az érdekes ebben a zselében, hogy nem tudom, mikor lett ilyen szép színe. Ugyanis az áztatás után, valami elég fura színű létyó keletkezett. Gyanús volt, mert nálad a blogon szintén szép színe van a lekvárodnak. Aztán ahogy elkezdtem melegíteni, látszott, hogy nem lesz baj.:)Ez a növény tényleg nagyon szép és valahogy olyan jó kedvet ad. Lehet tartani balkonon is, ha van rá lehetőséged, szerezz egyet. Gyakorlatilag minden nagyobb kertészetben kapható. De tudod, mit? Ősszel egészen biztosan fogok szaporítani, már ígértem a barátnőmnek is. Nagyon szívesen csinálok neked is kis növendéket.:)

Leave a Reply

