Végre egy jó zöldségleves

Mindjárt más kedve kerekedik az embernek, ha kisüt a nap. Ugyan kissé felhős az ég, de ezek a felhők szép fehérek, nem olyan szürkék, mint tegnap voltak.

A tegnapi napot más is beárnyékolta, Nadal kikapot a RG-on, apunak ez bizony pár percnyi szomorúságot okozott, anyu meg tisztára felhergelte magát a meccs alatt. Ma meg azon lamentáltak, hogy akkor kapjon már ki a Federer is, hadd legyen a verseny innentől kezdve teljesen nyílt. Utoljára az egyetem alatt néztem teniszt, de szerintem csak azért, mert a RG és a Wimbledon is pont mindig vizsgaidőszak alatt volt, akkor meg minden más sokkal, de sokkal érdekesebb, mint a tanulás. Azóta viszont kiválóan tudok rajta aludni, kevés unalmasabb dolog van a tévében, főleg, ha Horvát Mariann közvetít, illetve az meg azért nem unalmas, mert a végletekig fel tud bosszantani az arrogáns butasága. S. meg már a tenisz hallatán is totál ki tud bukni, hogy mennyire unalmas már, és azonnal elkapcsol a környékről is. Viszont ő meg a kerékpárt szereti, ott aztán tényleg nem történik semmi, hacsak nem számítjuk az ifjú Knézy és kommentátortársa ökörködését, amin ők maguk viháncolnak a legjobban. De azt meg kell adni, hogy rengeteg érdekes dolgot elmondanak a versenyzőkről, a versenyekről, sőt még a helyszínekről is.
Annak viszont örültem, hogy a Szávay jól elverte a Venus-t, aki a nővérével együtt ősbunkó. Sajnos ez a Szávay nagyon hullámzó teljesítményt nyújt, meccseken belül is megfigyelhető. Igaz, a mostani verseny előtt valami lázas betegséggel küzdött, nem volt túl jó kondícióban, hogy Cibulkovát is megverje, és továbbjuthasson. Azért néha kénytelen vagyok szembesülni, mi történik a teniszversenyeken, mert anyuék nagy kedvvel nézik az összeset, és ha lent vagyok a konyhában főzni, akkor én is élvezhetem az előadást.
Szombaton felkeltem jó korán, hogy ki tudjak menni a helyi piacra, elég alaposan be is vásároltam. Pl. találtam termelői, kapirgálós tyúktól származó tojást 30,-Ft-ért szemben pl. a Lehelen kapható legolcsóbb 36,-Ft-os árral. Szerintem minden zöldség olcsóbb volt, mint a benti piacokon. Talán kivétel az eper, viszont az meg a legjobb, amit eddig ebben az évben vettünk. Bár az az adag, amit lekvárnak csináltam meg, szintén nagyon finom volt.
Ilyen piacozás eredményeképpen lehet szerintem igazi jó nyári, sűrű zöldséglevest főzni. Csak azért írom le a receptet, hogy kiderülhessen, tényleg mennyire egyszerű, a hozzávalók gyakorlatilag bármilyen zöldséggel helyettesíthetők. A lényeg, hogy ilyenkor minden összetevő új legyen: a hagyma, a fokhagyma stb., és nem szabad semmit agyonfőzni.
ZÖLDSÉGLEVES
  • 2-3 ek olívaolaj
  • 1 fej hagyma
  • 3 szál sárgarépa
  • 3 szál petrezselyemgyökér a zöldjével együtt
  • 1 db zeller a zöldjével együtt
  • 1 db karalábé
  • 4-5 levél kelkáposzta
  • 500-600 g zöldborsó – tisztítás után mérve, tisztítás előtt ez 1 kg
  • 4 db krumpli
  • 4-5 ág borsikafű
  • 4-5 ág oregánó
  • 2 tk Natúr vega-mix
  • 3-4 gerezd fokhagyma
  • só, bors
A zöldségeket megtisztítottam és felaprítottam: a répákat hosszában félbe, aztán felszeleteltem, a zellert és a karalábét a krumplival együtt kockákra, a zeller zöldjét keskenyebb csíkokra. A felhevített olívaolajra raktam a megtisztított és vékonyan felszeletelt hagymát, kicsit átpároltam. Ezután következtek a felaprított zöldségek, picit átpirítottam az egészet. Felengedtem vízzel, nem kell hozzá túl sok víz, csak lepje el a zöldségeket, nem szeretjük, ha a végén a sok lében csak úszkálnak. Ez főleg akkor fontos, ha nem dúsítjuk semmivel a levest, mert a zöldségek kissé összeesnek a főzés hatására. Lehet dúsítani pl. tésztával, gríznokedlivel vagy esetleg karikára vágott virslivel.
Sóztam, borsoztam, beleraktam a kerti fűszerek szárakról leszedett leveleit is, a vega-mixet, felforraltam, majd a falatnyi darabokra vágott kelkáposztát szórtam bele. Kb. 8–10 perc szelíd forralás után gyakorlatilag kész volt. Lehúztam a tűzről, és belekevertem a petrezselyemzölddel együtt finomra vágott új fokhagymát is.
Posted in Uncategorised

7 thoughts on “Végre egy jó zöldségleves

  1. napmátka

    A teniszhez sajnos nem sokat tudok hozzátenni, mert nem szoktam nézni. Már a nevek közül is csak kevés ismerős. Gyerekkoromban jobban figyeltem, mert Anyu szerette nézni, mint általában a sportokat.Párom a bicaj szerelmese, de nem nézi, hanem felül rá. Vagy szétszedi…Viszont a levesedre tényleg rá van írva, hogy egy jólesőt piacoztál! Ilyenkor igazán jó tobzódni a friss zöldekben!A virtuális szakácskönyveidbe is belepillantottam. Nagyon jó ötletnek tartom.

  2. Makka

    A biciklizéssel sajnos nem vagyok jóban, de szerintem azért, mert egy jó párszor, amikor lovas táborban voltunk, azt találta ki valami elmebajnok, hogy a 4-5 órás lovaglás után pattanjunk biciklire és a 20 kilométerre levő kajáldába azzal menjünk. Mindezt ebéd előtt, aztán vacsora előtt is – azaz napi 8-10 óra lovaglás, aztán kétszer 40 kilométer bicikli. Én, mondjuk, annyit mondtam neki, hogy “akinek két anyja van”, de nem nagyon hatotta meg. A lovaglástól soha semmi bajom nem volt, de a biciklitől mindig marhára fájt a fenekem.A szobabiciklin viszont 1 óránál többet is tekertem régebben naponta, igaz, közben jókat olvastam.Ez a szakácskönyv nekem nagyon izgatja a fantáziámat, jó lenne valahogy megcsinálni magyarul egy ilyen oldalt és szolgáltatást.

  3. napmátka

    A lovaglás nekem csak álom volt, igaz, nem is a fővárosiaknak találták ki ezeket a lehetőségeket, itt drága. Amikor elkezdtem pénzt keresni, kijártam az ügetőpályára, ahol néhány lestrapált lovon gyakorolhattunk. De nem nagyon mutattak meg semmit. Nagyjából az ügetésig jutottam, de tizen-sok éve már nem is ültem lovon.A lovas túrázás – ami az igazi – nem valósulhatott meg.Most meg már nem annyira lényeges, párom nem rajong érte (ő csak bicajra ül.) Én jól megvagyok a bicajjal, de max. napi 60 km bőven elég, ennél több nem esik jól, illetve nekem is fáj a hátsóm, a vállam, a nyakam, mindenem. Valahogy nem az igazi az a testtartás. Általában csak a közelben mászkálok a bicajjal (bevásárolni, hivatalba, stb.) A belvárosba be nem teszem vele a lábam/kerekem.A nomádporta környékén viszont jó vele túrázni.A szobabicajhoz nincs türelmem – de nincs is nekünk.Leginkább futni szeretek, talán mert minden tevékenységemben az önállóságot keresem. Így az napi program. Nem sok, úgy 5 km.Olyankor jól elvagyok a gondolataimmal, sőt azt is kitalálom, hogy mit főzzek.Szakácskönyv: bár nem magyar a program, magyar szöveget is tehetsz bele, igaz?

  4. Makka

    Sajnos már én sem lovagolok, elég régóta nem.A futást soha nem tudtam megszeretni, de csodálom azokat, akik tudnak hosszabb távokat futni csak úgy a maguk kedvtelésére. Ezt sokan mondják, hogy futás vagy úszás közben lehet a legjobban gondolkodni. Nekem ilyen volt a szobabicikli, amíg nem toltam fel az időt ½ aztán 1 órára, mert az viszont tényleg maga a halálos unalom. Egy ideig tévéztem közben, aztán rájöttem, hogy tök jól lehet közben olvasni.Igen, bármilyen nyelven fel lehet tölteni a recepteket. Nekem a koncepció tetszik nagyon, hogy csinálhat magának az ember saját szakácskönyvet és azt olyan minőségben nyomtatják ki neki, mintha talált volna egy kiadót. Az ára nagyjából egy átlag szakácskönyv ára, de a szállítás sajnos ide többe kerül, mint a nyomtatás.

Leave a Reply

