Ebéd közben kerti tervek

Igaza van Napmátkának – aki egyébként a mai ebédemet ihlette –, hogy az embernek sosem a VKF-re van ötlete, pedig azt mondják, a határidő a legjobb múzsa, hát nem tudom… Mára már eszembe jutott egy csomó jó kis krumplis étel, egyszerű is és különleges is, mindegy, esetleg majd legközelebb. Nem mintha elégedetlen lennék a pályaművemmel, az legalább az én találmányom, persze nem a legbonyolultabb étel, ez is igaz.

Reggel elvittem anyut egy térdröntgenre – van szegénynek egy elég csúnya kopása a balban, és meglehetősen fájdalmas néha neki a járás. Alapvetően tök normális a helyi rendelőintézet, akármit kellett eddig ott intézni, sosem vártunk sokat. A gyógyító személyzet meg tök kedves. Nem úgy anyu körzeti orvosa, az a nő egy katasztrófa. Lassú, szerinte a kamillatea is az ördögtől való, csak a gyógyszer lehet hatékony, és anyu bármilyen kérdéssel ment hozzá eddig, szerinte a „cukortól lehet”. Én tudom, hogy az enyhe diabétesz is nagyon szerteágazó tüneteket tud produkálni, de ez már tényleg túlzás. Úgyhogy anyám már csak beutalóért megy hozzá, amikor arra van szüksége meg a gyógyszereit felíratni.
Az elmúlt pár bevásárláskor minden alkalommal vettem egy jégsalátát, lassan már nem fér más a hűtőbe. Néha eléggé rá tudok kattanni egy kajára, aztán hetekig vagy hónapokig felé sem nézek, eszembe sem jut, hogy olyat vagy hasonlót egyek. Szerintem ez történt a salátával is, eddig egy csomót megettem, sokszor csak pusztán salátalevelet eszem valami mellé. Azért is szeretem ezt a jégsalátát, mert jó ropogós, nem lesz olyan hamar ványadt, mint a többi fajta.
Tehát pusztítani kell a salátákat, nehogy megromoljanak. Ez volt az alap az ebédötlethez, na jó, de mi legyen mellé vagy bele. Krumpli valahogy, abból is van itthon egy rakat.
KERTI FŰSZERES KRUMPLILEPÉNYKÉK SALÁTÁVAL
A lepénykékhez:
  • 1 kg krumpli
  • 5 ág borsikafű
  • 1 csokor snidling
  • ½ csokor petrezselyem
  • 3 szál zellerzöld
  • 1 marék medvehagyma (összevágva volt a mélyhűtőben)
  • ¼ tk őrölt csípős füstölt paprika
  • 1 tojás
  • 3 ek Ziegler-féle sajtos morzsa
  • só, bors
  • olaj a sütéshez
A salátához:
  • ½ fej jégsaláta
  • 2 újhagyma
  • 2 db paradicsom
  • 1-2 ek fűszeres olaj
  • 1 ek balzsamecet
A krumplit meghámoztam, felkockáztam és kissé sós vízben puhára főztem. Leszűrtem, egy tálban villával összetörtem, és összekevertem a finomra vágott zöldfűszerekkel, a többi fűszerrel, a tojással meg a sajtos morzsával.
Serpenyőben 1 ek olajat hevítettem, amibe két olajozott evőkanál segítségével evőkanálnyi adagokat raktam – egyszerre négyet – mindegyiket ellapítván kis lepénnyé, aranybarnára sütöttem mindkét oldalukat.
Közben a salátához felvágtam a hozzávalókat, picit sóztam és borsoztam, majd meglocsoltam a fűszeres sajtgolyók készítésekor keletkezett olajjal és a balzsamecettel.
Ezt eszegetvén a teraszon kitaláltam, mi lesz a menet a kertben a héten.
1. Először is kell füvet nyírni. Azt kell minden két hétben, a mostani esős időjárás aztán meg is gyorsította a növését. Bár inkább egy fűnyírás, mint egy porszívózás. Hogy én azt mennyire utálom! De ezen a héten a takarítás elől sem menekülök.
2. A kis kertet megint kezelésbe kell venni. Tavaly elszórta a magját a porcsinka, rengeteg kikelt. Eddig már kiszedtem jó sokat, de megint nőtt egy csomó. Amit most kiszedek, azokat elültetem a lépcső melletti kavicsos részre, ott aztán szórikálhatják a magjukat. Ott van még pár sziklakerti növény, amiket szintén ráncba kell szedni.
3. El kell ültetnem a chiliket, amelyeket szombaton vettem a piacon. Végre belátta apu, hogy a peronoszpórával fertőzött őszirózsát nem feltétlenül kéne tovább tartogatni egy jó nagy cserépben, mert a végén még megfertőz mást is. Gőzöm nincs, honnan lett ez az őszirózsa pont peronoszpórával (az egyik volt nagymarosi telekszomszédunk úgy mondta, peramaszpóra, bár ő azt is mondta, hogy sardonnai) fertőzött, de már tavaly is így nézett ki, akkor apu lepermetezte, de most tavasszal ugyanúgy nőtt ki. Tehát a földet is ki kell dobnom, és a kaspót is fertőtleníteni kell, mielőtt mást ültetek bele. A chiliknek pont jó méretű lesz.
Posted in Uncategorised

6 thoughts on “Ebéd közben kerti tervek

  1. napmátka

    Nagyon csinosak a lepényeid! Jó, hogy sok zöldfűszert tettél bele, az nagyon feldobja.Egyes élelmiszerekkel én is így vagyok egyébként: egy darabig csak azt eszem, utána meg sokáig nem kívánom.

  2. bodza

    Imádom a salátákat és a zöldeket, itthon rendszerint megkapom a ,,kecske” jelzőt. De egy ajánlás: ha teheted próbáld ki a jégsali helyett a római salátát. Nem fogsz benne csalódni, ígérem! És valami rejtélyes oknál fogva majd’ másfél-két hétig is elvannak a speckó zacsijukban a hűtő fiókjában, hullafoltok (pardon) nélkül :))) Részemről a levélnyelét imádom. Meg a közepét. Meg a zöldjét. Na jó: az egészet! :)))

  3. Makka

    Napmátka, köszi.:))Enném én, kedves bodza, de ahol vásárolok, nemigen láttok ilyet.:)) Sima saláta, sokszor jégsaláta, ritkán lollo rosso, még ritkábban tölgysaláta és radichio. Ezek vannak.

Leave a Reply

