Madarak a kertben

Ma hajnalban 4 óra tájban valami éktelen hangra ébredtem, mintha valaki egy repedt fazekat kapirgálna. Nem tudtam elképzelni, mi a bánat lehet. Félvakon kikászálódtam az ágyból, hogy megnézzem, mi az. Az erkély korlátján egy mátyásmadár szórakoztatta magát. Szerettem volna lefényképezni, de teljesen egyértelmű volt, hogyha megmozdítom a függönyt, elrepül.

A mátyásmadár vagy szajkó eléggé egy fura teremtmény.
Találtam róla egy nagyon találó leírást a huszadikszazad.hu-n, a cikk 1919 szeptemberében jelent meg.
Valódi komédiás, mindig ugrál, izeg-mozog és röpköd, civódik vagy enyeleg társaival, szóval mulat, de sohase feledkezik meg a szükséges óvatosságról. A galambnagyságu madár főszine barnás-szürke, rozsdavörös, ibolyás szinvegyülékkel; evezőtollai fehér, fekete és égszinkék sávokkal tarkázottak.

Honos egész Európában és a nagyobb lombos és fenyőerdőkben minduntalan fölhangzik éktelen rikácsolása, mellyel a csöndet megbontja. A ölyvsikoltásig, sőt a kopócsaholásig is, minden állat hangját a megtévesztésig tudja utánozni és ha sajátos, megmagyarázhatatlan hangokat hallunk a fák koronáiban, egészen bizonyos, hogy a csacsogó szarka mesterkedik ott.

Sajnos, ez a szép, tréfás és mulatságos madár megtéveszt bennünket külsejével és sok vonzó tulajdonságával. Csaló, amely nem érdemli meg jóindulatunkat, mert alattomban garázda zsivány. Mindent evő és egyuttal kegyetlen pusztítója a madárfészkeknek is. Kezdve az egéren és az apró fiatal madarakon, le egészen a legkisebb rovarokig, alig van élőlény, amelyeknek ne kellene tőle rettegnie.

Pusztítja a tojásokat, gyümölcsöket, bogyókat, nem kíméli a veteményes kerteket se, de legnagyobb károkat az apró vadakban és különösen a hasznos, éneklő madarakban tesz, mert a költésüket, fészküket állandóan veszélyezteti. Tervszerűen átkutatja a fákat, bokrokat és minden fészket kiméletlenül kifoszt. Sokszor megfigyelték, hogy rigót, fiatal foglyokat, fácánokat, pár napos süldő nyulakat gyilkolt meg.

De a szajkónak is van ellensége; leggonoszabbak a héja meg a karvaly, de a vándorsólyom is vadászik rá, éjjel pedig a baglyok járnak utána, míg fészkét a nyest fosztogatja. Egyéb ellensége nem igen van s mivel az pedig nem válogat, nem csoda, hogy elszaporodik. Az emberrel szemben nagyon elővigyázó, fölötte van és félénk; a vadász gyakran ingerli, megtréfálja és elbolondítja, de sokszor bosszantja is, mert szavával fölriasztja és óvatosságra inti a többi állatot.

Többnyire véletlenül és nem rendszeresen fogják, de az öregen fogottak nem valók kalitkába, mert sohase szelídülnek meg. Azok ellenbe, amelyiket fiatalon, a fészekből szednek ki, könnyen fölnevelhetők, hamar kezesek lesznek és sok mulatságot szereznek gazdájuknak. Egyes szavakat, sőt rövid nótákat is eltanulnak és bolondos mókákkal szórakoztatnak. De más madarakkal nem szabad őket összezárni, mert gyilkos természetüket az alkalom legott fölébreszti és megölik fogolytársukat.


Tényleg ilyen gonosz. Megfigyeltem, hogyan üldözi a rigókat, zaklatja őket folyton. Szegény rigópár próbálta elterelni az akácfán levő fészek közeléből.
A rigókról találtam egy érdekes cikket a minap, képesek az arcfelismerésre. Pont nemrég, olyan két hete, amikor füvet nyírtam, azon gondolkodtam, hogy tuti megtanulták a rigók, amelyek a kertben szoktak ugrándozni és élelmet keresni, hogy mi nem zavarjuk őket, nem is szállnak el, egészen közel lehet hozzájuk menni. Szoktam nekik köszönni is. Ez akkor is érvényes, amikor a fűnyíró éppen zúg, az sem riasztja őket igazán.
Rigók: léprigó, szőlőrigó, énekes rigó, fenyőrigó, feketerigó.
A telken volt több nagy fa, azok egyikén fészkelt egy sárgarigó pár. Gyönyörű madár a hím. A tojó teljesen jelentéktelen, akár összekeverhető a közönséges énekes rigóval, legalábbis nekem az ilyen könnyen megy.

A telkünktől nem messze volt egy gyurgyalag-kolónia, azok tényleg csak távcsővel voltak megfigyelhetők, színpompás madarak azok is.
Egyik nap meg a legmagasabb fenyőfa legtetején egy kakukk ült pár percig. A jellegzetes hangját hallatta. Csodálkoztam is nagyon, mert úgy tudom, hogy a kakukk kerüli a lakott területeket.
A madarazás, de főleg a takarítás befejezése után (végre!), sütöttem egy fűszeres kekszet a múltkorihoz hasonló zöldségeleveshez.
PARMAZÁNOS-FŰSZERES KEKSZ
  • 150 g liszt
  • 115 g vaj
  • 2 tk madras curry
  • 75 g parmezán, reszelve
  • 2 tk mák
  • 1 tojássárga
  • 1 tk nigella, azaz feketehagymamag
  • 1 tk köménymag, a tetejére
Robotgép tartályába szitáltam a lisztet és a curryport. Hozzáadtam a hideg, kis kockákra vágott vajat. Majd morzsásra forgattam. Egy tálba szórtam a vajas morzsát, hozzáadtam a mákot, a hagymamagot, a reszelt sajtot és a tojássárgáját. Kemény tésztát gyúrtam belőle, 4 részre osztottam, mindegyiket kisebb hurkává alakítottam, és folpackba csomagolva 30 percre a hűtőbe raktam.
A sütőt előmelegítettem 190 °C-ra, két tepsit kibéleltem sütőpapírral.
A kis hurkákból 3-4 mm-es szeleteket vágtam, amiket aztán vékonyra lapogattam kézzel a tepsin. (Nehezen kezelhető tészta, nem érdemes a kinyújtással vesződni.) Megszórtam kevés köménymaggal, és 20 perc alatt ropogósra és aranybarnára sütöttem.
Posted in Uncategorised

5 thoughts on “Madarak a kertben

  1. trinity

    Nagyon izgalmas ez a parmezános kekszed!!!A madarakkal hasonlóképp jártam:)))Vagy felébredek, de előfordul, hogy éjjel dolgozom és hajnalban fekszem…Mostanában valamelyik madár eszméletlen csattogást rendez minden hajnalban, pont 4 körül…Majd utánanézek, mi lehet az!

  2. Gabah

    Vártam a post végi madaras receptet!😉 Persze a keksz sem rossz!Nálunk is rengeteg madár fészkel, éjjel nappal énekelnek. Olyan jó nyáron a nyitott ablak mellett erre a reggeli nagy csicsergésre ébredni! Nálunk a szarkák viselkednek hasonlóan, mint eza mátyásmadár. A múltkor az egyikük az út közepén egy macskát! próbált meg kihozni a sodrából :-)))) Nagyon szemtelenek, és amikor egész nap csak kvákvákváááá-znak azon az érdes hangjukon, nekem is elmegy a kedvem a madaraktól…aztán megszólal a rigó és minden mérgem elszáll🙂

  3. Makka

    Trinity, valószínűleg rigók lesznek azok. Nagy rajcsúrozók hajnalban meg eső után.Gabah, gondoltad, levadásztam a szemtelenkedő mátyásmadarat és megsütöttem?:))Igen, a szarkák szerintem még rosszabbak. Ráadásul azok egyszerre többen is vannak, a máytásmadarak nem tömegesen vannak jelen egy élőhelyen. A macskabosszantást szívesen megnéztem volna.:))Engem még a verebek tudnak kiborítani, amilyen frekvencián csipognak.Itt a közelünkben rengeteg fecske, cinke is fészkel, még csíz is van.

  4. napmátka

    Errefelé nem szoktam látni mátyásmadarat (pedig nem is lakunk távol.) Szarkát annál többet, de még messziről sem tudom lefotózni, már azt is észreveszi, ha csak az ajtó felé elindulok a lakásban.S akármilyenek is, mégiscsak csodaszépek, a mátyásmadár, a szarka is (no meg a többiek.)Nagyon szeretem a mákot a sós sütikben. A nigellával viszont megint újat mondtál, én nem ismertem.Jó kis szombat délutáni ropogtatnivalód lett!

  5. Gabah

    Makka, igen! :-))) Bár mivel a címben nem szerepelt az "…és a tányéromban", gondoltam, hogy végül elrepült. :-)Macska nagy nyugodtan, pöffeszkedve sétál az út kellős közepén, közben fél szemmel a madárfészkek felé kacsint, erre óriási hangzavar, szokásos fülsiketítő kváááá-kváááááá, két szarka előront a lombok közül, az egyik egyenesen neki a macskának, de az csak megy tovább. Szarka tovább krákog, próbálja eltirhítani a macskát a környékről, de a macska csak sétál tovább nagy nyugodtan, mintha ő lenne az Akácos út nagyura. Ez a jelenet mindaddig folytatódott, míg meg nem tettek kb. 100-150 métert (gondolom ekkorra a szakra már biztonságban érezte a fészket, így hagyta a csudába a macskát). Jobb volt, mint bármelyik színházi előadás! Nagyon élveztem!Napmátka, igazad van! Tényleg csodaszépek! És amíg vannak, örülnünk kell!

Leave a Reply

