Retroebéd

Úgy emlékszem, a 80-as évek végén vagy a 90-es évek elején volt a főzésben nagy divat a csőben sütés, besamellel, sajttal. Akkoriban volt egy nagy kedvencünk csirkemell és brokkoli párosítással. Lehet, hogy táplálkozástanilag rendkívűl korszerűtlen és népszerűtlen, de én kifejezetten szeretem a besamel ízét, ahogy minden értelemben összefogja a többi hozzávalót sülés közben.

És szeretem a vastagon szórt reszelt sajt réteget, ami először olvad, aztán ropogósodik, a színe aranybarna lesz. Az olvadt és ropogós részek az étel elkészültével is megmaradnak.
CSIRKEMELL BROKKOLIVAL CSŐBEN SÜTVE (4 személyre)
  • 2 nagy csirkemellfilé
  • 1 kg brokkoli
  • 30 g vaj
  • 600 ml besamel (60 g vaj + 60 g liszt + 600 ml tej)
  • só, bors, szerecsendió
  • 200 g reszelt trappista
A csirkemellet csíkokra vágtam hosszában, besóztam. A felforrósított vajon hirtelen pirosra sütöttem minden oldalukat. Egy nagyobb tűzálló tálba fektettem a húst, amire csak úgy nyersen ráraktam a brokkolirózsákat.
A besamelhez felforrósítottam a vajat ugyanabban a serpenyőben, amelyben a csirkét sütöttem, hozzáadtam a lisztet, kicsit összepirítottam. Beleöntöttam a hideg tejet, csomómentesre kevertem. Ízesítettem sóval, frissen őrölt borssal, és frissen reszelt szerecsendióval. Besűrítés után még forrón a brokkoli tetejére öntöttem. Megszórtam a reszelt sajttal és 175 °C-ra előmelegített sütőben sütöttem 1 órát.
Néha a szórólapokból is lehet hasznos információt szerezni. Pl. mostantól házhoz hozzák a tejet nekünk. Pénteken találtuk a postaládánkban ezt a szórólapot, felhívtuk a rajta szereplő telefonszámot, szombaton reggel itt volt a friss, garantáltan biotej, 160,-Ft/liter. Nincs lefölözve, rengeteg tejszín leszedhető róla. Egyelőre csak 3 litert vettünk, de azt hiszem, többet is fogunk, mert akkor itthon fogok túrót is csinálni. A tejszínből vaj lesz, mert ahhoz nagyon zsíros, hogy pl. édességbe használjam.
Ma kaptam egy érdekes növénykét. Nematanthus a neve, hívják még aranyhalvirágnak is, tulajdonképpen ámpolnanövény. A csuporkafélék (Gesneriaceae) családjába tartozik, szukkulens, eredeti élőhelye Dél-Amerika keleti része. A kolibrik szeretnek táplálkozni a nektárjával.
Litográfia John Gould Trochilidae monográfiájából. London, 1849–61

Sajnos nem sikerült jobb képet csinálni a növényről.
Posted in Uncategorised

11 thoughts on “Retroebéd

  1. napmátka

    Lekőrözhetetlen kedvenc a csőben sütött brokkoli csirke! Én azt hiszem, még mindig nagy a tábora, nem is tűnik retro ételnek. Általában is szeretem a csőben sütött, besameles fogásokat.(A tejjel is jól jársz, azt hiszem.)

  2. lúdanyó

    Eddig még csak karfiollal párosítottam így a csirkét, de ez a brokkolis változat nagyon tetszik :)És hol laksz?🙂 Biotejet hol visznek házhoz?

  3. Makka

    Lúdanyó, Érden lakunk. Sóskúton van a gazdaság, ahonnan szállítják.Jó, hogy említed ez a karfiolt, mert tegnap azon morfondíroztam, miközben sült a cucc, hogy kijött a brokkoli igazi természete, majdhogynem karfiolszag volt az egész házban.:))Kenny, why don't you cook at home? If you like some of my recipes and don't quite understand how to make them, I could help. Just write a comment and I translate them for you. But I know you can speak and read Hungarian qiute well.:))

  4. szepyke

    A brokkolit nem szeretem, de nekem jó lenne a tetejéről az a ropogós sajtréteg a csirkével! Hu, de jól néz ki rajta! Gyilkos egy kép!:D

  5. napmátka

    Igazad van, a vaj lehet a fő ok!:)Nagyon feldob mindent, a zöldségeket különösen.Karfiollal is biztosan finom, de Párom teljesen brokkolifüggő:)

  6. Makka

    Trinity, szerintem ez a csőben sütés olyan, mint a panírozott ételek, mindent meg lehet úgy enni.:) Én mindkettőt nagyon szeretem.Szepyke, ha lehetne magában olvasztott és pirosra sütött sajtot csinálni, elég gyakran ennék olyat.:))Napmátka, egyetértek a pároddal.:) Viszon nagyon szeretnék egyszer hozzájutni lila karfiolhoz, kíváncsi vagyok, milyen az íze. Pagodakarfiolt vettem rendszeresen régebben a "skála-piacon", rendes nevén Fehérvári úti. Az finom, nem olyan átható a szaga, mint a fehéré főzés közben

  7. napmátka

    Húha, én ezeket a különlegességeket nem is ismerem. Mondjuk a hagyományos karfiol szaga sem szokott zavarni (eddig fel sem tűnt), de majd legközelebb szimatolok főzés közben:)

Leave a Reply

