Szomszédolás, gyümölcsszedés

Hétvégén a szomszédunknál voltunk elég sok időt. Egy nagyon kedves nyugdíjas nő, rettentő fiatalos. Képes áttelefonálni, hogy kell-e valami a kertből, mert van cukkini, fekete ribizli stb. Őrült nagy kertje van, meglehetősen romantikusan „berendezve”. Ez csak azt akarja jelenteni, hogy nem sok rendszert lehet felfedezni a kertben, ahol talál egy kis helyet, oda ültet valamit, legyen az zöldség vagy virág. A káosz viszont nagyon rövid idő alatt átlátható és nagyon rendben is tartja, egy szál gazt nem lehet találni. Van nála minden, gyümölcsök, zöldségek, virágok. Kis tavat is épített. Mindezt gyakorlatilag egyedül. Itt nőtt fel, imád itt lenni, az anyukája nem olyan régen halt meg 93 évesen, valószínűleg az emlékei tartják itt. A férje nagyon ritkán jön el, mert nem szereti nézni, mennyit dolgozik a kertben. Ahelyett, hogy segítene neki… De hát ő nem az a kerti pasi, inkább horgászni szeret.
Mi segítettünk neki leszedni a rengeteg meggyét meg cseresznyéjét. Sajnos a cseresznye teljesen reménytelen közvetlen felhasználás szempontjából – megjegyzem, nálunk is – szinte minden szemben van kukac. Egyik nap még jó volt, de akkor még nem volt elég érett, aztán másnap már bekukacosodott. Nem baj, kitaláltuk, hogy megmossuk, kicsit beáztatjuk, hadd tisztuljanak, aztán beraktuk hordóba. Lesz belőle pálinka. Azon vihogtunk, hogy nekünk gyakorlatilag mindenről a pálinka jut eszünkbe, mintha olyan iszákosak lennénk, pedig a látszat nagyon is csal. Én még életemben nem láttam az aput és az anyut még csak kapatosan sem. Én sem ittam még soha annyit, hogy megártson. Van egy pont, aminek elkövetkezte után egyszerűen nem tudom lenyelni az alkoholt. S. meg kifejezetten jól bírja az italt, de ő sem viszi egyáltalán túlzásba soha. Rajta csak azt lehet látni, hogy kicsit összeszűkül a szeme. De ezt csak az veszi észre rajta, aki igazán jól ismeri.
Ez a szomszédunk elmesélte, hogy akitől vettük a házat, teljesen tönkretette a talajt, mert a feltöltéseket valami sóderrel oldotta meg, nem termőfölddel – szerintem a sóder drágább pedig. Pedig itt a környéken kifejezetten jó minőségű föld van. Ezért aztán nálunk igen korlátozottan lehet ültetgetni dolgokat. Vannak olyan foltok, ahol a fű sem nő rendesen, pedig már egy csomószor beszórtuk fűmaggal, rendszeresen öntözünk. Szerintem oda kiöntöttek valamit az építkezés alatt és kiégeti.
Eggyel több ok, hogy eladjuk a házat.
Anyu meg legálisan tudott így nem csinálni semmit. Ugyanis leállítottam, mert kiderült a múltkori térdröntgen alkamával, hogy nem porckopása van, hanem levált egy kisebb darab csont a bal térdében, ami aztán beékelődött az ízületébe. Nem lehet elkerülni a műtétet. Szerintem szegénynek azóta jobban fáj a térde, mióta ezt tudja.
Sajnos anyu nem képes megülni a fenekén, ideges, ha tétlenségre van ítélve. Bármi is legyen az ok. Kicsit próbálkozott vele, hogy találjon valami kezelést, ami szerinte segít, de mondtam neki, hogy minél előbb túl van ezen a kis műtéten, annál jobb, mert ahogy próbálja kímélni a bal térdét a terheléstől, a jobb lábát veszi nagyon igénybe és nem kell, hogy annak is baja legyen a féloldalas járástól esetleg a csípőízületével együtt.

Az egész kertezéshez meg szüreteléshez valahogy nem tudtam elképzelni nehéz ennivalót, így kitaláltam, hogy valami vegásat csinálok. Bár, miután ecseteltem, mi lesz benne és felajánlottam a választást, a férfirészleg bacont kért a töltött tökök tetejére mondván, „legyen valami rendes íze”.

GOMBÁS RIZZSEL TÖLTÖTT ZSENGE TÖK

  • 3 db kisebb tök
  • 1 ek vaj
  • 600 g barna csiperke
  • 1 marék szárított rókagomba
  • 1 fej hagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1¼ csésze rizs
  • só, bors
  • 100 ml száraz fehérbor
  • 3 ág tárkony
  • 6 ág borsikafű
  • 8-10 ág kakukkfű
  • 4 szelet bacon
  • 2 vastag szelet sajt

A tököket megmostam, félbevágtam, meghámoztam, és karalábévájóval kiszedtem a belsejüket. Picit kiolajozott tűzálló tálba raktam.
A szárított gombára kevés forrásban levő vízbe öntöttem, letakarva hagytam állni 30 percig. Közben a csiperkét megtisztítottam és kisebb kockákra vágtam. A felforrósított vajon megpároltam a finomra vágott hagymát és fokhagymát, majd rádobtam a gombát. A rókagombát is felaprítottam, és a többi gombához adtam. Pirítottam kb. 8-10 percig, utána sóztam, borsoztam, ráöntöttem a szárított gomba áztató levét és a bort meg a tökök apróra vágott kivájt belsejét. Beleszórtam a rizst, adtam hozzá annyi vizet, hogy éppencsak ellepje. Addig főztem, míg a rizs felszívta az összes folyadékot. Közben a zöldfűszereket megmostam, leszedtem a leveleket a szárakról és finomra vágtam. A kész gombás rizshez adtam.
Ezzel a gombás rizzsel megtöltöttem a fél tököket – ami kimaradt, melléjük kanalaztam, négyre bacont tettem, kettőre meg egy-egy vastagabb szelet sajtot.
185 °C-ra előmelegített sütőben 45 percig sütöttem.

Posted in Uncategorised

5 thoughts on “Szomszédolás, gyümölcsszedés

  1. napmátka

    Nagyon szeretem a töltött tököt (szinte mindegy is, mivel van töltve:) Szalonnával is jó lehetett, bár azt hiszem, én a sajtosnak nem tudtam volna ellenállni. A sajt annyira jól megy a gombához…Anyukádnak megvan már az időpontja a műtétre, vagy még várni akar vele?

  2. Makka

    Ezek a baconszeletek valójában csak illúzióknak jók, de ha ez kell a boldogsághoz némelyeknek, akkor legyen!:))Anyu most próbálja utolérni azt a dokit, akit ajánlott neki egy régi orvosismerőse, szóval még nincs időpont. De úgy látom, belátta, hogy jobb előbb megcsináltatni, mint várni.Van egy nagyon jó barátnője, akinek szintén műteni kell a térdét, de sokkal idősebb, nagyon nagy súlyfeleslege van és elég súlyos szívbeteg. Béres Alexandra apukája ezekkel a paraméterekkel 1 millió forintért vállalta volna neki a térdműtétet altatás nélkül. Én értem, hogy nem könnyű egy ilyen embert megműteni, de ez azért tényleg gyalázat. Így most nem lesz megműtve. Járni alig tud, tehát esélye sincs arra, hogy egy kicsit mozogjon, és ne hízzon el végletesen.Úgyhogy most kicsit tartunk tőle, mennyibe fog kerülni a dolog. Bár bízunk abban, hogy aki küldte ehhez a pasihoz az anyut, megmondja, mi a pálya és ne kérjenek tőle pénzt. Ez egy kézsebész egyébként, kevés nála tisztességesebb emberrel lehet találkozni. Sajnos nagyon idős és nagyon beteg is már.Tudom, hogy sokat fecsegek, de annyira felháborodtam ezen.

  3. napmátka

    Hát nem semmi, tényleg! S anyukád barátnőjének nem lehetne egy normálisabb dokit találni? Mert az tényleg szörnyű, ha emiatt nem tud mozogni…

  4. Renata

    Sajnálom a térdproblémákat…A szomszéd néni/nő meg rokonszenvesnek tűnik. A gazokkal folytonos harcban állok. Nincs egyvégtében annyi időm, hogy nekiálljak…

Leave a Reply

