Piros bogyók, dzsemek, párnák

Szerintem már említettem, hogy a piros bogyós gyümölcsöknek nem nagyon tudok ellenállni – a színük, az illatuk, az ízük miatt – mondjuk, nem is akarok. Olyanok, mint a fokhagyma, ahogy az illik szinte mindenbe, ami nem sütemény, a piros bogyósok meg mindenbe, ami sütemény vagy édesség. Sajnos, egyelőre a kertben csak két kis piros áfonya bokor van. Lesz kb. fél maréknyi áfonya rajtuk, már pirosodnak a szemek. Szerintem már azt is említettem többször, hogy ha majd lesz saját kertem, ültetek mindegyikből, ami csak megél ezen az éghajlaton.

De amíg nincs ilyesmire lehetőségem, marad a piac mint beszerzési forrás, esetleg a jótékony szomszédok adományai.
Tegnap vettem a piacon 2 kiló málnát és 2 kiló piros ribizlit.
Dzsemes üvegek persze nem voltak, így addig kellett megoldani a problémát, mire a málnadzsem kész lett.
MÁLNADZSEM
  • 2 kg málna
  • 1 kg befőzőcukor
  • 1 tasak Haas Qittin 3:1
  • 4 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 100 ml Crème de Cassis
Szerencsére a málnával nincs szinte semmi macera, ahogy az ember hazahozza, lehet is beleönteni a fazékba. Rászórtam a cukrot, a vaníliás cukorral elkevert pektin, felforraltam. Magas lángon főztem 2 percig, lehúztam a tűzről, beleöntöttem a likőrt, és a dzsemes üvegekbe töltöttem.
WHISKYS RIBIZLIDZSEM
  • 2 kg piros ribizli
  • 1, 2 kg befőzőcukor
  • 1 tasak Haas Quittin 3:1
  • 2 tk vaníliaesszencia
  • 200 ml whisky
A ribizlit megmostam, a gyümölcsöt leszedtem a száráról, fazékba raktam. Rászórtam a cukrot, a pektint, hozzáadtam a vaníliát. Felforraltam, és magas lángon főztem 2 percig. Lehúztam a tűzről és belekevertem a whiskyt. Dzsemes üvegekbe töltöttem.
Eredetileg a camparis ribizlidzsememet akartam megcsinálni abban a hitben, hogy van itthon egy egész üveg Campari egy dobozban. Aztán kiderült, hogy a doboz üres. Így aztán annak a whiskyjéből használtam, aki visszatette az üres dobozt a szekrénybe.
És ha már így benne voltam a konyházásban, meg különben is már napok óta valami spenótosra vágytam, készítettem spenótos párnákat is.
SPENÓTOS PÁRNÁK
  • 1 doboz mirelit leveles tészta
  • 500 g fagyasztott spenót
  • 30 g vaj
  • 1 gerezd fokhagyma
  • só, frissen őrölt bors, frissen reszelt szerecsendió
  • 150 ml tej
  • 4 ek keményítő
  • 1 db tojás
  • 1- 2 ek szezámmag
  • kevés liszt
A leveles tésztát és a spenótot is kiengedtem. A spenótot egy szűrőben, hogy a felesleges lé kicsepegjen belőle.
A vajat felforrósítottam, ráreszeltem a fokhagymát, ráraktam a lecsepegtetett spenótot, és felforraltam. A tejet elkevertem a keményítővel, a spenóthoz adtam, és besűrítettem. Sóztam, borsoztam, belereszeltem a szerecsendiót. Féretettem hűlni.
A tésztát enyhén lisztezett deszkán vékonyra nyújtottam, és kb. 13 x 13 cm-es négyzetekre vágtam. A tojást felvertem kissé egy kenőecsettel, és a tésztadarabok széleit körben megkentem. Mindegyikre raktam 1 ek-nyi spenótot, a tésztát a töltelékre hajtva a széleket alaposan összenyomkodtam. Sütőpapírral bélelt tepsibe raktam őket, megkentem a tojással a tetejüket, megszórtam a szezámmaggal, és 180 °C-ra előmelegített sütőben 20-25 perc alatt pirosra sütöttem.
A kép kissé hevenyészve készült, mert sietnem kellett zölddiót szedni.
Posted in Uncategorised

3 thoughts on “Piros bogyók, dzsemek, párnák

  1. napmátka

    Hát látom, megint nem unatkoztál. Most mindenre irigykedek, az ínycsiklandó dzsemekre, a gyönyörű üvegeidre, no meg a spenótos párnákra is…:)

  2. Makka

    Az üvegekkel kapcsolatban nagyon húzták a fogam, de nem volt mit tenni, itt rotyogott a dzsem, üvegek meg sehol.:( Azt hittem, a lenti tárolóban még vannak, de aztán kiderült, hogy anyu elhasználta a múltkori meggyezéshez, csak ezt kihagytam a számításból.Nem érzem magam fogtechnikusnak a pénz terén, de amikor egy ilyen üveg 450,-Ft, akkor azért lehalok.A múltkor találtam egy esztergomi céget, akiknél tök szép üvegek vannak, írtam egy mélt, hogy küldjenek árakat.A nő tényleg nagyon kedves volt, de szegény azt hitte, raklapnyi cuccot fogok vásárolni, olyan 11-12 ezret egyszerre. Még nem válaszoltam neki, hogy abszolút kiskerben gondolkodjon velem kapcsolatban.))Nekem meg a spenótos rizsed okozott fokozott nyálelválasztást az előbb.:))

Leave a Reply

