A Nagy Vegetáriánus Kihívás

Reggel bejelentettem a családnak, hogy ma a vega kihívás napja van, ne számítsanak semmi alkoholosra, nincs hagyma sem amellett, hogy hús természetesen nem lesz. Legalábbis én nem főzök olyat. Lehaltak és fellázadtak. Hogy én ezt nem gondolhatom komolyan. Pedig de. A hagymán akadtak ki a legjobban, hogy az miért.

Mondtam nekik, hogy nem kell azért teljesen elkeseredni, mert majd kitalálok valami desszertet, persze azt nem közöltem velük, hogy ez is a kihívás jegyében lesz, mindent nem kell tudniuk.
Tényleg kihívás volt. Akármit kitaláltam, minden úgy kezdődött volna, hogy hány hagymát kell felaprítani. Pedig a vega chili con carnét kipróbáltam volna most szívesen, de hát ugye abba tényleg kell jó adag hagyma.
Aztán valószínűleg a világ legegyszerűbb ötlete jutott eszembe, nem kell itt agyonbonyolítani a dolgokat, van itthon mindenféle alapzöldség, abból kell valamit rittyenteni. Viszont jó fűszeres fogásra fájt a fogam.
ZÖLDSÉGEK FŰSZERES BUNDÁBAN
  • sárgarépa, zeller, karalábé, krumpli hasábokra vágva
  • brokkoli rózsáira szedve
  • olaj a sütéshez
  • kevés liszt a zöldségek meghempergetéséhez
A fűszeres bundához:
  • 1 tk kömény
  • 2 tk fekete mustármag
  • 1 db szárított chili
  • 1 tk egész feketebors
  • 1 csésze liszt
  • ¾ csésze kukoricaliszt
  • ½ tk kurkuma
  • 2 tk só
  • 1½ csésze víz (ha nem veganap van, sör)
A köményt, a mustármagot, a chilit feldarabolva a feketeborssal együtt mozsárban porrá törtem, hozzáadtam a kukoricaliszttel, a sóval és a kurkumával elkevert liszthez. Beleöntöttem a vizet, és simára kevertem. A galuska- és a palacsintatészta közötti állagúnak kell lennie. Félretettem, míg a zöldségeket megtisztítottam és feldaraboltam.
Az olajat egy mélyebb serpenyőben felforrósítottam (kb. 4-5 cm magasan legyen az olaj), közben a zöldségeket – lehetőleg egyszerre sütvén az egyformákat – lisztbe, majd a fűszeres masszába forgattam. Az olajban pirosra sütöttem.
Ha nem ilyen abszolút veganap van, tuti csinálok hozzá valamilyen joghurtos mártogatót, pl. snidlinggel, mentával, 1-2 tk citromlével.
A bundatészta hamarabb elfogyott, mint a zöldségek, ezért a maradék krumplit fűszersóval ízesített lisztbe forgattam, és úgy sütöttem meg a bő, forró olajban pirosra.
A desszerten is morfondíroztam egy kicsit, honnan kezdjem. Aztán ahogy jöttem-mentem a kamrában, megláttam a kb. 1 hete vett kókusztejet.
KÓKUSZTEJBE’ RIZS
  • 1½ csésze rizs
  • 2 csésze víz
  • 1 csipet só
  • 400 ml kókusztej
  • 1 csésze cukor
  • 2 db egész kardamom
  • 2 cm fahéjdarab
  • 2 ek rózsavíz
  • 5-6 ek eperdzsem
  • 4 ek almás rózsalekvár
  • 1 tk rózsabors a mozsárban megtörve
A rizst a vízzel, a kardamommal, a fahéjjal és a csipet sóval lefedve feltettem főni. Ahogy félig elfőtte a levét, ráöntöttem a kókusztejet, beleöntöttem a cukrot és a rózsavizet, alaposan elkevertem, és olyan alacsony fokozatra kapcsoltam a tűzhelyet, hogy csak duzzadjon a rizs, ne főjön. Továbbra is letakarva. Még elég szottyos volt, amikor teljesen elzártam alatta a tűzhelyet, hagytam langyosra hűlni a fedő alatt.
Poharakba egy réteg rizst raktam, erre 1-2 ek eperdzsemet, amit megszórtam kevés összetört rózsaborssal. Erre megint rizst tettem, aztán következett a rózsás dzsem, majd megint rizs. A tetejére szórtam még kevés rózsaborsot.
Posted in Uncategorised

5 thoughts on “A Nagy Vegetáriánus Kihívás

  1. napmátka

    Hú, de guszta ez a kókusztejberizs!Nagyon klassz ötlet! Amúgy a joghurtos mártogatót simán megcsinálhattad volna a főfogáshoz, hiszen a tejtermékek nem voltak kizárva!De egy is remek, én imádom a bundázott-fűszeres zöldségeket. Gondolom, végül a családtagok is teljesen elégedettek voltak a menüvel…, igaz?:)

  2. Makka

    Ja, tényleg? Én úgy értelmeztem, hogy totál vegetáriánus a nap, nem fér bele a tejtermék sem. Mindegy.:)Anyuék még pl. nem értek haza. Éppen csirkéért mentek Szentmártonkátára. Anyám azt ecsetelte a telefonban, hogy majd csinál egy jó kis Újházyt. Végülis ő nem nevezett.:))

  3. napmátka

    Értem…:)Amúgy nem vegán, csak vegetáriánus volt a kihívás, illetve krisnás (ami a megengedett és nem megengedett ételeket illeti.) Ők ehetnek tejtermékeket…

  4. Makka

    Mindig elfelejtem, hogy én leragadtam azoknál az elnevezéseknél, hogy vegetáriánus, laktovegetáriánus stb. Erre a vegánra sosem asszociálok.

Leave a Reply

