Zöldfűszerek a kertből 1. – zsálya

A zsályát (Salvia offocinalis), amely meghosszabítja az életet, a múltban minden földrészen nagyra becsülték. „Hogy öregedhetne meg az, akinek zsálya van a kertjében?” – ez volt a veleje egy ókori mondásnak, amelyet Kínában, Perzsiában sőt Európa egyes részein is idézgettek. A kínaiak a 17. században annyira rajongtak érte, hogy a holland kereskedőknek egyetlen doboz zsályalevélért akár három doboz kínai teát is adtak.

Rendszertani neve, a Salvia, amely a latin salvere, azaz „jó egészségben van”, illetve „meggyógyít, megment” igéből származik, jól tükrözi hírnevét. A rómaiak szent növényként tisztelték, ünnepélyes keretek között gyűjtötték be. A kijelölt személynek kenyér- és boráldozatot kellett bemutatnia, fehér tunikát kellett viselnie, megmosdva és csupasz lábbal kellett megjelennie. A rómaiak javasolták, hogy a zsályával kell megóvni a vasszerszámokat az elhasználódástól – okos tanács, mivel a vas sói nem lépnek reakcióba a növénnyel.
E gyógyító erejű növény erős fűszer, elősegíti a zsíros ételek emésztését. Levele emellett fertőtlenítő, gombaölő és ösztrogén hatású anyagot tartalmaz. Hasmenés ellen kiváló. Levelének forrázata teaként, étkezés után segít, ha túlságosan jóllaktunk.
Valamikor tavasszal Napmátka és Csupi figyelmeztettek, hogy eléggé el tud terjedni. Akkor olyan kis szerény bokrocska volt a kertben, hogy nem nagyon akartam nekik hinni. Bezzeg most!
Ilyen volt tavasszal.

És ekkora most.
Szárnyassültekhez szeretem használni, a kacsához és a libához kifejezetten kívánkozik. Amikor egyben sütök csirkét, szintén gyakran használom fűszerként. Ha van időm és főleg kedvem, a leveleket hirtelen ropogósra sütöm forró olajban, leitatom róla az olajat és azzal díszítem az ételt. Ma nem bonyolítottam a dolgot, ezt a lépést kihagytam.

Amikor nem nagyon tudom magamtól kitalálni, mit főzzek, vagy éppen nincsen gondolkodni kedvem, sokszor veszem le Jamie Oliver könyveit a polcról.
Azért szeretem a receptjeit, mert gyakorlatilag még nem fordult elő, hogy ne lett volna itthon valami a recept hozzávalói közül.
TEJBEN SÜLT CSIRKE
  • 1 egész csirke
  • só, bors
  • 110 g vaj
  • 2-3 ek olívaolaj
  • ½ rúd fahéj
  • 1 marék friss zsályalevél
  • 2 citrom lehámozott héja
  • 10 gerezd fokhagyma
  • 1 pint tej

A sütőt 190 °C-ra előmelegítettem.
Egy nagyobb vas edényben a vajat és az olajat felforrósítottam és az alaposan besózott és beborsozott csirke minden oldalát pirosra sütöttem rajta.
A hámozatlan fokhagymákat rászórtam a zsályalevelekkel együtt, melléraktam a citromhéjat és a fahéjat, aláöntöttem a tejet, majd 1½ órát sütöttem. A citromtól a tej puha pelyhekbe összeáll, érdemes sütés közben locsolgatni néha vele a csirkét.
Tálaláskor leszedtem a húst a csontról, meglocsoltam a saját levével és egyszerű krumplipürét és pirított cukkinit raktam mellé.
A recept Jamie Oliver … és egyszerűen csak főzz! című könyvében található.
Posted in Uncategorised

10 thoughts on “Zöldfűszerek a kertből 1. – zsálya

  1. Benzsi

    Most leltem rá a blogodra és nagyon tetszik! A zsályáért pedig irigyellek, nálunk a piacon mindenféle fűszernövény van, csak az nincs.

  2. csupor

    De nem olyan, mint pl. a citomfű vagy a menta, hogy össevissza szórja magát, és bárhol képes megjelenni a kertben, aztán tobzódik. Csak maga a bokor lesz egyre nagyobb. Legalábbis nálunk így volt, úgyhogy annyira nem durva. Figyelni kell rá, de karbantartható. A miénk már elképesztő méreteket öltött.🙂 Viszont jól néz ki.

  3. Makka

    Szepyke, remélem, rittyentettél valami vaacsorát!:))Benzsi, köszönöm szépen.:) Esetleg nézz be kertészetbe, ami közel van hozzád, ott biztosan találsz.Csupi, megnyugtattál, de tényleg. Mert az oké, hogy levágom és berakom a mélyhűtőbe, de akkor sem használok belőle annyit.:)) Majd osztogatom. Egyre aktuálisabbá válik az a régi tervünk (Bartók moziban nemcsak mozi, hanem…), ilyen helyen lehetne ilyesmiket is árulni.:-D

  4. Benzsi

    Ha esetleg elkezded árulni, én vevő vagyok rá. Megveszek egy kis zsályáért. A kertészet ötletet köszi, megnézem. A körkérdéseddel tényleg besétáltam a csőbe, mert sajnos nekem nincsen kertem, így aztán olyan szépeket és hasznosakat sem tudok írni, mint ti, de megoldom.

  5. Makka

    Ez Salvia officinalis 'Tricolor', azaz három színű. Azért ez van, mert éppen ezt lehetett kapni az aktuális New Gardenben tavaly. Szerintem egy picit enyhébb íze van, mint a zöld levelűnek.

  6. napmátka

    A zsálya nem a kedvencem (ahogy a bazsalikom sem), inkább a mediterrán ízekhez társul nálam. Mégis vannak olyan ételek, amibe szeretem.A csirkéd pedig levett a lábamról…:)

  7. Makka

    Vegavarázs, nem is tudtam, hogy missziót teljesítek.:)) Kíváncsian várom, majd miben fogod használni.Napmátka, én sem használom olyan sokat. Annak idején, amikor volt egy ismerősünk, aki valamilyen vadfeldolgozó üzemben dolgozott és gyakran hozott nekünk vadhúst, gyakrabban került elő, mert mindig raktam a pácba. Szerintem akkor szoktam meg, hogy zsályának lennie kell.:)

Leave a Reply

