Sárgabarack a négyzeten

Érkeznek haza a sárgabarack szállítmányok. Sárgabarackok mindenféle állagban, méretben. Apu hozott tegnapelőtt egy hordóval, természetesen pálinkának. Azt tegnap kimagoztuk ketten az anyuval. Kicsit méltatlankodtunk, hogy miért pont hordóban kellett… Egyfelől mély, vállig kell benne turkálni. Másfelől, a barack megereszkedett, alul már lé van.

Aztán egy jó nagy doboznyit nem pálinkának, azt csak úgy. Hogy csináljak belőle valamit. Apró, de nagyon illatos barackok.
Mondjuk, ahhoz képest, hogy mára el vagyok tiltva a konyházástól, mondván, az ünnepelt ne főzikéljen – délután S. elvisz valahova – elég jól eltöltöttem a délelőttöt a sárgabarackokkal.
Van egy jól bevált fűszeres befőtt receptem. Ahhoz pont ilyen még kemény, de már érett barackra van szükség. De főleg egészségesre, hogy elálljon egy ideig. De nem szerettem volna 5 kilóból csinálni.
Így aztán kitaláltam egy picit ecetes, whiskys befőttet is.
Ahonnan ezt az adagot hozta apu, még van kb. tízszer ennyi a fán, egy hét múlva teljesen megérik, puha, lédús és még illatosabb lesz, tökéletes dzsemnek.
SÁRGABARACK FŰSZERES SZIRUPBAN
  • 1,8 kg sárgabarack*
  • 375 ml fehérborecet
  • 500 ml víz
  • 1 kg cukor
  • 5 tk só
  • 2 babérlevél
  • 2 rúd fahéj
  • 2½ tk koriandermag
  • 20 szem szegfűszeg
  • 2½ tk szegfűbors
  • 15 db sárgabarackmag belseje
A sárgabarackot alaposan megmostam, kettészedtem és kimagoztam. A barackokat két nagyobb befőttes üvegbe leraktam a domború felükkel felfelé. Elosztottam a két üvegben a magok belsejét is.
A többi hozzávalót egy lábosban felfőztem állandóan kevergetve, hogy a cukor elolvadjon. Amikor felforrt, levettem a tűzről és a barackokra öntöttem az üvegek pereméig. Az üvegeket lezártam, és 5 percre a tetejükre állítottam őket.
1-2 hétig hagyom állni, aztán lehet használni. Pl. salátákba csíkokra vágva szoktam rakni, vagy nagyon finom sült húsok mellé is.

A barackmagok enyhe mandulás aromát kölcsönöznek a gyümölcsnek.


FŰSZERES SÁRGABARACKBEFŐTT WHISKYVEL
  • 1,8 kg sárgabarack*
  • 700 g nádcukor
  • 700 ml víz
  • 100 ml homoktövises almaecet
  • 12 szem szegfűszeg
  • 1 hosszabb rúd fahéj
  • 12 szem szegfűbors
  • 2 kardamom
  • 2 ek vaníliaesszencia
  • ½ tasak citromsav
  • 125 ml whisky

A barackokat alapos mosás után kimagoztam.
A vizet a cukorral és a fűszerekkel – a fahéjat darabokra törtem, a kardamom hüvelyéből pedig kiszedtem a magokat – felforraltam állandó kevergetés közben, hogy a cukor elolvadjon. Beleraktam a fél barackokat, újra felforraltam és azonnal le is húztam a tűzről, mert nem akartam, hogy eldzsemesedjenek. Szűrőkanállal az előkészített befőttes üvegekbe raktam. A levét visszatettem a tűzre és 20 perc alatt kb. a ¾-ére forraltam be. Kicsit hagytam hűlni és belekevertem a whiskyt, majd a szirupot a barackokra öntöttem az üvegek pereméig. A barackok persze felúszkáltak, de azt remélem, az idők folyamán majd lesüllyednek, ahogy megszívják magukat a sziruppal.
*Mindkét receptnél magozás után tisztán mértem a barackot.
Posted in Uncategorised

14 thoughts on “Sárgabarack a négyzeten

  1. napmátka

    Isten éltesse az ünnepeltet! (Mivel nem Amália vagy, viszont Rák jegyű, gyanítom, hogy a születésnapod van…:)Már megint nem hazudtoltad meg magad: nem szokványos módon kerültek a gyümölcsök az üvegbe, a fűszerezés is tetszik, s látom az alkoholt is mindig szívesen használod "tartósításra."

  2. Makka

    Nagyon köszönöm mindenkinek a jókívánságokat, igen, születésnap van ma.:) S. elvitt pezsgőzni, és nagyon finom parfümöt is kaptam tőle. Nagyon jól tud nekem parfümöt venni, tök jól eltalálja, mi tetszik. Kenny, they not just look yummy, they are.:)) I hope I will have the time soon to write a post about these on my other blog.

  3. csupor

    Szedd magad a bioszilvát! :-)http://www.naprolnapra.hu/inspiracio.php?iid=11091Bocs, ha ismételnék, nem tudom az előző kommentem átment-e.

  4. Anonymous

    Kedves Makka ! Először is ígéretemhez híven referálok. Tegnap este (lejárt a türelmi idő) megkezdtem a savanyúság reggelihez nevű alkotást. Finom !!! Igaz hogy én kolbászhoz ettem, de ez mit sem von le az élvezeti értékéből. 🙂 Pl. meglepve tapasztaltam hogy a zellermagnak zeller íze van. 🙂 Most pedig felizgatott a barackbefőtted első változata (főként hogy rogyásig van a fánk barackkal). Kérdezném hogy az üvegbe a lé felfőzése után a fahéj rudakat is beleteszed ? Tartósítószer híján meddig áll el ? És milyen salátába szoktad belevágni ? Előre is köszi ! Üdv: Judit

  5. Makka

    Kedves Judit! Örülök, hogy nem csalódtál a savanyúban és ízlik.:) A zellermagok illata miatt nem volt gyanús, hogy az ízük is zelleres lesz?:))Az összes felsorolt fűszer ment a barackokra, de miután eléggé megtömem az üvegeket, ezek a barackok tetején rekedtek (ezért nem látszanak a képen) néhány koriandermagot kivéve, amelyek átmérője megengedte, hogy alábbszálljanak.:)Szerintem felbontás nélkül 2-3 hónapig simán elállnak, felbontás után meg nincs gond, mert nagyon hamar elfogy. Mondjuk, én a hűtőbe szoktam aztán berakni.Szerintem, simán lehet bele rakni tartósítószert, ha nem idegenkedsz ezektől, akkor biztosan nem lesz vele probléma. Én csak azért nem raktam bele, mert nem volt itthon, meg azt gondoltam, hogy elég a sok ecet, cukor meg a fahéjnak is van ilyen hatása. De ha hibátlan és kissé még kemény barackokat használsz, biztos nem kell bele tartósító.Egyszerű zöldsalátába rakom. Kb. átlagos összetétel: bármilyen ropogós saláta (leginkább jég), uborka, paradicsom, új- vagy lilahagyma stb. Fetával dúsítva is rendben van.Meg nagyon finom ázsiai ihletésűekbe is, chilis-gyömbéres-lime-os öntettel, azokba jól mennek a sült szárnyasok csíkokra vágva…

  6. Anonymous

    Még jó hogy ebéd után vagyok, mert már csorogna a nyálam ! :)Köszönöm a gyors választ, ma este feltétlenül nekilátok. A zellermag illatára valóban nem figyeltem fel, lehet hogy a szimatom már nem a régi. :(Üdv: Judit

  7. Judit

    Kedves Makka ! Megkezdtem a füszeres sárgabarackot, mi több nagy merészen beletettem Gesztenye barackos sütijébe. Elég ütős lett. 🙂 Mindenesetre a siker nem maradt el, a négyféle sütiből ez fogyott el először. (Ja én Július 7-i vagyok, most pedig névnapoztunk)Az uborkádat pedig minél többször eszegetem, annál jobban tetszik. :)Remélem szilvára is lesznek ilyen szuper receptjeid mert rogyásig van a fánk. Üdv: Judit

  8. Makka

    Szia, Judit! Tényleg nagyon örülök a sikernek a sütiddel.Szilvát eddig csak elvétve raktam el (csak nagyon kevés termett annak idején a telken), de most biztos lesz nagyobb mennyiség, egyfelől van a kertünkben is egy fa, a nagyon kedves, adakozó kedvű szomszédunkéról nem is beszélve. Főleg így, hogy már ilyen elvárásokkal is találkozom, kénytelen leszek majd kitalálni mindenfélét.:) Egyszer készítettem egy csípős szilva chutney-t, azt biztos csinálok majd most is.

Leave a Reply

