„Ősszel mindig lemennénk a tengerpartra szlottyos fügét enni a kiégett fű közül…”

Tegnap volt egyéves a blogom. Amikor kezdtem, szintén fügés cuccokat gyártottam. Ami nem meglepő, mert ilyenkor érik a füge először minden évben. Tudom, hogy már többször említettem, de egyszerűen nem tudok betelni vele, mennyi gyümölcs van a fánkon. Átlag kétnaponta le lehet szedni olyan 3-4 kg körül.

A szombati vihar levert egy nagy tálnyi gyümölcsöt, azokat még az esőben összeszedtem, mert nagyon hamar rájuk találnak a hangyák, nem lehet otthagyni a fűben. Arról nem is beszélve, hogyha elkezdenek erjedni, akkor meg kiégetik a füvet.
Egyébként a szombati viharnak azért volt jó hozadéka is, szinte tökéletesre mosta az ablakainkat.
Vasárnap reggel még leszedtem, ami érett volt, így aztán volt elég két megoldásra is.

ŐSZIBARACK-FÜGEDZSEM
  • 800 g füge
  • 800 g őszibarack
  • 2 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 1 tasak Dzsemfix 3:1
  • 1 csésze cukor
  • 50 ml konyak
Ezt a dzsemet fehér húsú őszibarackkal vagy nektarinnal érdemes csinálni, azok egyszerűen illatosabbak és zamatosabbak. Viszont egyre ritkábban kaphatók, nem tudom, miért.
Annak idején mindig a keresztanyám anyukájától vettük befőttnek, Budakalászon laktak, őrült nagy kertjük volt. Emlékszem, mennyire öregnek láttam a nénit, nagyon kicsi volt, hajlott hátú és nagyon ráncos. Olyan igazi, öreg, dolgos kezekkel. Szerettem.
Az őszibarackokat alapos mosás után forró vízbe mártottam, majd lehúztam a héjukat, apróra daraboltam a húsukat. A fügét is megmostam, levagdostam a szárát, majd szintén apróra vágtam.
Egy nagyobb fazékba raktam a gyümölcsöket, rájuk szórtam a vaníliás cukorral elkevert pektint, és felforraltam. Ezután hozzáadtam a cukrot, elkevertem, majd újra felforraltam. Főztem még 2 percig, lehúztam a tűzről, beleöntöttem a konyakot, megkavartam – ilyenkor vigyázni kell, mert az alkoholtól elkezd bugyogni – aztán az előkészített üvegekbe töltöttem.

RÉSZEGES FÜGELEKVÁR
  • 3 kg füge
  • 1½ csésze cukor
  • 3 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 150 ml citromlé
  • 1 csésze víz
  • 1 tk őrölt fahéj
  • ½ tk őrölt szegfűszeg
  • ½ tk őrölt szegfűbors
  • ½ csésze fügepálinka
A fügét megmostam, levagdostam a szárát, nagyobb darabokra aprítottam, egy nagyobb fazékba szórtam.
Ráöntöttem a vizet, hozzáadtam a cukrot, a vaníliás cukrot, a citromlevet és a fűszereket. Alaposan összekevertem és elkezdtem melegíteni. Közben turmixszal összetörtem. Főztem ½ órát, majd lehúztam a tűzről és belekevertem a pálinkát. Az előkészített dzsemes üvegekbe töltöttem.
Posted in Uncategorised

2 thoughts on “„Ősszel mindig lemennénk a tengerpartra szlottyos fügét enni a kiégett fű közül…”

  1. napmátka

    Tényleg ritkább lett a fehér húsú barack, pedig az (is) nagyon finom. Gyönyörűek a fügéid! Nagyon jó fekvésű lehet a kert, ha a füge ilyen jól terem ott.

Leave a Reply

