Kékesfekete

A hátsó szomszédunknál rendületlenül érik a szeder, de soha nincs annyi egyszerre, hogy érdemes legyen nekiállni dzsemet készíteni belőle, pedig én azt nagyon szeretem. Viszont egy-egy süteménybe vagy édességbe bőven elég annyi, amennyit egy-két naponta kapok tőle. Szombaton a piacon sikerült venni gyönyörű kékáfonyát is, ennek egy jó részét beraktam a mélyhűtőbe, egy keveset pedig vaníliafagyval ettem meg, meglocsolva a balzsamecetkrémmel. Még maradt egy pár szem áfonya, a szeder is érkezett megint ma reggel, mi mást készíthettem volna, mint megint egy jó kis süteményt. S. majd csak hallomásból fog értesülni a sütiről este, éppen kint van Amszterdamban eskrimázni, viszont ő meg ehet ott nagyon finom fagyit. A múltkor is, amikor kint volt pár napra szintén edzésen, akkor meg ő mesélte el a telefonban, hogy milyen állat jó fagyisra bukkant, szerinte vetekszik a Daubnerrel, és miközben élvezkedett fagyievés közben, azért gondolt rám. Mire hazajön, a sütemény egész biztosan elfogy, a szomszédunknak is adtam már belőle, mégiscsak ő szállítja a hozzávalót. A szomszédasszony mondta is, hogy ne szúrjak ki vele legközelebb, akkor már ne forrón adjak neki a sütiből, mert megint összeégeti a száját, nem győzte kivárni a múltkor sem, hogy kihűljön a fügetorta.

ÁFONYÁS-SZEDRES LEPÉNY
A tésztához:
  • 500 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt (finomra őrölt)
  • 1 tasak szárított élesztő
  • 70 g nádcukor
  • 1 csipet só
  • 1 db tojás
  • 100 g vaj
  • 250 ml tej
A tetejére:
  • 1 kg szeder és kékáfonya vegyesen
  • 125 g nádcukor
  • 2 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 1 kk fahéj
A tésztához a lisztet egy tálban összekevertem a szárított élesztővel, a sóval, az olvasztott vajjal, a tojással és a langyos tejben elkevert cukorral. Aztán kézzel dagasztottam, míg sima, de meglehetősen lágy tészta lett belőle. Letakartam és meleg helyen 1 órát kelesztettem.
Ezután lisztezett felületen átdögönyöztem, és kb. ½ cm vékonyra nyújtottam.
Egy sütőpapírral kibélelt tepsibe raktam a tésztát, a széleit kissé visszahajtottam, hogy pereme legyen.
Sűrűn kiraktam a szederrel, a szedrek közé pedig áfonyát szórtam, majd a fahéjjal és vaníliás cukorral elkevert cukor következett.
180 °C-ra előmelegített sütőben 35 percig sütöttem.
Szeretem, ahogy sütés közben megváltozik az áfonya és a szeder színe, kékesfeketéből mély bordó lesz.

Posted in Uncategorised

2 thoughts on “Kékesfekete

  1. napmátka

    Már megint egy gyümölcsös finomság Nálad, nem csodálom, ha a szomszéd összeégeti a száját… én is így járhatnék, ha ennyire közel laknánk…

Leave a Reply

