Szederdzsem és bodzalekvár

Már többször említettem a hátsó szomszédunkat meg a kertjét. Miután nincs mindig itt, általában a hét közepén máshol tartózkodik, elvállaltam, hogy meglocsolom a kertjét ezeken a napokon. Persze azért is, mert rengeteg zöldséget és gyümölcsöt kapok tőle. Tegnapelőtt megbeszéltük, mit hol találok majd a locsoláshoz, erre azt is közölte, hogy azt szedek le, amit csak akarok. Paradicsomot, almát, körtét, őszibarackot, paprikát, szedret, bodzát. Szóval bármit, ami éppen érik és megtetszik. Mondtam neki, hogy azért az nem úgy van. Ő dolgozik, én meg csak szüretelek. De megnyugtatott, hogy ő úgysem tud mit kezdeni annyi cuccal, és inkább szedjem le, mint tönkremenjenek. És különben is szívesen adja, majd viszek neki kóstolót mindenből.

Tegnap leszedtem két nagy tál szedret, ma meg egy jó adag bodzát. A szederből dzsem, a bodzából lekvár készült. Jó lett volna keverni a két gyümölcsöt dzsemnek, de bodzát még sosem használtam így, a szedret viszont ismerem, és arra gondoltam, mi van, ha nem ízlik esetleg a bodza a szederben. A szedret nagyon szeretem minden formában, frissen főleg, de dzsemnek is, és sajnáltam volna, ha esetleg „elrontom”. Meg az az igazság, hogy állandóan azzal is kell foglalkoznom, mit hajlandók megenni a családtagok. Amikor felvázoltam a lehetőséget a bodzás szederdzsemre, többen húzták a szájukat. Így aztán meggyőztek, hogy ne kutyuljak, ne variáljak. Pedig szerintem az a legjobb az egész konyházásban. Sebaj, majd ha megint saját külön háztartást vezetek, nem kell alkalmazkodni, S.-t nem zavarja az újítás, tőle aztán úgy kreatívkodom, ahogy tetszik. Megkóstol szívesen bármit.
A bodza bogyója pl. gyümölcssavakat, C-vitamint, A-vitamint, flavonoidokat valamint antociánokat (szambucint) tartalmaz. A bogyókból készült lekvár kiváló hashajtó, vizelethajtó. Használják még vértisztításra, köhögéscsillapításra.
A szeder tápanyagtartalma nagyon hasonlít a málnáéhoz, de szénhidrát- és növényi rost- illetve pektintartalma nagyobb. A szederben is van C-vitamin és dúskál az antioxidáns flavonoidokban. Sok benne az A-vitamin, a fólsav. A szeder segít a vérszegénység, lázas meghűlés, rekedtség és hangszálproblémák ellen.
SZEDERDZSEM
  • 3 kg szeder
  • 3½ csésze cukor
  • 2 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 50 g pektin
  • 100 ml sötét rum
A szedret szűrőben leöblítettem hideg víz alatt, lecsöpögtettem, majd fazékba raktam. Rászórtam a ½ csésze cukorral és a vaníliás cukorral elkevert pektint, összekevertem. Feltettem forrni, amikor felforrt, rászórtam a többi cukrot. Állandó kevergetés mellett forraltam 2-3 percig. Levettem a tűzről, belekevertem a rumot és kisebb dzsemes üvegekbe töltöttem.

BODZALEKVÁR
  • 2½ kg bodzabogyó
  • 600 g cukor
  • 400 g befőzőcukor
  • 1½ tasak Dr. Oetker citromsav

A bodzát megmostam, szűrőbe téve lecsöpögtettem, és a kis bogyókat leszedtem a szárról. Annak ellenére is fog a bodza, hogy ha nem megy szét a gyümölcs. Azt hittem egyébként, hogy nehezebb leszedni a bogyókat a szárakról, de az érettek könnyen lejöttek.
A leszemezett bodzát fazékba raktam, rászórtam a cukrot, elkevertem és elkezdtem főzni. Meglepően édesnek találtam, ezért használtam a citromsavat.
30 perc forralás után kisebb dzsemes üvegekbe töltöttem.
Elég intenzív íze van, valóban érdemes keverni más gyümölcsökkel, pl. almával vagy őszibarackkal, mindenképpen olyannal, ami lazítja az ízét.
Posted in Uncategorised

7 thoughts on “Szederdzsem és bodzalekvár

  1. Felhőlány

    Szia Makka!Én jóval kevesebb cukorral főztem, igaz egyelőre próba adagot, mert még ismeretlen volt számomra is, de így is bőven édes lett, nekem bejött így magában is a bodza.Felszorozva kb. 2,4 kg bogyóhoz 72 dkg befőzőcukor.És a színe is mennyei…🙂

  2. Makka

    Szia, Felhőlány!Az az igazság, hogy miután még nem csináltam ilyet, utánanéztem a neten és ilyesmi arányokat találtam, igaz, mindegyik receptben használtak vizet is. Általában sokkal kevesebb cukorral készítem a lekvárokat és a dzsemeket, sokkal fanyarabbra számítottam ezzel a bodzával.A színe valóban gyönyörű, de a dzsemes üvegekben olyan sötét, hogy nem is csináltam róluk képet. Majd, ha felbontom az egyiket…:)

  3. Makka

    Napmátka, próbáld ki. Nagyon érdekes, mert a nyers bodzának szinte nincs is íze, leszámítva a kissé mandulás aromát a ciántól. De amikor elkezd főni egészen érdekes illata és íze lesz, viszont tényleg nagyon kell vigyázni a cukoradagolással, mert nagyon-nagyon édes. Ami viszont szintén érdekes, mert mindenütt, ahol olvastam, hogy kell készíteni, elég sok cukrot írtak, azt én megfeleztem, és még így is.És szerintem érdemes követni azt a módszert – én persze kihagytam, mert megint okosabb akartam lenni –, hogy vízzel teszed fel főni a bodzát, amikor főtt már vagy 10-15 percet és szétnyomkodtad a főzőkanállal a bogyókat, akkor teszed bele a cukrot. És ehhez nagyon sok helyen írják a pektint is. Most veszem észre, hogy kihagytam a posztból: az angoloknál ez is nagy hagyományokat élt már meg, főleg vadmártások alapját képezi a kész lekvár.

Leave a Reply

