Egy igazi nyári torta

Delia Smith-t már többször méltattam, tényleg olyan receptjei vannak, hogy nem kell gondolkodni, hogy lehetne feldobni, saját ízlésre formálni. Egyszerűen tökéletesek. Persze, aki „40 éve tanítja Angliát főzni”, attól ez el is várható. Nemrég megújult a honlapja is, mondjuk, arra már éppen ráfért.

Apropó honlap. Azért arra kíváncsi lennék, hogy van az, hogy az IKEA katalógusa tele van pakolva Apple gépekkel, bezzeg a konyhatervező programjuk nem működik Mac-en.
Anyu névnapjára keresgéltem valami tortát még a múlt héten. Bizonyos szempontok azért fontosak voltak, egy hete még dögmeleg volt, tehát valami üdítő íze kellet hogy legyen és nem akartam vele sokat keccsölni a konyhában. Nincs igazán senki oda a családban a citromos édességekért – én pl. kifejezetten utálom a citromfagyit, pedig fagyiból bármikor bármennyit… –, de ezt a tortát nagyon szeretjük, valahogy nem a citromossága határozza meg, hanem az, hogy a fűszeresebb fogások után nagyon jólesik. Az is igaz, hogy a már többször kinyilatkoztatott a nem változtatásra vonatkozó megjegyzésemmel ellentétben ebbe a tortába egy kicsivel több cukrot szoktam tenni, mint ahogy azt Delia kitalálta. És vanília sem szerepel az eredeti receptben.
CITROMOS RICOTTATORTA
Az alaphoz:
  • 110 g keksz
  • 25 g szeletelt mandula
  • 50 g vaj
A krémhez:
  • 3 db citrom
  • 350 g ricotta
  • 11 g zselatinpor
  • 2 tojássárgája
  • 100 g cukor
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 275 ml tejszín
A citromkonfithoz:
  • 2 db citrom
  • 110 g cukor
A tetejére való citromkonfitot érdemes egy nappal előre megcsinálni, de nem feltétlenül szükséges.
A citromokat alaposan megmostam, és 3 mm vékony szeletekre vágtam, az egyik citrom felét egyben hagytam. A szeletelés közben könnyen ki lehet szedni a magokat.
A citromot annyi vízben, amennyi éppen ellepte, feltettem főni egy kisebb lábosban. A forrástól számított 3 percig főztem, majd leszűrtem. A citromszeleteket visszaraktam a kis lábosba, ráöntöttem 340 ml vizet és hozzáadtam a cukrot. Elkezdtem melegíteni kevergetve, hogy a cukor elolvadjon. Majd a lehető legkisebbre véve a hőmérsékletet, forraltam 45 percet. Sütőpapírból vágtam ki egy kerek formát, amely segített a folyadékban tartani a citromokat az egyenletes puhulás érdekében.

A 45 perc letelte után kivettem a folyadékból a citromszeleteket, félreraktam, majd a visszamaardt levet 150 ml-nyire forraltam be. Ezután belenyomtam a megmaradt fél citrom levét, visszaraktam a citromszeleteket és elraktam tálalásig.
Az alaphoz a kekszet összetörtem, és összekevertem az olvasztott vajjal meg a mandulával. Egy kisebb kerek kapcsos tortaformába tömködtem, jó alaposan le kell nyomkodni, hogy majd kevésbé morzsálódjon a torta szeletelésénél.
200 °C-ra előmelegített sütőben 18 percig sütöttem. Majd kivéve hagytam teljesen lehűlni, sőt beraktam a hűtőbe, hogy a tortaforma oldala is hideg legyen.
A krémhez a ricottát, a cukrot, a vaníliás cukrot, a citromok reszelt héját és kifacsart levét a két tojássárgájával együtt robotgéppel simára kevertem.
De előbb a citromléből elvettem 3 ek-nyit, amibe beleszórtam a zselatint, hagytam kicsit állni, majd gőz felett felolvasztottam, ezt is a krémhez adtam.
A tejszínt nem túl kemény habbá vertem, a krémhez adtam, és belesimítottam a tortaformába. 3 órát volt a hűtőben, ennyi kell, hogy biztonsággal megdermedjen a krém. A tortaforma kapcsos része könnyen elválasztható ebben az állapotban. Szeletelni elég óvatosan kell a morzsás alap miatt.
Annak ellenére, hogy szerintem ez egy igazi nyári édesség, Delia Smith Winter Collectionjában található a recept.
Posted in Uncategorised

6 thoughts on “Egy igazi nyári torta

Leave a Reply

