Ha nincs idő és kedv – egytálétel

Az utóbbi jó pár napban megint a filmek voltak a főszereplők. Pl. a Little Dorrit, a The Damned United, a Becstelen brigantyk. Aztán találtam egy újabb sorozatot, Glee a címe. Aztán végignéztem egy másik BBC-sorozat két évadját, ez a Mistresses volt. Elkezdődött a Dexter 4. sorozata is. A Disrtict 9 még hátra van.

A Little Dorrit Charles Dickens regényéből készült 14 részes angol sorozat, Andrew Davies írta a forgatókönyvet. Aki kedveli a viktoriánus kor nyomorát, mindenképp olvasson Dickens-t és nézze meg a sorozatot. Én annyira nem rajongok Dickens-ért, de Andrew Davies forgatókönyveiből készült sorozatokért és filmekért viszont igen. A regény folytatásokban jelent meg 1855 és 1857 között. Szatírának készült, a filmsorozatban nem éreztem ezt a vonalat. Ahogy a szentimentalizmust sem, amivel Dickens-t gyakran vádolják – nem alaptalanul. Andrew Davies forgatókönyvei inkább romantikusak csak simán. Itt A. Davies beszél a karaktereiről többek között.
A The Damned United Brian Clough legendás futballedzőről szól meg persze a Leeds-ről. Azt tartották róla, hogy ő az az edző, akire az angol futballválogatottnak mindig is szüksége lett volna, de egyik félnek sem adatott meg soha ez a lehetőség.
A Glee egy látszólag tinimusical – éneklős-táncikálós – sorozat, viszont ha megemlítem, hogy Ryan Murphy (Nip/Tuck – Kés/Alatt) készítette, akkor pontosan lehet tudni, mire is számítsunk. Semmi pécéség, semmi naiv romantika.
A Becstelen brigantyk ugye Tarantino-film, akinek az egész posztmodern ki lett találva szerintem. Na jó, még Baz Luhrmann-nak is.
Meg inkább zenét hallgattam. Már amikor volt rá időm. Aztán házat terveztem, mármint az általunk kiválasztott ház alaprajzát felhasználva próbáltam berendezni. De leginkább a majdani kertünket találtam ki. Szombaton S.-val egy Grand Marnier és egy konyak (végre van egy hozzáértő pincér a törzshelyünkön, mert melegített poharakban szolgálta fel mindkettőt és még jó kávét is tudott csinálni) mellett beszélgettünk ilyesmikről. Hogy a konyhakertbe milyen gyümölcsfát érdemes alapból, plusz milyenek a kert adottságai: mikroklíma, talajviszonyok stb. Kell-e helyet felszabadítani, azaz kivágni valamit. Mondjuk a szőlőt, bornak kevés, megenni nem jó, ráadásul egyikünk sem ért hozzá és nem is érdekel minket.
Olyan sokat nem is főztem vagy sütöttem, ha mégis valamit, akkor inkább az egytálételek mellett döntöttem. Pl. egy régi kedvencet:
SÁFRÁNYOS CSIRKÉS EGYTÁL
  • 250 g rizs
  • 1 kg csirkehús – én most csirkemellfilét használtam
  • 2 fej hagyma
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 szál sárgarépa
  • ¼ zeller
  • 1 paradicsom
  • 500 g zöldborsó
  • 1 kk sáfrány
  • 1 kisebb csokor friss citromillatú kakukkfű
  • 1 kisebb csokor friss majoránna
  • 2-3 ek olívaolaj
  • só, bors
A húst 1½ liter hideg vízben feltettem főni, amikor felforrt, hozzáadtam a megtisztított hagymát, sárgarépát és zellert a paradicsommal együtt. Sóztam és borsoztam, majd 30 percig gyöngyözve főztem.
Az olívaolajat egy tűzálló edényben felforrósítottam, beleraktam a finomra vágott hagymát és fokhagymát, átpirítottam. Ráraktam a rizst és a sáfrányt, azzal is átpirítottam, majd rászűrtem a forró leves ¾-ét, és a borsót is belekevertem. 220 °C-ra előmelegített sütőbe tettem lefedve, így pároltam majdnem 30 percig. Közben a húst falatnyi darabokra vágtam, a zöldfűszerek levelét lehúztam a szárakról, a sárgarépát és a zellert megettem.
Az átpárolódott borsós rizst kivettem a sütőből, hozzákevertem a húst és a fűszereket, ráöntöttem a maradék leszűrt levest, kicsit utánasóztam és 5 percre fedél nélkül visszatettem a sütőbe. Forrón tálaltam.
Posted in Uncategorised

15 thoughts on “Ha nincs idő és kedv – egytálétel

  1. napmátka

    Holnapra már én is rizses ételt tervezek. Vagy tésztát. El kellene már használnom a maradék cukkinit és padlizsánt. E héten nemigen főztem, inkább kertet tervezgettem (én is.)S amikor éppen nem tanítottam, ösztönzésednek köszönhetően megnéztem néhány Jane Austen adaptációt, köztük az örökké kihagyott Pride and Prejudice-t is, nehogy megint összekeverjem a Sense and Sensibility-vel…:)

  2. Makka

    Az az érzésem, soha többet nem keverted volna össze.:)Remélem, az Andrew Davies által írt forgatókönyvvel, amiben Colin Firth is játszott. Andrew Davies próbálja mindig az Austen által kissé elnagyoltan megrajzolt férfifigurákat hangsúlyosabbá tenni. Jó, mondjuk, értem, Jane Austennek a női szereplők sokkal fontosabbak voltak.Még miket néztél meg?

  3. napmátka

    Én meg nem értem, hogy egy nőnek a női szereplők miért fontosabbak, de valóban azt a változatot néztem, amiben Colin Firth is játszott. Erre odafigyeltem, hogy tudjam, milyen fickók vannak állítólag "csak külföldön.":)Még 2 másik filmet néztem, de bennem kevésbé hangsúlyos nyomot hagytak, meg fogom nézni a címüket, mert egyre rövidebb az eszem. Ja igen, az egyik az Emma volt.

  4. Makka

    Gondolom, azért, mert a korszellemmel szembe helyezkedve női szempontból írt.Egyszer szövegjavítás meg gépelés szempontjából elém került egy 18. századi törvénygyűjtemény, hát, amit az örökléssel kapcsolatban megtudhattam, nem volt egy leányálom, messze nem. A nők olyan szinten voltak kizárva minden anyagi dologból, hogy valami elképesztő.Igen, az valóban fontos, hogy megtudjuk, mire kell hajtani.:)) Nagyon tud "nézni".:))Uhh, remélem, nem az az Emma került eléd, amiben a Gwyneth Paltrow fufogott végig. Mert az nem volt egy jó feldolgozás. Az is igaz, hogy erős averzióim vannak ezzel a sápkóros nőszeméllyel kapcsolataban.Esetleg még a Persuasion? Abból is volt egy 1995-ös meg egy 2007-es, az utóbbiban játszó nő, Sally Hawkins játszott a Happy-Go-Lucky-ban, na az is egy nagyon jó film. Tipikus Mike Leigh.

  5. napmátka

    A másik a Mansfield Park volt. De ma megnéztem a Persuasion-t is, a 2007-es feldolgozásban.Az Emmából valóban azt láttam, amiben Gwyneth Paltrow játszik, de valahogy én őt nem bírom nőnek nézni (lehet, hogy a férfiak igen, ezt nem tudom.)

  6. Makka

    Ebből a Mansfield Parkból is kettőt láttam, nekem mindegyik tetszett.Ez: http://www.imdb.com/title/tt0178737/ volt a régebbi. Ebben egyáltalán nem emlékszem a tenyérbemászó nagynénire, az újabban viszont nagyon jó az a nőce, aki játssza.Itt http://images.google.com/images?hl=en&client=safari&rls=en&resnum=0&q=maggie%20o'neill&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi vannak róla képek, elképesztően másképp néz ki, mint a filmben.Az Emmát most forgatják újra, karácsonykor fogják játszani, kíváncsi leszek rá, mert a Kate Backinsale-lel láttam még, de nem nagyon emlékszem rá, és amikor ezeket gyűjtöttem össze, nem is tudtam megszerezni, felirat sincs hozzá sajnos.

  7. sajtkukac

    A fentiekkel teljes mértékben egyetértek – Colin Firth rulez (de csak ha nem énekel), GP nekem sem jön be :-)Viszont az Értelem és Érzelem filmváltozata is egész jó (Emma Thompson, Hugh Grant, Kate Winslet, sőt dr. House is játszik benne egy kisebb szerepet :-)Ma viszont én is megnéztem a Glee első részét és jónak tűnik. Azt nem tudom hogyan fogják tartani ezt a színvonalat, de egy próbát megér🙂

  8. Makka

    Szia, Sajtkukac!Igen, Emma Thompson utánozhatatlanul csuklott vagy mit csinált a végén.:) Bár ugye, kissé öreg volt már ehhez a szerephez, nem is akarta elvállani, de a rendező meg nélküle nem, szóval így.:)A Glee-t ma folytatják. Én is nagyon remélem, hogy nem lesz belőle valami nyáladzás, de ha a Kés/Alattból indulok ki, akkor elég jó kilátásaink vannak, azzal azért a végéig sikerült tartani a színvonalat.

  9. Sajtkukac

    Hű ezt nem is tudtam, hogy már van is Glee🙂 köszi(ha még nincs elég néznivalód, próbáld ki a Being Erica című kanadai sorozatot – én rég szórakoztam ilyen jól :-)Niki

  10. Makka

    Köszi, Niki, belenézek.:)Nem tudom, Dextert nézel-e, azt csak szeptember 29-én folytatják.A True Bloodban is kihagytak egy hetet.És megint van Melrose Place is, tök új részekkel. Annak nem voltam rajongója, csak meglepődtem, amikor rátaláltam erre a teljesen új részre. Azt is szerdánként játsszák, ha jól emlékszem.

  11. sajtkukac

    Úgy látom nagyjából ugyanazokat a sorozatokat nézzük🙂 A Dexternek kijött már egy pre-air része, és a TB finálé is várós :-)Még a Californication-t várom nagyon, azon olyan jókat tudok vihogni – és még a sorozatellenes uramat is sikerült rászoktatnom (nem volt nehéz)Megvolt a Glee 2 is, jó, nagyon jó. Látszólag kis tini-sorozat de nagyon ütős karakterek és poénok vannak benne – látszik Ryan Murphy keze benne….N

  12. Makka

    Igen, valahogy a Californicationt a pasik szeretik.:) Nem is értem…:)) Nekem annyira nem jött be, az első évadot néztem csak meg.A Being Humant láttad? Az is nagyon vicces szerintem. Első évad volt belőle, 6 epizód. Most kezdték el a másodikat forgatni, januártól lehet nézni.Most találtam egy újabb vámpírosat is, The Vampire Diairies, nem mondhatnám, hogy nagyon meggyőzött ez az első rész.

  13. Sajtkukac

    jaj nekem! Újabb ajánlatok🙂 A Being Human-ra majd ránézek, de a vámpíros hidegen hagy.A TB-ot is csak azóta élvezem, mióta eredeti hanggal nézem – na meg mióta Alexander Skarsgard olyan sokat van benne (éljenek a svéd pasik :-)N.

Leave a Reply

