A svéd tél és a mediterrán fogás

Ma megint nem voltam hajlandó semmi bonyolultra, ami a gasztronómiát illeti. Persze, mert megint találtam egy svéd filmet, amit azonnal meg kellett néznem.

Amíg a film lejött, azért locsoltam a kertben meg azt nézegettem, hogy a chilipaprikák kezdik elérni azt az érettségi fokot, amikor le kell szedni őket.



Van még egy pár köztük, amelyeknek érniük kell, így csak négyet szedtem le chiliolaj készítéséhez.

Sajnos a sárga paprika szép színe nem tud érvényesülni az olívaolajban.
A paprikákat megmostam, szárazra töröltem, egy hústűvel megszurkáltam. Beleraktam ebbe a csatos üvegbe, amit a jóisten is chiliolajos üvegnek teremtett, majd felöntöttem extra szűz olívaolajjal. Most meg várom, hogy az olajat átjárja a paprikák ereje.
Aztán e bonyolult művelet után készítettem egy ebédet, hogy majd legyen mit eszegetni filmnézés közben.
KUSZKUSZ CUKKINIVEL ÉS ZÖLDFŰSZEREKKEL
  • ¾ csésze kuszkusz
  • 1½ csésze forrásban levő víz
  • só, bors
  • 1-2 ek olívaolaj
  • 1 gerezd fokhagyma
  • 150 g sonka
  • 1 db kisebb cukkini
  • 6 db aszalt paradicsom
  • 2 ek olívabogyó
  • 3 ág menta
  • 3 ág bazsalikom
  • ¼ citrom
A kuszkuszt egy tálba szórtam, kevertem bele sót és borsot, majd ráöntöttem a forrásban levő vizet és letakartam.
Egy serpenyőben felforrósítottam az olajat, beleraktam a finomra vágott fokhagymát és a felaprított sonkát, pirosra sütöttem. Ráraktam a feldarabolt cukkinit, ezt is alaposan átprítottam. Ezután a felcsíkozott aszalt paradicsom következett meg az olívabogyók. Ezekkel is átkevertem.
A kuszkuszhoz adtam a zöldséges keveréket, a bazsalikom- és mentaleveleket, rányomtam a citrom levét és jól elkevertem.
Majd felvonultam megnézni a filmet, aminek a címe Män som hatar kvinnor – A férfi, aki gyűlöli a nőket – angolul a The Girl with the Dragon Tattoo címet viseli.
A film Stieg Larsson neves svéd újságíró Millenium-trilógiájának első kötetéből készült (magyarul is megjelent), nem kapkodós, krimi, éles társadalomkritika, néhol meglehetősen brutális és naturális jelenetekkel. A trilógiát az író a saját „szórakoztatására” írta, nem tervezte kiadni, csak a halála után jelentették meg. Stieg Larsson Svédországban híres volt antirasszizmusáról, a szélsőjobboldali szervezetek és a neonácik elleni harcáról. Életének utolsó 15 évét állandó fenyegetettségben élte – elkötelezettsége miatt többször is halálosan megfenyegették, ugyanis 1999-ben fő alapítója volt az EXPO Alapítványnak, majd az alapítvány által kiadott magazin főszerkesztője is lett.
Posted in Uncategorised

5 thoughts on “A svéd tél és a mediterrán fogás

  1. napmátka

    Mindig érdekes filmeket találsz! Majd utánanézek ennek is (bár a listám már olyan hosszú…:)Kuszkuszt én még nem csináltam, pedig kifejezetten tetszik ez e képen látható fogás is, remek ízek kerültek bele! A paprikáid is olyan szépek, jó hogy ennyi fotót csináltál, mert élvezet nézegetni, nemkülönben az chiliolajat!

  2. Makka

    Ez a film is nagyon tetszett, nem mondom, hogy nagyon bonyolult történet, de kifejezetten izgalmas volt mégis. Az tetszett benne, hogy valahogy nem kommentálnak benne semmit, nem magyaráznak, főleg nem magyarázkodnak. Nagyon egyszerűen elmondanak egy történetet, bíznak a nézőkre is egy csomó dolgot. Kedvem támadt elolvasni a könyvet is miatta. Az író egyébként elkötelezett híve volt a nők elleni erőszak elleni küzdelemnek is, állítólag szinte a megszállottságig. Érezhető a történetben a mély megértése ezek iránt a rémségek iránt.

Leave a Reply

