Vége van a nyárnak…

De még jó, hogy hűvös szelek viszont nem járnak.

Visszavonhatatlanul vége van a nyárnak, onnan is észrevehető, hogy egyre fogynak a beérő gyümölcsök. Igaz, hogy hátra vannak ugyan még az alma és a körte bizonyos fajtái, a birsalma, és az olyan kevésbé népszerű gyümölcsök is, mint a som vagy a naspolya. Sajnos az idén egyelőre még nem tudtam kisméretű körtéket beszerezni, hogy elkészítsek egy különleges körtebefőttet. Naspolya van a szomszédunknál, már ajánlgatta, hogy majd ad belőle, abból lekvár lesz. Somot nem tudom, hol fogok találni, de az nem is izgat annyira. Nem úgy a birsalma, amivel kapcsolatban több tervem is van. Még majd egy fügebefőzés is következik újra, mert az őszi érés is beindult.
A gyérülő gyümölcsválaszték ellenére sem lehet illatos, gyümölcsös sütemények nélkül hagyni a népeket itthon.
SZILVÁS LEPÉNY
A tésztához:
  • 500 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
  • 1 tasak szárított élesztő
  • 3 ek nádcukor
  • 1 csipet só
  • 1 db tojás
  • 100 g vaj
  • 150 ml víz
  • 100 ml tejszín
A tetejére:
  • 1½ kg szilva
  • 150 g nádcukor
  • 1 tk fahéj
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 1 marék lapra vágott mandula

A tésztához tálba raktam a lisztet, beleszórtam a sót és az élesztőt.
A vizet és a tejszínt megmelegítettem, felolvasztottam benne a vajat, a cukrot és belekevertem a tojást is – ezek kézmelegre hűtötték a keveréket. Ezt a keveréket a liszthez adtam, kidagasztottam. Lefedve 1 órát kelesztettem.
Amikor a tészta megkelt, lisztezett felületen átdögönyöztem, majd kinyújtottam egy közepes tepsi méretére.
A tepsibe sütőpapírt fektettem, arra raktam a kinyújtott tésztát, a széleit kissé visszahajtottam.
A szilvát keresztben félbevágtam, kimagoztam, vágott felükkel lefelé raktam szorosan egymás mellé a tésztára. Megszórtam a fahéjas-vaníliás nádcukorral és a mandulával.
185 °C-ra előmelegített sütőbe toltam, sütöttem 45 percet.
A napokban egy újabb operába szerelmesedtem bele, Henry Purcell The Fairy-Queen című semi-operájáról van szó. Sajnos nem találtam meg a kedvenc részletemet, de azért ezek sem rosszak:

Glyndebourne-ból 1995-ből, az English National Opera Company előadása, Nicholas Kok vezényelt.
Posted in Uncategorised

5 thoughts on “Vége van a nyárnak…

  1. napmátka

    Szia!Úgy emlékszem, én még nem sütöttem süteményfélét (csak kenyeret) kizárólag teljes kiőrlésű lisztből. De ez a szilvás nagyon meggyőző, tehát ki kell próbálnom!Purcell zenéjét nagyon szeretem, de még sosem láttam hasonló előadásban, mindig meglepsz valami izgalmassal!

  2. Makka

    Szia!:)Szeretem ezekhez a lepényszerű sütikhez a teljes kiőrlésű lisztet, mert olyan jó rusztikus lesz a tészta. És a lepényekhez szerintem jobban illik, mint valami kalácstészta.

  3. csupor

    Gondolom, hogy régen volt. Évek óta, tényleg régen vásárolok náluk, és már kezdetben is azért tőlük, mert nagyon szép a választék, és van egy csomó cucc, ami máshol nem nagyon.

Leave a Reply

