A birsalmáról

A birsalma, Cydonia Oblonga eredetét Perzsia, Turkesztán és a Kaukázus vidékére teszik. Már az akkádok is ismerték. A görögöknél esküvői szertartásokon áldozatként mutatták be, hogy Aphrodité áldása kísérje a menyasszonyt és a frigyet. Plutarkhosz arról számolt be, hogy a menyasszony a nászéjszaka előtt birsalmát rágcsált, hogy illatos legyen a csókja.
Aphrodité is birsalmát kapott Párisztól „A legszebbnek” felirattal. Ki is robbant a trójai háború.
A rómaiak már egészen sokoldalúan használták a birsalmát. Apicius receptgyűjteményében több ételt is említ, amelyben olyan meglepő párosítások is találhatók, mint a birsalma póréhagymával. Általában azért édesen ették mézzel összepárolva.

Serpenyős birsalma. Főzd meg a birsalmát póréhagymával, mézzel, garummal*, olajjal, defrutummal*, és tálald. Vagy főzd meg vízben, [és tálald] mézzel.

Mártás sült fogashoz. Bors, lestyán, koriander, menta, szárított ruta és főtt birsalma mézzel, borral, garummal és olajjal, Forrósítsd fel, majd sűrítsd be keményítőliszttel.

A rómaiak révén terjedt el Európában, leginkább délen, ugyanis eléggé melegigényes növény. Angol nyelvterületen először írott formában a 13. század második felében említik a quince-t, de ez egy Chaenomeles-fajta, igaz, rokona a birsalmának. Az angol hűvösebb nyárban nem érik be a Cydonia Oblonga termése, így az előbb említett kínai eredetű növény gyümölcsét ismerik és használják birsalmaként.

A spanyolok az Újvilágba is elvitték a birsalmát, de ott nem terjedt el olyan mértékben, mint Dél-Európában a tűzelhalás miatt. Viszont Dél-Amerikában igen, ahol sokszor használták hajformázóként a magokból kioldható zselészerű anyagot.
Minden területen, ahol ismerték, a gyógyászatban is használták előszeretettel a kulináris élvezetek mellett. Alapvetően kitűnő C-vitamin forrás, de a megszárított magját Iránban és a Közel-Keleten torokfájásra és a köhögés csillapítására használják. A szárított magokat vízbe áztatják, majd a kissé kocsonyássá váló folyadékot megisszák, hogy a köhögést gyógyítsák. Leginkább gyerekeknek adják, mert nem kell alkoholban oldott hatóanyagokat használni és 100%-ig természetes gyógymód. Tüdőgyulladásra és a tüdővel kapcsolatos bántalmakra is megfelelőnek tartják.
Cydonia Oblonga
Franz Eugen Köhler: Köhler’s Medizinal-Pflanzen, 1887

*A garum egyfajta fermentált halszósz, a defrutum pedig felére beforralt szőlőlé volt.

Tudom, hogy sokkal izgalmasabb fogásokat is lehetne készíteni birsalmából, mint a dzsem, de sajnos olyan adagot kaptam, amit azonnal fel kellett használni és aminek legalább majdnem a felét el kellett dobni. Nem panaszkodásképpen, ajándék lónak ugye nem nézzük… Egyébként is nagyon örültem neki, mert csak egyszer említettem É. szomszédomnak, hogy mennyire szeretem, és az első adandó alkalommal meg is lepett egy nagy kosárral.
Ahhoz képest, hogy a birsalma betonkeménységű, meglepően sérülékeny gyümölcs, egészen kis behatásokra is nagy barna foltok keletkeznek rajta, amely foltok mentén aztán azonnal elkezd romlani. De nemcsak ezért kellett nagyon sokat kivágni belőle, a kukacok is megtették a magukét. A kb. 5-6 kiló birsalmát legalább ¾ órán keresztül farigcsáltam, hogy kinyerjem a felhasználható részeket.

BIRSALMADZSEM

  • 6 csésze lereszelt birsalma
  • 4½ csésze víz
  • 3½ csésze cukor
  • ½ tasak citromsav
  • 2 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • ¼ csésze rum
A birsalmát szivaccsal mostam le, alaposan le kell dörzsölni róla a bolyhokat. Ezután kivágtam belőle a rossz részeket és a magházat, majd héjastul lereszeltem. Egy nagyobb fazékba raktam, hozzáöntöttem a vizet, rászórtam a citromsavat és a vaníliás cukrot, felforraltam. Így főztem 10 percet, míg a reszelék teljesen megpuhult. Ezután adtam hozzá a cukrot és főztem közepes lángon 45 percig. Állandóan kevergetni kell, mert lekap. Amikor már bőrösödni kezdett a teteje, lehúztam a tűzről, belekevertem a rumot és kisebb üvegekbe töltöttem.
Hátul van a sima birsalmadzsem, elöl pedig a fügés.

FÜGE-BIRSALMA DZSEM
  • 600 g füge
  • 900 g lereszelt birsalma
  • 1½ csésze víz
  • 2 csésze nádcukor
  • 1 tk őrölt gyömbér
  • 1 tk őrölt fahéj
  • ¼ tk őrölt szegfűszeg
  • ¼ tk őrölt szegfűbors
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • ½ tasak citromsav
  • ¼ csésze konyak
A fügét megmostam, nagyon apróra vágtam, egy fazékba raktam, hozzáadtam a reszelt birsalmát, a fűszereket, a vaníliás cukrot, a citromsavat és a vizet, majd felforraltam. Puhulásig főztem, utána hozzáadtam a cukrot, elkevertem, és 35-40 percig forraltam közepes hőmérsékleten.
Levettem a tűzhelyről, belekevertem a konyakot, kis dzsemes üvegekbe raktam. Az üvegeket 5 percre  tetejükre állítottam. A sima birsalmadzsemnél is.
Posted in Uncategorised

3 thoughts on “A birsalmáról

  1. napmátka

    Már megint milyen jó dolgokat csinálsz! Meg kell mondjam, én nem sokra értékeltem a birsalmát (meg is lep, hogy az állatok mennyire szeretik:), és nem is tudtam ennyit róla, érdekes volt olvasni. Nálunk legfeljebb egy kevés került általában az almakompótba, szilvával együtt.De párom nagyon szereti, összesüti magának egy kis mézzel.Szerintem a dzsemed megint telitalálat, bevallom, hogy a részeges fügedzsem íze is még mindig a számban van…pedig azt mondtam, a fügét vétek nem nyersen enni…

  2. Makka

    Próbáld ki krumplival, csirkemellel egytálételben.Vaj és olaj keverékén süss meg kisebb kockákra vágott krumplit, nagy lángon pirítsd. Só, bors, madras curry, esetleg plusz chili kell rá. Amikor kezd pirulni a krumpli, tedd hozzá a kis darabokra vágott húst, hagymát, fokhagymát, amikor az is megsült, a felkockázott birsalma következik. Ez sem árt, ha kicsit megkaramellizálódik, de he nem, az sem baj. Sima almával is nagyon finom. Az a lényeg, hogy minden piruljon, nehogy a krumpli szétessen és kulimász legyen belőle. Ha jó nagy a serpenyő, akkor nem történik baj.:)Vagy darált húsba is érdemes tenni, úgy megcsinálni valamilyen ragunak. De szerintem fasírtban is jó.

Leave a Reply

