Kezdődhet a lélekmelengetés

Egészen hűvösek már az esték és az éjszakák, sőt az árnyékos helyek is. De azért vannak még a kertben virágaim, amelyek tartják magukat, szép színekben pompáznak, kicsit javítva a kedvem az ősszel kapcsolatban. Bár ahogy már említettem, az utóbbi időben kifejezetten megszerettem az őszt is.


Csüngő porcsinok a garázs két oldalán.
Az első képen látható színek adták az ihletet a tegnapi ebédhez, a zsálya használatát a sütőtökhöz pedig Felhőlány. Akinek a blogját ajánlom mindenkinek, aki esetleg még nem találkozott volna vele, mert nagyon finom ízléssel főz és fényképez.
A sütőtök is a kedvenc zöldségeim közé tartozik – anyu mesélte, hogy a sütőtökpüré volt az egyetlen dolog, amit valameddig hajlandó voltam megenni kiskoromban, aztán már azt sem.
Szeretem benne, hogy nagyon „önálló” növény, a különböző fajták egymás mellé ültetve simán kereszteződnek nagyon érdekes formákat létrehozva. Melepetést is okozva, mert ez persze majd csak a következő évben derül ki, amikor az ember elülteti az előző évről megmentett magokat.
Szeretem minden formában, süteményekben, levesekben, fűszeresen megsütve magában. Igazi kedélyjavító a színe és az illata főzve vagy sütve is.



SÜTŐTÖKÖS QUICHE

A tésztaalaphoz:

  • 225 g liszt
  • 100 vaj
  • ½ tk só
  • 4 ek hideg víz
A töltelékhez:
  • 700 g sütőtök – tisztán mérve
  • 1 ek vaj
  • 1 kis fej hagyma
  • 1 gerezd fokhagyma
  • só, bors
  • ¼ szerecsendió
  • ½ tk fahéj
  • 2 db tojás
  • 200 ml tejszín
  • 100 g ementáli sajt
  • 15 db friss zsályalevél
Az alaphoz a lisztet és a sót robotgépbe raktam, hozzáadtam a kis kockákra vágott hideg vajat, és a géppel morzsásra forgattam. Kanalanként beleöntöttem a vizet, minden kanálnyi víz után összedolgoztam a géppel. A morzsás tésztát egy tálba szórtam, összegyúrtam és ½ órára beraktam a hűtőbe pihenni.
A sütőtököt hámozás és kimagozás után durvára reszeltem, a kanálnyi vajon megpároltam hozzáadva a finomra vágott hagymát és fokhagymát, a sót, a borsot, a frissen reszelt szerecsendiót és a fahéjat. Félretettem hűlni.
A tésztát lisztezett felületen kinyújtottam, piteformába fektettem és 220 °C-ra előmelegített sütőben vaksütéssel sütöttem 13 percig.
Közben a tojásokat elkevertem a tejszínnel és a durvára reszelt sajttal, sóztam és borsoztam, majd a kihűlt, párolt tökhöz adtam, elkevertem, és a lágy masszát a piteformába töltöttem, a tetejére raktam a zsályaleveleket.
Légkeveréses sütőben 40 percet sütöttem 160 °C-on.

Posted in Uncategorised

5 thoughts on “Kezdődhet a lélekmelengetés

  1. napmátka

    Szerintem a rózsáid is szépek még, hiszen azok az első fagyokig bírják…A sütőtökkel engem a világból ki lehetett kergetni (mint édes zöldséggel), de újabban – látva a sokféle felhasználási lehetőséget – hajlok rá, hogy nemcsak ehető, de finom is lehet.:)Benézek Felhőlányhoz is…

  2. Makka

    Igen, igazad van, a rózsák is szépek. Épp ma nézegettem, hogy vágok le és teszek vázába.Engem meg a cukkiniből meg tökből édességgel lehet kikergetni, valamiért nem viselem. A sárgarépa meg a sütőtök mehet édességbe.Van egy kukoricás sütőtökleves, amit visznt nagyon szeretek.

  3. Felhőlány

    Szia Makka!Köszönöm :-)Gyönyörűek a virágaid (is)!🙂 A kukackát – vagy ahogy nálad szerepel: porcsin – nagyon kedvelem! Nagymamámnál van, pici gyermekkorom óta emlékszem rá, nálam erkélyen is működött!A sütőtökös quiche recepted meg fantasztikus! Sort kerítek rá a konyhámban… :-)Lehetne majd látni a kukoricás sütőtöklevest is…?🙂

  4. Makka

    Szia!A kukacvirág szeretete nekem is nagymamámtól van még, emlékszem, mindig gyűjtöttük a magját. Ő kavicsvirágnak hívta egyébként, a porcsint nem tudom, mikor tanultam.:)Igen, szerintem kisvártatva lesz a kukoricás sütőtökleves is, már most is azt terveztem eredetileg. Arról az útról igazából te térítettél le.:))

  5. lorien

    Én is egyre inkább szeretem sz őszt, az ideit pedig szinte szisztematikusan próbálom kiélvezni🙂 Ha zenei rásegítést szeretnél, most vedd elő Jommellit🙂

Leave a Reply

