Utolsó befőzés és rétesek

Az év – szerintem – utolsó befőzését rendzetük anyuval valamelyik nap, ugyanis kaptunk megint egy jókora szatyor birsalmát. Meg akartam menteni pár darabot egy csirkés-krumplis ételhez, de mindig valami más ötlet volt ebédekre, így inkább felhasználtuk az összeset, ne romoljon. Az a baj a birsalmával, hogy bár kívül gyönyörű egészségesnek és makulátlannak látszik, azért a legtöbbször ott vannak a kis alattomos fúrások benne.

BIRSALMABEFŐTT

  • 2½ kg birsalma – tisztán mérve
  • 3 l víz
  • 2½ csésze cukor
  • ½ tasak Knorr befőtt tartósító
  • 1½ tk citromsav
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 5 db szegfűszeg
  • 5 ek konyak
A birsalmát alapos kefés mosás után felvágtuk, kimagoztuk. Én, mondjuk, nem akartam meghámozni, de anyu ragaszkodott hozzá.
A tartósítót elkevertem a cukorral, a vízbe kevertem a  vaníliás cukorral és a szegfűszeggel együtt, majd feltettem forralni. Amikor felforrt, adagonként beleraktam a birsalmát, forraltam 1-2 percig, a gyümölcsöt szűrőkanállal az előkészített üvegekbe raktam. Ezután mindegyik üvegbe öntöttem 1 ek konyakot és a gyümölcsökre mertem a még forrásban levő szirupot.
Rétest is azért csináltam, hogy nehogy már csak befőtt legyen a birsalmából. De persze egyféle rétest az ember nem készít.
RÉTES
  • 8 db réteslap
  • 3-4 ek olvasztott vaj
Meggyes-mákos töltelék
  • 200 g kimagozott meggy
  • 5-6 ek darált mák
  • 3 ek nádcukor
  • ½ tasak Bourbon vaníliás cukor
  • ¼ tk őrölt fahéj
Túrós töltelék
  • 250 g túró
  • 1 db tojás
  • ½ tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 3 ek nádcukor
  • 1 ek babapiskóta morzsa
Alma-birsalma töltelék
  • 2 db alma
  • 1 db birsalma
  • 4 ek nádcukor
  • 5 ek babapiskóta morzsa
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • ½ tk őrölt fahéj
  • 1 csipet őrölt szegfűszeg
Egy benedvesített tiszta konyharuhára fektettem egy réteslapot, megkentem vajjal. Erre raktam egy másik réteslapot, azt is megkentem vajjal. Így 4 db rétesem lett, kettő almás.
Az almát megmostam, meghámoztam és durvára reszeltem. A birsalmát mosás és magozás után hámozatlanul reszeltem durvára. Az almareszeléket kicsit kinyomkodtam, a visszamaradt levet megittam.
A kinyomkodott almareszeléket összekevertem a többi hozzávalóval, és az előkészített réteslapra kanalaztam a réteslap hosszanti oldalára. A konyharuha segítségével feltekertem, és sütőpapírral bélelt tepsire fektettem.
A többi tölteléket csak össze kellett keverni, és az előkészített dupla réteslapokba tölteni.
Amikor mind a négy rúd készen volt, a tetejüket megkentem vajjal és 150 °C-os légkeveréses sütőben pirosra sütöttem kb. 35-40 perc alatt.
Még forrón megszórtam porcukorral.
Posted in Uncategorised

6 thoughts on “Utolsó befőzés és rétesek

  1. lorien

    A birspuculásnál mindig a Man in black jut eszembe, gyáva kukacok vagyunk :)Azt hiszem a legközelebbi rétesem birsalmás-mákos lesz, úgy érzem ízben van egy csatlakozási pontja a kettőnek, kíváncsi leszek, mi sül ki belőle.

  2. Makka

    Most is sikerült eldobnom egy darabot azzal, hogy "fúúúúj, ott mozog!".:))Egészen biztosan jó lesz a mákos-birsalmás. Számomra sokkal több közük van egymáshoz, mint a birsalmás-valamilyen diófélésnek. Van a birsalmában valami egészen érdekes mézes íz, amit már túl nehézzé tesz egy diós társítás, a mákos meg nem.

  3. lorien

    Egyszre már megkíséreltem a birs és a dió házasítását rétesben. Részben technológiai, részben ízharmóniai problémák miatt nem voltam vele elégedett, bár szerintem azt is fel lehetne javítani egészen jóra, de a birs-mák párosításban sokkal több lehetőséget látok.

Leave a Reply

