Kis sütik – csak semmi felhajtás

Nem vagyok híve a nagy karácsonyi készülődésnek, főleg nem a traktának. Ha nem jöttek volna vendégek másnap, nem is sütöttem volna kis sütikéket, csak apunak a tortát a születésnapjára.
Szenteste általában halat eszünk, legtöbbször pisztrángot, most is azt tervezek meg egy másik halételt. Ha lehet, mindenképpen könnyű vacsorát készítek – a szentesti az én reszortom mindig (mondjuk, egyszer nekiálltam egy hat fogásos kínai vacsorának – párolt, majd nyolcszor sült kacsa meg egyebek – azt hittem, kihullik a hajam, mire a végére értem…). Nem egészen értem, miért gondolják a népek, hogy szentestére és a karácsony többi napjára megnő a gyomruk befogadóképessége. Az más kérdés, hogy nyilván egy ilyen ünnepibb vacsorát kicsit jobban átgondolok, de semmivel nagyobb hűhót nem csapok körülötte, mint egy más, az év egyéb estéjén esetlegesen vacsoravendégekkel ellátott esetben.
A fentiek fényében nem is spiláztam túl a sütikéket sem, Martha Stewart segítségével kb. 10 perc nézelődés után kiválasztottam négy három nagyon könnyen és minden faxni nélkül elkészíthető aprósüteményt.


MANDULÁS-NARANCSOS PUFIK

  • 1 csésze őrölt mandula
  • 2 csésze liszt
  • ½ tk só
  • 1 csipet szerecsendió
  • 225 g vaj
  • 1 csésze porcukor
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 1 tk reszelt narancshéj
  • porcukor a hempergetéshez
Összekevertem a mandulát a liszttel, a sóval és a szerecsendióval. A puha vajat a cukorral és a reszelt narancshéjjal elektromos habverővel habosra vertem. A két keveréket összekevertem, majd 1 órára a hűtőbe raktam dermedni.
A sütőt előmelegítettem 165 °C-ra, két tepsit kibéleltem sütőpapírral.
A tésztából diónyi golyókat formáztam, a tepsire sorakoztattam, majd 20-25 percig sütöttem, míg az aljuk szép aranybarna lett.
BORSOS-FŰSZERES KEKSZ
  • 2¼ csésze liszt
  • ¼ tk frissen őrölt bors
  • ¾ tk őrölt fahéj
  • ½ tk őrölt szegfűbors
  • ¼ tk frissen reszelt szerecsendió
  • ¼ tk őrölt szegfűszeg
  • ¼ tk szódabikarbóna
  • 110 g vaj
  • ¾ csésze cukor
  • ¼ csésze melasz
  • 1 db nagy tojás
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • porcukor a hempergetéshez
A lisztet elkevertem a fűszerekkel és a szódabikarbónával. A puha vajat a cukorral, a vaníliás cukorral és a melasszal habosra vertem. Hozzáadtam a tojást, azzal is simára kevertem, majd a lisztes keveréket adtam hozzá.
A sütőt előmelegítettem 180 °C-ra, két tepsit sütőpapírral béleltem.
A tésztából diónyi golyókat raktam egymás mellé a tepsikre tisztes távolságra, sütöttem 15 percig. Majd a sütőből kivéve félreraktam 10 percre hűlni. A porcukrot zacskóba raktam, abba a sütiket, alaposan összeráztam.

ROZMARINGOS KEKSZ
  • 225 g vaj
  • ¾ csésze cukor
  • 1 db nagy tojás
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 2½ csésze liszt
  • ¾ tk Fleur de Sel
  • 1 ek finomra vágott friss rozmaring
A kenéshez és a hempergetéshez:
  • 1 tojásfehérje
  • ½ csésze kristálycukor
A lisztet elkevertem a rozmaringgal és a sóval. A vajat habosra vertem a cukorral és a vaníliás cukorral. Majd beleütöttem a tojást, azzal is habosra kevertem. Simára kevertem a lisztes és a vajas keveréket.
A masszát kettéosztottam, mindegyikből egy-egy nagyjából 4-5 cm vastag hurkát formáztam folpack segítségével. 1 órára hűtőbe raktam pihenni.
A sütőt 190 °C-ra melegítettem elő, két tepsire pedig sütőpapírt tettem.
A tésztahurkákat kicsomagoltam, lekentem a tojásfehérjével, majd a nyújtódeszkára szórt cukorba forgattam. Kb. ½ cm vastagra szeleteltem és a tepsire raktam. 18-20 percig sütöttem, míg a széle aranyszínűre sült.
Posted in Uncategorised

Leave a Reply

