Születésnapi menü

Apu tegnap volt hetvenéves, kávéházi hangulatban ünnepeltük, bár ez a menüre annyira nem volt jellemző, a zenére inkább.
Készítettünk kacsazsírban hagymával sült hízott kacsa máját – pirítóson ettük szilvaketchuppal, zöldfűszerekkel sült kacsapecsenyét rozmaringos-fokhagymás sült krumplival és egy tortát.

JOGHURTOS-FEHÉRCSOKOLÁDÉS MÁKTORTA

A tortaalaphoz:

  • 4 db tojás
  • 120 g cukor
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 4 ek víz
  • 130 g liszt
  • 2 tk sütőpor
  • 1 csipet só
  • 200 g darált mák
  • 1 tk őrölt fahéj
  • ½ tk őrölt szerecsendió
  • ½ tk őrölt szegfűbors
  • ½ tk őrölt szegfűszeg
A tortalap locsolásához:
  • ¾ csésze eszpresszó
  • 4 ek Amaretto
A krémhez:
  • 2 db tojás
  • 2 ek cukor
  • 1 tasak Bourbon vaníliás cukor
  • 130 g fehércsokoládé
  • 6 lap zselatin
  • 500 ml joghurt
  • 400 ml tejszín
A tortaalaphoz a lisztet összekevertem a sütőporral, a sóval, a mákkal és a fűszerekkel. A tojásokat a cukorral, a vaníliás cukorral és a vízzel habosra vertem. Majd hozzákevertem a fűszeres-mákos lisztet.
175 °C-ra előmelegítettem a sütőt. Egy 26 cm ∅ tortaformába simítottam a masszát és 30 percig sütöttem (tűpróba). Hagytam hűlni, majd kivettem a formából és félretettem a teljes kihűlésig.
A krémhez a tojást a cukorral és a vaníliás cukorral habosra vertem. Közben nagyon alacsony hőmérsékleten kis lábosban felolvasztottam a csokoládét – vigyázni kell, nagyon hamar megég. A zselatinlapokat pedig kb. 100 ml vízben hagytam puhulni.
Amikor a tojásos krém elég habos és sűrű lett, belecsorgattam az olvadt csokoládét – nem is nagyon kell hűteni a fehércsokoládét, nagyon alacsony hőmérsékleten olvad – és elkevertem.
A zselatinlapok közben megpuhultak, azt is alacsony hőmérsékleten olvasztottam fel állandóan kevergetve. Kissé hagytam hűlni, majd azt is a krémhez adtam, simára kevertem.
A krémet a hűtőbe tettem, és kb. 5-10 percenként ellenőriztem, elkezdett-e dermedni. Minden ellenőrzésnél átkevertem, hogy nehogy csomós legyen. Amikor elkezdett dermedni – ilyenkor kissé pudingszerűen remegős kezd lenni – felvertem a tejszínt, de nem túl keményre. Tartsa meg már a formáját, de ne legyen olyan igazi kemény tejszínhab. A tejszínt ⅓-át a krémhez adtam, elkevertem, a többit pedig már óvatosan forgattam bele. Visszatettem a hűtőbe, amíg a tortalapot kettévágtam. Az alsó lapot egy tálcára tettem, tortakarikát raktam köré, meglocsoltam a kavé és Amaretto keverékének felével. Következett a krém fele. Ráraktam a másik lapot, azt egy kicsit megszurkáltam fogpiszkálóval, hogy könnyebben igya be a likőrös kávét. Ezután ráöntöttem a krém másik felét és elsimítottam. Hűtőbe tettem a krém teljes dermedéséig, ez legalább 2 óra, de jobb egy éjszakára a hűtőben hagyni.
Leszedtem a tortakarikát, megszórtam kakaóval és csokoládéreszelékkel meg -forgácsokkal.

Budapest Bár – Kiss Tibor, Németh Juci: Szívemben bomba van
Posted in Uncategorised

2 thoughts on “Születésnapi menü

  1. napmátka

    Isten éltesse Apukádat egészségben, boldogságban, bőségben!(Kicsit nem figyelek, s tele a blogod új meg új bejegyzésekkel, meglepetésekkel! Lesz mit olvasgatnom..:)

Leave a Reply

