Filmezés

Sajtkukactól (akit lenóriztam egy kommentben – sűrű mea culpázás, hamu fejre szórás) kaptam a kérdést, hogy szedjek össze öt filmet sajátos szempontok alapján. A sajátos szempontok szabadon választottak.

Úgy döntöttem, olyan filmeket említek meg, amelyeket bármikor van kedvem megnézni.

Az első legyen mondjuk a Tanguy című francia film. Azt hiszem, ez az a film, aminek minden percén tudtam nevetni, mindenki egy igazi kis cinikus genyó benne, a szülők és természetesen a Tanguy nevű kedves gyermekük is. A szülőket sokkal jobban megértem, az is igaz.
A filmet Étienne Chatiliez rendezte, André Dussolier és Sabine Azéma alakítja benne a szülőket, Tanguy-t pedig Eric Berger.
A kisgyermek 28 éves és nem akar lemondani a szülői kényeztetésről, viszont a szülők már szeretnék, ha kicsi fiúk önálló életet kezdene. Ennek érdekében néha nemtelen, ámde rendkívül vicces eszközökhöz folyamodnak.

Szintén örök kedvenc a Moulin Rouge!, Baz Luhrmann egyéb rendezéseit is nagyon szeretem egyébként. Ez a filmje is nagyon romantikus, nagyon tragikus, nagyon szerelmetes. Ewan McGregornál nincs költőibb költő és szerelmesebb szerelmes.

Aztán a következő, az Engedj be! (Let the right one in – Låt den rätte komma in) című svéd film. Két gyerekről szól, a 12 éves Oskarról és a ki tudja, mióta 12 éves Eliről. Igen, ez egy vámpírfilm, de szép is és jó is. Egyáltalán nem horror benne a horror, elvégre enni kell. Még egy vámpírnak is.
Oskar Stockholm külvárosában él a mamájával, az iskolában 3-4 másik gyerek folyton piszkálja, veri. Aztán találkozik Elivel, aki megtanítja rá – többek között –, hogy nem kell angyali arccal tűrni, amikor vesszővel véres csíkot ütnek rá.

Egyébként számomra a legnagyobb döbbenet az volt a filmben, hogy ugye azt gondolhatnánk, Eli a papájával érkezik Oskarék szomszédságába. De aztán amikor a „papa” a sokadik táplálékszerző úton jár sikertelenül, akkor azért elkezdtem gyanakodni. Rá kellett jönnöm, hogy ez az ember ugyanúgy egy gyerek, mint Oskar és Eli, csak megöregedett felnőtté válás nélkül a kislány mellett, ahogy az rendes halandókhoz illik. Ezért nem képes körültekintően vérhez jutni, egyszerűen ügyetlen, mintha nem tudna előre tervezni, vigyázatlanul próbálkozik.
A következő film egy sorozat, a Cranford. Már áradoztam régebben az első sorozatról, de most karácsonykor a BBC One-on volt egy két epizódból álló karácsonyi különkiadás is.
Egyszerűen jó érzés nézni, a színészeket, Judi Dench-et és főleg Tom Hiddlestont, aki nem véletlenül  kapott Lawrence Olivier-díjat. Ez a fiú gyönyörűen beszél, angolt tanulóknak remek hallgatni szerintem.
Sajnos nem találtam meg azt a jelenetet, amely miatt majdnem lefordultam a székről, annyira nevettem. Olyan bután, rémülten és totálisan szerelmes arcot vágni, mint Tom Hiddleston, még életemben nem láttam senkit.
És ebben a történetben a vénkisasszonyok Miss Matty vezetésével végképp elköteleződtek a haladás mellett, nem állíthatja meg őket senki. A barátságuk is örök, még az őket oly mélyen megbántó egyébként rendkívül fennhéjázó barátnőjüknek is képesek megbocsátani, persze egy kis leckéztetés után. Mrs. Jamieson egyszerű árulásnak véli özvegy sógornőjének, Lady Glenmire-nak titkokban elkövetett házasságkötését Brown kapitánnyal. Szerinte az egész egy ronda árulás az összes helyi özvegyasszonnyal szemben. Brown kapitány úgyis mint egyetlen potenciális férjanyag fennakad egy „idegen” hálóján? Mire nézik egyesek a napot!? Szerintem ez az igazi büntetés számára, amiért olyan csúnyán bánt a töbiekkel, amikor azt tervezték, milyen módon szeretnék majd vendégül látni Lady Glenmire-t, de Mrs. Jamieson lehűti a lelkesedésüket mondván, nem szeretné, ha a Lady azt gondolná róla, nem jó társaságben tölti az idejét, azaz a többi idős hölggyel.
És most, ha az életem múlna rajta, akkor sem tudnék visszaemlékezni, mi volt az ötödik film, amit sikerült összeszednem a rendkívül unalmas munkajogi órámon délelőtt. A jegyzeteim a kocsiban vannak lent a garázsban, nincs az az isten, hogy most levándoroljak értük. Nem, nem a filmekről, csak a jegyzetelés közepette firkálgattam a filmcímeket.
Az ötödik is egy angol kosztümös filmsorozat, a Büszkeség és balítélet 1995-ös BBC-s feldolgozása.
Erről a filmről, de leginkább Colin Firth-ről és főleg a nézéséről mindig egy barátnőm jut eszembe. Egyszer álltunk a Deák aluljárójában – kb. olyan idő volt, mint most – éppen az aktuálisan kiszemelt férfiáldozatának felolvasói estjéről jöttünk, merthogy költő volt az istenadta. Sade márkiról írt versciklust, de az a barátnőnknek nem tűnt fel problémaként, csak nekünk Csupival. Szóval álltunk az aluljáróban, és azt ecseteltük, hogy ez a költő szerintünk nem lesz jó neki. Próbálkoztunk mindenféle példát mondani, hogy milyen pasira is gondolnánk. Már mindenkit összeszedtünk neki, hogy példálózzunk, fiktív és élő személyt, tényleg mindenkit, aztán előhozakodtunk Darcyval. Hogy Colin Firth játssza ebben a filmben. És hogy tud nézni…!
Erre a barátnőnk közölte, hogy „jó, de ilyen pasik csak külföldön vannak…”
Ekkor feküdtem le majdnem ott helyben az aluljáróban, hogy kipihenjem a csajt.

Akinek kíváncsi lennék a filmlistájára: lorien, Napmátka és Csupi.

Posted in Uncategorised

6 thoughts on “Filmezés

  1. napmátka

    Ilyenkor szoktam szembesülni vele, hogy milyen kevés filmet ismerek. A Te listádból leginkább a Tanguy fogott meg a sztori alapján, kíváncsi vagyok rá, remélem, meg tudom nézni majd. A felsoroltak közül egyedül Mr Darcyt ismertem, de erről már beszéltünk.

  2. Makka

    Én is remélem, hogy meg tudod majd nézni a Tanguy-t, tényleg nagyon-nagyon vicces.Ahonnan küldtem neked a Dorian Gray linket, ott megtalálható, ellenőriztem. Ha felirat kell, szólj, mert küldök.A Moulin Rouge!-t akkor érdemes megnézni, amikor valami tisztán szerelmesre vágysz.:) Nagyon posztmodern, nagyon opera – szerintem nem musical.Nem akarok itt nagyon az esztétika és a filozófia terére tévedni, de szerintem valahogy mintha neki nem lenne szüksége dekonstrukcióra ahhoz, hogy építsen.Ennek a Moulin Rouge!-nak olyan látványvilága van, hogy amikor először láttuk Katival moziban, a székbe préselt az egész. Hihetelen szerintem. Nagyon ügyesen egyensúlyoz a giccs határán.De közben nagyon tiszta az egész történet meg minden, az érzelmek.A Baz Luhrmann-féle Rómeó és Júliát nem láttad? Szerintem azt is érdemes.Ja, és Katinak megvan egy Bohémélet rendezése is, VHS-en. A sydney-i operaházból. Én nem szeretem a romantikus operákat, de az tényleg nagyon jó előadás.Kíváncsian várom a gyűjteményed!:)

  3. Sajtkukac

    Na, most értem csak haza a telelésből, látom összeszedtél egy klassz kis listát :-)Mr. Darcy forever, egyértelmű :-)Még a szakdogámat is Austenből írtam, így ez nálam alapmű. Már alig várom, hogy a lányom abba a korba érejen, hogy majd együtt olvashassuk/nézhessük.A tAnguyt felvettem a listára, meg a crabford sorozatot is. Esetleg valami linket ahhoz tudnál küldeni?A Moulen Rouge nekem is nagyon tetszett, sőt a Rómeó is, nemrég néztem meg újra a kamasz fiammal (15 éves) és mindketten élveztük. A svéd vámpíros film is nagyon jó volt, nemrég olvastam, hogy már készül az amcsi remake😦 pedig ahhoz annyira lell az a jó kis skandináv tél. Imádtam, ahogy a kisrác orra alatt mindig ott figyelt a hidegtől a takony :-)köszi a játékotJa, és semmi baj a Nórizással, csak kuncogtam magamban :-)Niki

  4. Makka

    Szia!Merre voltatok telelni?Igen, azt én is olvastam, hogy már megint remake-elnek. Biztos valami nyálas, cukormázas förmedvény lesz.De jó neked, hogy a fiaddal tudsz együtt filmet nézni!:)Elküldtem neked a linkeket.

  5. Sajtkukac

    Köszi :-)Felmentünk a Mátrába a gyerekekkel, csudaklassz volt, jókat szánkóztunk, élveztük au együttlétet (csak az a kaja ne lett volna olyan pocsék). utána meg Szerencsen voltunk egy disznóvágásos-néptáncos-borozós hétvégén. Van mit kiheverni :-)Én is élvezem a közös mozizást. Eddig nem nagyon tévézett (nálunk sose megy napközben) és most is többnyire együtt nézünk meg bizonyos filmeket. De imádom ahogy veszi a poénokat és érti az intelligens filmeket. De tök édes, mert a kicsikkel is simán leül megnézni a Palacsintás királyt🙂

Leave a Reply

