Kis piros ropogós – pogácsa

Ezer éve nem készítettem pogácsát, talán még akkor, amikor egyedül laktam és éppen valami társaság gyűlt össze nálam.
Valamelyik nap megláttam Napmátkánál egy receptet. És miután tapasztalatból tudom, hogy milyen kiegyensúlyozott ízekkel alkotja meg az ételeit, kedvet kaptam újra pogácsát gyártani. Merthogy a pogácsát gyártjuk, ipari mennyiség alatt nem is érdemes nekiállni. Ezzel együtt is meglepően hamar el lehet intézni, bár ez az aktuális recept tartalmaz élesztőt is, azzal ugye meg nem gyorsbüfé a sütés.
Diót darálni kellett volna, mandulát viszont nem, így az került bele. Éppen erre a hétre gyűlt össze a mélyhűtőben a vajnak szánt tejszín is, ezért bio házi vajat volt szerencsém használni.

SAJTOS-MANDULÁS POGÁCSA

250 g teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt
500 g finomliszt
1½ tasak Haas szárított élesztő
350 g vaj
200 g reszelt edami sajt
100 g reszelt füstölt edami sajt
250 ml tejföl
50 g őrölt mandula
2 db tojás
2-3 tk só

A kenéshez:
1 db tojás
1 ek tejföl

      A hozzávalókat egy nagy tálba mértem, majd félig-meddig összegyúrtam. Kiszórtam az egészet egy gyúródeszkára és kb. 5 perc alatt teljesen összeállt a tészta. Nagyjából 1 cm vastagra nyújtottam, összehajtogattam. Ezután ½ óra pihentetés következett meleg helyen. Ezt kétszer megismételtem, utoljára aztán kb. 1½ cm vastagra nyújtottam. Sűrűn bevagdostam a tészta tetejét, majd kiszaggattam pogácsaszaggatóval. Sütőpapírral bélelt tepsire sorakoztattam a pogácsákat, megkentem a tetejüket a tejföllel elhabart tojással és megszórtam sóval. A sót legközelebb a tésztába gyúrom.
      200 °C-ra előmelegített sütőben pirosra sütöttem őket.
      Direkt nem szórtam meg a tetejét semmilyen maggal vagy reszelt sajttal, így is rendkívül gazdag pogácsa a végeredmény. Sajnos a pogácsát addig eszi az ember, míg van, és meglehetősen gyors ütemben, ezért nem kell kihívni magunk ellen a sorsot még a tetejére szórikálással is.
      4 thoughts on “Kis piros ropogós – pogácsa

      1. napmátka

        De csinosak-pirosak lettek! A pogácsát tényleg gyártjuk, de valahogy nekem még sosem sikerült eleget csinálni belőle. Tudod, amikor már unnánk, mire elfogyna. Maximálisan 2 napig tart ki, igaz, Apu mindig kap, néha a szomszédok is. A mandulával megint elindítottál bennem ötleteket, majdcsak találok időt a megvalósításra.

      2. Makka

        Én is azt hittem, hogy majd a fele tészta megy a fagyasztóba, mert rengetegnek tűnt. Aztán amikor kiszaggattam, akkor már nem tűnt olyan vészesnek a mennyiség. Ma még van pár darab, pedig csak a hátsó szomszéd kapott egy keveset meg anyu vitt szintén csak párat az üzletbe a barátnőinek. Képzeld, még a furcsa néninek is ízlett, igaz, azt mondta, hogy ő csinálta, mert akkor jobban hajlandó megenni a dolgokat. Az én készítményeimtől idegenkedik. Azt mondta, hogy isteni. Aztán kiment, és anyu kettesben maradt a másik (ínyencebb) barátnőjével és mondta neki, hogy persze, hogy isteni, a "gyerek" csinálta.:)Anyuék elég jól elrágcsálták. Én a Viasat Zabálógépek című műsora alatt ettem meg egy párat belőle…:-D

      3. Hanczur

        Tetszik ez a ping-pong party. Azóta ismét került mandulás-diós-sonkás-paprikás változat a sütőbe, és szorgalmasan csipegetem. Tegnap még tejet is szürcsöltem hozzá, pedig az nekem gonosz tud lenni.Szóval ha változtatnál még valamit a recipén, akkor itthon is lehetne egy újabb projekt.Mit szólsz hozzá?

      4. Makka

        Rendben, de ehhez meg kell várnom az újabb ping receptet ihlet gyanánt.:)Bár egyébként már körvonalazódott egy-két ötletke, kérdés, mennyire akarnak az itthoniak újfent pogácsát.

      Leave a Reply

      