A vadvirágos rét és a kelt tészta

Az utóbbi időben nem sok időm volt blogolni, de hogy őszinte legyek, nem is nagyon volt miről. A legtöbbször olyan ételeket készítettem, amelyek már szerepeltek a blogon, leginkább ugye az időhiány miatt. Vagy olyan egyszerűket, hogy nem lenne képem kinevezni receptnek. Ilyen időszakokban egyáltalán nem szeretek azon gondolkodni, mit főzzek, ami először eszembe jut, vagy könnyű elkészíteni, vagy van hozzá itthon minden, az lesz az ebéd vagy a vacsora.

Egyébként még ez sem igaz annyira, hogy ne volna időm. Merthogy filmet nézni természetesen van. Valamelyik nap sikerült hozzájutnom a Pippa Lee négy élete (The private lives of Pippa Lee) címűhöz. Az a film szerintem csúcs. Robin Wright Penn szuper színésznő, szeretem a gesztusait és az arcjátékát, ebben filmben különösen. Emlékszem, amikor először lett kábeltévénk, elég sokat néztem a német RTL-t, ott futott egy sorozat, kb. mint a Dallas és a Dinasztia ötvözete, Santa Barbara címmel, remek volt, mit mondjak. De németül legalább kihívás volt. Na abban játszott Robin Wright, még Penn nélkül.
A film Rebecca Miller (Arthur Miller lánya) regényéből készült. Ő írta a forgatókönyvet is, és rendezte is. Az egészről Csehov jutott eszembe, aki a saját bevallása szerint nem drámákat, hanem vígjátékokat írt, hát, tényleg nem lehet tudni, hogy az ember nevessen vagy sírjon Pippán meg az életein. Mindenesetre én jó párszor eldöntöttem, voltak olyan jelenetek, amikor konkrétan vinnyogtam a röhögéstől.

Ma is ment a szenvedelgés, hogy mi legyen a kaja. Nem vágyik egyikünk sem nehéz ételekre, leginkább a zöldséges fogások mennek mostanában meg a hal és a csirke.
Szóval mindenki csak vekengett, hogy mit nem enne, arról senki nem tudott kinyögni egy szót sem, hogy viszont mit igen.
Így aztán pizzát kaptak. Mióta itt lakunk, nem csináltam pizzát, pedig mint minden kelt tésztás cuccot, ezt is szeretem készíteni. Nem sok dologban szeretek topicskolni ételkészítés során, de a kelt tészta dagasztása egészen más. Nagyon jó érezni, ahogy a ragacsos izé egyszer csak finom, sima, rugalmas tésztává alakul. Aztán kelés után megint egy más textúra, laza, könnyen formálódik a kezem alatt, de mégis valahogy olyan önálló.
Ezzel együtt például étteremben sosem kérnék pizzát – ilyen erővel lehetne zsíros kenyeret is – szerintem az egész pizza-kérdés túl van spilázva, egyáltalán nem olyan nagy cucc, mint amekkora felhajtás van körülötte már jó régóta.
Azt gondolhatnánk, hogy jaj, kelt tészta, az milyen sokáig tart. Valóban nem készül el 15 perc alatt maga az étel, viszont a kelt tésztával való foglalatoskodás nagyjából 10 perc. A keléshez kell csak idő, de azalatt meg lehet csinálni bármit. Például azon gondolkodni idióta újság idióta körkérdésének a hatására, hogy mit jelent nekem március 15-e.
Hát, nagyjából ezt: Lovasi András Kossuth-díjat, Kiss Tibor, Farkas Róbert és Csík János a Magyar Köztársaság Arany Érdemkeresztjét kapja. Valami ilyesmiről szól szerintem ez a nemzeti ünnep, nem az utcán való gyülizésről meg ordibálásról.

SPENÓTOS PIZZA MAZSOLÁVAL ÉS FENYŐMAGGAL

A pizzatésztához:
3½ csésze finomliszt
1 csésze rétesliszt
1½ csésze víz
42 g élesztő
1 tk só
½ ek cukor
2 ek extra szűz olívaolaj

A tetejére:
500 g mirelit spenót
50 g vaj
só, bors, szerecsendió
150 g sajt
1 marék mazsola
1 marék fenyőmag

      Először a spenótot egy szűrőbe raktam egy tálba, hogy amíg kiolvad, csöpögjön ki a leve. A mazsolát langyos vízbe áztattam.
      Ezt a tésztát mindig a tiszta konyhapulton (kő) szoktam összegyúrni.
      A liszteket átszitáltam, rászórtam a sót, és a közepébe jókora mélyedést csináltam.
      A vizet felmelegítettem kézmelegre, belemorzsoltam az élesztőt, elkevertem a cukorral, kevés lisztet szórtam a tetejére és letakarva hagytam állni 10-15 percig, míg már buborékokat vetett. Aztán ezt az egészet a lisztkupac közepébe öntöttem, rálocsoltam az olajat, és belülről kifelé haladva elkezdtem először csak keverő mozdulatokkal összeállítani. Egy idő után, amikor már szinte az összes lisztet felvette a tészta, addig gyúrtam, dagasztottam, míg telejesen sima és rugalmas nem lett. Enyhén lisztezve és letakarva meleg helyen hagytam kelni 1 órát.
      Egyébként ebből a mennyiségből két nagyobb pizzát lehet csinálni, én most csak a felét használtam fel, a többit dögönyözés nélkül beraktam a mélyhűtőbe.
      A vajat egy kisebb serpenyőben felolvasztottam, hozzáadtam a lecsöpögtetett spenótot, sóztam, borsoztam, adtam hozzá szerecsendiót is. Nem kell főzögetni, csak kissé átmelegíteni, hogy a vajjal el lehessen keverni.
      A pizzatésztát jól átdögönyöztem, kihúzogattam, kb. ½-1 cm vastagra, nem szeretjük a papírvékony pizzát. Nagyjából kerekre alakítottam, a szélét kicsit felhajtottam, rákentem az ízesített spenótot, megszórtam a lereszelt sajttal, rászórtam a lecsepegtetett mazsolát és a fenyőmagot. 225 °C-ra előmelegített sütőben sütöttem 20-25 percet.
      És ha már emlegettem Farkas Róbertet, ugyan se Kiss Tibi, se Lovasi, viszont Frenk. Aki kb. úgy bolond, ahogy a többiek. A jóisten is kuplék és sanzonok előadására teremtette, ahogy kinéz, mindenképp.
      Budapest Bár és Frenk: Gyűlölöm a vadvirágos rétet
      A kuplé dalszerzője Polgár Tibor, a szövegírója pedig Széky S. Dénes volt.

      3 thoughts on “A vadvirágos rét és a kelt tészta

      1. Sajtkukac

        Szép sorjában:-hiányoztál ám, de örülök, hogy megvagy :-9- Pippa Lee listán van- pizza nálunk is megy, bár én a kínai fenyőmaggal jól megszívtam, napokig egy szörnyű, keserű íz volt a számban, mint kiderült a kínai fenyőmag okozhat ilyen tüneteket (mondjuk jobb, mint a máj-, vagy epebaj…)- márc. 15 – nem is tudtam, de ezek remek hírek !! nagyon is megérdemlik- Budapest Bár – a nagyfiam (16) és a kicsik (7 és 9) is imádják, a Stux kb. naponta 20x megy :-)meg a Jaj a Helén, meg a Látod ez a szerelem🙂

      2. Makka

        Napmátka, csodálkoztam is, hogy mi van. Sőt kicsit aggódtam inkább, arra gondoltam, hogy esetleg a papád miatt nem jelentkezel, nem is nagyon mertem rákérdezni.Kukacka, te nagyon aranyos vagy!:)Nem is tudtam, hogy van külön kínai fenyőmag, persze, mi ne lenne náluk. Ezt meg végképp nem, hogy keserűséget okoz. Remélem, nem árasztották még el a piacot vele. Az árból ítélve kétlem, de manapság minden megtörténhet.Nem tudom, merre laktok, de régebben én mindig török nagykerben vettem, már az ára miatt is. Ez a konkrét nagyker a XIII. kerületben van (volt? 3 éve nem jártam arra) a Rokolya utcában, nagyon jó olívaolajuk is volt. Azóta meg piacokon a magosnál és mélyhűtőben tartom. De ezek után mindig meg fogom kérdezni, hogy honnan szerzik be.Különben olyan béna dolog ez a kínaiakkal, mert én nagyon szeretném a kínai kaját étteremben is, de attól rosszul vagyok, a nátrium-glutamáttól. Mondjuk, azt sem bánnám, ha lenne itthon rendes kínai vendéglő, nemcsak "magyaros".Sajnos a Budapest Bárnak csak az első lemeze van meg nekem, eddig hiába vadásztam a többire. És jó lenne elmenni egy koncertjükre is, a legközelebbi áprilisban lesz.Egyébként tényleg el tudom képzelni, hogy a gyerekek nagyon szeretik, van az egészben valami ártatlanság.

      Leave a Reply

      