Fő az egészség

Az előző posztban már említettem, hogy egyszer egy barátoméknál ettem egy csodás csírasalátát, kérdeztem is tőle, mit rakott össze mivel pontosan, de nem emlékszik rá. Ami azért szerintem mindenesetre fura egy mesterszakácstól, bár nyilván szakmai ártalom is nála, hogy a receptek csak úgy jönnek és mennek a fejében.
Vasárnap megint a kertészeteket jártuk, így csodálkoztam rá az egyikben a rengeteg féle csíráztatni való magra zacskókban. Vettem egy jó párat, és még aznap neki is álltam a projektnek. Utoljára szerintem az általánosban csíráztattam házi feladatként borsót, azóta csak párszor zsázsát, szóval gyakorlatom nulla.
Sajnos nem egy ütemben érnek el bizonyos fázisokat. De így legalább tapasztalatot szereztem az ütemezés jövőbeni tervezéséről. Például a feketehagyma és a vöröskáposzta magja sokkal lassabban kel életre, mint a többi. A retek és a mustár magja viszont elképesztő gyorsan. Nem kell nekik egy nap sem. A másik tapasztalatom pedig az, hogy ha sűrűbben is ilyesmire adja az ember a fejét, akkor tényleg érdemes beszerezni csíráztató tálat – 1000,- Ft körül már lehet kapni kétemeletest. Mindenképpen praktikus, a magok nem állnak a pangó vízben és rendkívül helytakarékos. Az én tálcás módszeremhez képest mindenképp.

CSÍRASALÁTA FETÁVAL

1 ek brokkolimag
1 ek mustármag
1 ek retekmag
1 ek zsázsamag
1 ek finomra vágott snidling
3 db paradicsom
100 g feta
só, bors
1-2 ek extra szűz olívaolaj
1 tk szilvás balzsamecet

    A magokat alapos öblítés után tiszta műanyag tálcákra szórtam és addig tartottam nedvesen, míg kicsíráztak és picike zöld levélkezdemények is látszottak már. Ez most 5 nap volt nekem, de persze függ a hőmérséklettől és a fényviszonyoktól is.
    A saláta elkészítése előtt szintén alaposan leöblítettem a csírákat, szitában hagytam lecsöpögni.
    A paradicsomot feldaraboltam és összekevertem az óvatosan szinte szálakra szedett csíranövényekkel és a snidlinggel. Meglocsoltam az olívaolajjal és a balzsamecettel, kicsit sóztam és tekertem rá borsot. A sajtot a tetejére morzsoltam.
    A mustár- és retekcsíra kissé csípős, a zsázsa kissé kesernyés ízét jól egészítette ki a paradicsom és a balzsamecet viszonylagos édessége.
    A brokkolicsíra kiemelkedően magas U-vitamin és kálciumtartalmú. Élettani hatásai nagyban hasonlítanak a vöröskáposzta csíráéra. Fogyasztása vértisztító, bőrtápláló, keringésjavító hatással bír. Gyógyhatásai főleg emésztőrendszeri betegségek, hólyag- és prosztataproblémák, valamint daganatos megbetegedések esetén mutatkoznak meg.
    A mustárcsíra antibiotikus hatású, tisztítja a nyálkahártyát, az epére és májra kedvezően hat, csökkenti az emésztési zavarokat. Élénkítő, izomfájdalom enyhítő, vértisztító.
    A retekcsíra kitűnő a gyulladásokra a szintén erős antibiotikus hatása miatt. B₁ és B₁₆ vitamint tartalmaz, mellette vasat, káliumot és foszfort. Természetes gombaölő, kiűzi a bélférgeket, antiszeptikus hatású, puffadásgátló. Tisztítja a légutakat, a nyálkahártyát, remekül oldja a hörghurutot. Segít az epekövek és az epehomok eltávolításában is.
    A zsázsa csírája sok vitamint tartalmaz, telítetlen szírsavtartalma hatásos a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésére. Általános immunerősítő, gyulladáscsokkentő, vizelethajtó hatású, sőt potencianövelő hatásáról is ismert.

    2 thoughts on “Fő az egészség

    1. Ízlésszindróma

      Nagyon szép csíráid nőttek!! Tavaly én is csíráztattam párszor, de még mindig nincs csíráztató tálam és is tálon próbálkoztam, mondjuk jóval drágábban láttam csak csíráztatótálat. de most kedvet csináltál, még szerintem vannak magjaim is:))

    2. ORsi

      én is szoktam csiráztatni. nagyon szerete, figyelgetni, mikor mi történik a kis növénykezdeményekkel. nedvesen úgy atrtom öket, hgy egy müanyag üvegböl spriccelek rájuk vizet.

    Leave a Reply

    