>Zakuszka

>Itthon körülöttem mindenki beteg volt, így én is elkaptam ezt az általános kórságot, és már két napja azon gondolkodtam, hogy gyógysütésbe kellene kezdenem.
Főleg miután tegnap zakuszkát készítettem. Ami nem egy egyszerű esemény.
Kicsit sokáig tart és nagyon türelmesnek kell lenni a hozzávalók előkészítésénél. A grillezett paprika magozása picit idegölő, mert ugye nem öblítjük le azt a paprikát, mert a végén lemossuk a jó kis levét is. És sznob módon nem darálunk, nem aprítógépezünk, hanem szépen mindent késsel vagdosunk a megfelelő méretűre.
Viszont az kétségtelen, hogy a zakuszka az egyik igen jó módszer arra, hogy az ilyenkor még a kertben fellelhető pár cuccot felhasználjuk.
Ezért miután szépen sütött a nap, és annál semmi sem gyógyítja jobban az ilyen prüszkölős-köhögős-könnyezős nyavalyákat, kiültem a teraszra grillezni újfent.

A terápiás gyógysütés meg elmaradt a nem kielégítő mennyiségű csokoládékészlet miatt. Hát ja, nincs mindig itthon majdnem fél kiló egyszerre. Merthogy egy brutál brownie-t terveztem. Az ágyas pálinka készítésénél felhasznált aszalt meggy segítségével. Merthogy van saját főzésű meggypálinka is, nagyon finom, aromás. Ahogy a szilva meg a sárgabarack is. És ezekből mindig szoktam ágyas megoldásokat is készíteni, a gyümölcsöt meg eddig mindig eltettem, hogy majd jó lesz mindenféle süteményekbe. Viszont sosem kóstoltam. Tegnap viszont igen.
Tehát az ötletről le kell mondanom a későbbiekben is – akár van itthon elég csoki, akár nincs –, mert  sajnos kesernyések az aszalt gyümölcsök.

ZAKUSZKA
1 kg padlizsán
1 kg kápia paprika
500 g cukkini
300 g paradicsom
200 ml napraforgóolaj
100 ml extra szűz olívaolaj
5 fej vöröshagyma
5 gerezd fokhagyma
2 db piros chili
1 ek só
frissen őrölt bors
1 ek balzsamecet
2 babérlevél
1 ek pesto rosso
5-6 ág bazsalikom

A zöldségeket megmostam, a padlizsán szárát levágtam és addig grilleztem, míg belül puha lett és a héja már majdnem fekete volt.
A paprikákat is megsütöttem a grillen. Amikor ezek készen voltak, üvegtálba raktam az összeset, lefedtem. Hagytam állni őket a gőzben nagyjából 20 percig.
Ezután lehúztam a paprikák néhol elszenesedett héját, kiszedtem a csumájukat és a magokat. Majd finomra vágtam.
A hagymát és a fokhagymát megtisztítottam, finomra aprítottam. A chilit kimagoztam, szintén finomra vágtam.
A cukkinit kis kockákra vágtam össze.
A paradicsomot meghámoztam (forró vízben pár perc, hideg vízben leöblít, héjat lehúz), majd kis kockákra vágtam.
Itt már nem szarakodtam a magozással, a padlizsánban úgyis volt egy rakat. És ha azt is kimagozom, akkor egyfelől tényleg a sznobság királynőjévé lehetne koronázni, másfelől a felét ki kellett volna dobni.

Egy nagyobb lábosban felforrósítottam az olajat, és elkezdtem benne sütni a hagymát, a fokhagymát és a  chilit. Sütöttem kb. 8-10 percig. Ezután hozzáadtam a finomra aprított kápiát, kevergetve továbbsütöttem, míg a paprika színe kissé világosabb lett.
Hozzáadtam a cukkinit, a paradicsomot, sóztam és borsoztam, beledobtam a babérlevelet, hozzáadtam a piros pestót és a balzsamecetet. Így főztem lassú tűzön 40 percig.
Ezután hozzáadtam a héjától megszabadított és összevágott padlizsánt is és a felaprított bazsalikomleveleket, további 25 percig főztem.
Akkor jó, ha besűrűsödik és az olaj feljön a tetejére.
Forrón kisebb üvegekbe töltöttem, 5 percre a tetejükre állítottam őket.
Amikor a visszafordítjuk az üvegeket, az olaj felszáll a zakuszka tetejére elzárva a levegőtől, így tartósítván.

2 thoughts on “>Zakuszka

Leave a Reply

