>Sör és marha

>A csirkehúsok és a halak kivételével gyakorlatilag egy lutri, hogy mit sikerül kikapni a mélyhűtőből. Mármint milyen húsfélét. Nagyjából akkor szokott kiderülni, mi az, amikor már félig kiolvasztottuk.
Nem volt ez mindig így. Amikor még egyedül laktam, azért én mindig tudtam, hogy mit akarok elővenni és pontosan honnan. És bár anyukám minden csomagra gondosan rá szokta írni, hogy mit rakott a zacskókba, de ezek a feliratok valahogy sosem tartanak addig, míg odáig jutunk, hogy felhasználjuk a cuccot. Szóval improvizálni kell. Ahogy ma is. Nem mintha ez gond lenne. Sőt.
Igazi szívet melengető étek kerekedett ma, bár olyan nagyon hideg nincs kint, de mindenkinek jólesett a sütőben hosszan párolódott marharagu.
Először valami francia kenyeret akartam hozzá sütni – hogy legyen mivel szaftot tunkolni –, de miután azokat általában 2-3 nappal a fogyasztás előtt kell elkezdeni, maradt a krumplipüré.

SÖRÖS MARHARAGU
30 g vaj
2-3 ek szőlőmagolaj
850 g stefánia
1 fej vöröshagyma
2 fej lilahegyma
1 gerezd fokhagyma
100 g bacon
2 szál sárgarépa
100 g zeller
15 g szárított vargánya
2 ek liszt
2 db babérlevél
4 ág kakukkfű
500 ml szűretlen búzasör
1 tk nádcukor
só, bors

A sütőt 150 °C-ra előmelegítettem.
A gombára forró vizet öntöttem és letakartam.
A marhahúst falatnyi kockákra vágtam. A sárgarépát nagyjából hasonló nagyságúra, a zellert kis kockákra. A bacont felcsíkoztam, a hagymákat durvára, a fokhagymát pedig finomra aprítottam.
Egy serpenyőben felforrósítottam a vajat 1 ek olajjal, adagokban megpörköltem a húst, míg mindenhol barnára sült, majd kiszedtem egy tányérra.
Öntöttem még 1 ek olajat a serpenyőbe, rádobtam a zöldségeket, azokat is barnára pörköltem, majd kiszedtem egy másik tányérra.
A visszamaradt zsiradékon megpirítottam a bacont, hozzáadtam a hagymát és a fokhagymát, ezeket üvegesre pároltam.
Egy öntöttvas edénybe rétegeztem a hozzávalókat: először a hagymás bacon felét raktam bele, ezután a hús fele következett, majd a zöldség és a gomba fele. Rászórtam 1 ek lisztet, 2 ágról lehúzott kakukkfűleveleket és 1 db babérlevelet, sót és borsot. Következett a hozzávalók másik fele.
Ráöntöttem az egészre a hús visszamaradt levét és egy keveset a gomba áztató levéből is, megsóztam, megborsoztam, rászórtam a cukrot is. Majd ráöntöttem a sört. Rátettem az edényre a fedelét és az előmelegített sütőben 2½ órát sütöttem.
Ennyi idő alatt a hús vajpuha lett. A stefánia helyett lábszárat vagy marhapofát is lehet használni. És én legközelebb valami erősebb barnasörrel fogom elkészíteni.
Petrezselyemmel és szerecsendióval ízesített krumplipürével tálaltam.

One thought on “>Sör és marha

Leave a Reply

