>A gránátalmáról

>Annak idején a telkünkön volt egy kis gránátalma bokrunk, kibírta teleket, szépen virágzott és még picike terméseket is hozott, egy baja volt, hogy dísznövény volt és a termését nem tudtuk megenni.
Az egyik barátnőm édesanyjának a kertjében viszont nő gyönyörű és termő gránátalmafa, azt hiszem, abból fogok kérni ágat, hogy gyökereztethessek és legyen itthon saját. Növénynek is gyönyörű, nem beszélve a terméséről.
A gránátalmamagok friss íze semmihez sem hasonlítható. Szeretem a kifacsart levét, vagy csak úgy kieszegetni a félbevágott gyümölcsből a magjait.
Számos kutatás bizonyítja jótékony hatását. A gránátalma nagy mennyiségben tartalmaz polifenolokat, C-vitamint, flavonoidokat, gyümölcscukrot és leggazdagabb forrása az ellagsavnak nevezett természetes anyag.
A szakemberek elsősorban érelmeszesedés és magas vérnyomás megelőzésére ajánlják. A legújabb kutatások szerint a gránátalma segíthet számos rákbetegség megelőzésében és kezelésében. Kutatások kimutatták azt is, hogy 20%-kal képes csökkenteni a szervezet LDL (káros koleszterin) szintjét.

Mi más lehetett volna a főszereplő a tegnapi fogásokban, mint Aphrodité mítikus gyümölcse, a gránátalma.
Ez a gyümölcs a szerelem, a termékenység és a bőség ősi jelképe. A mítosz szerint a szerelem görög istennőjét, Aphrodité a tengerből kilépő szépség lába nyomán csodálatos növények többek között a gránátalma sarjadt. Ezek voltak az ókori hellének legkedveltebb vágykeltői.
A gránátalmát többek között a termékenység szimbólumának is tekintik, a sok, szám szerint 613 magja miatt. Hazájában, Görögországban még mindig a lét és megsemmisülés, a termékenység jelképe.

Őszintén szólva éppen nem azzal foglalkoztam, hogy rettentő egészségeset együnk, hanem inkább az ízek és a színek érdekeltek.
A céklának és a gránátalmának külön-külön is szemvidító és szívderítő színe van. Nem még, ha együtt vannak egy asztalon. A gránátalmaszirup jól lazítja a cékla édes és kissé földes ízét, könnyíti a rostosságát.

TEJSZÍNBEN SÜLT CSIRKEMELL GRÁNÁTALMÁS CÉKLÁVAL
A csirkéhez:
3 db csirkemell
só, bors
100 ml tejszín
100 g bacon
A céklához:
1½ kg cékla
2 fej lilahagyma
5 gerezd fokhagyma
1½ tk durva só
frissen őrölt bors
1½ ek gránátalmaszirup
2-3 ek olívaolaj
½ tk kakukkfű
½ tk oregánó

Egy tepsire nagyobb darab alufóliát raktam, a sütőt előmelegítettem 200 °C-ra.
A céklát mosás és hámozás után kisebb cikkekre vágtam, a fóliára raktam. Rászórtam a megtisztított és cikkekre vágott hagymát és a fokhagymagerezdeket.
Meglocsoltam az olajjal, rácsorgattam a szirupot. Megsóztam, tekertem rá borsot, meghintettem a kakukkfűvel és az oregánóval. A fóliából batyut formáltam, hogy a saját gőzében sülhessen a cékla 80 percet.
Az utolsó 40 percben beraktam a húst is: egy tűzálló tálba raktam egymás mellé a kissé kiklopfolt húsdarabokat, sóztam és borsoztam, meglocsoltam a tejszínnel és a tetejére szórtam a csíkokra vágott bacont.
Tálaláskor szórtam rá pár gránátalmamagot.

Leave a Reply

