>Ünnepi sütik

>Az utóbbi hét nagyjából azzal telt, hogy megpróbáljam leredukálni az ünnepekre megsüthető sütikék, torták és kalácsok számát.
Falatnyi sütiket kell sütni, mert kell. Tortát is kell készíteni, mert apunak karácsonykor van a születésnapja. Kalácsfélét meg azért kell sütni, mert akarok. És még valahova majd a rum babát is be kell illeszteni. Még a végén megvan szilveszterre is a(z egyik) desszert…
A kicsi sütiknek minden évben nagy elánnal szoktam nekiállni, ami azt jelenti, hogy összegyűjtök egy regiment must have receptet. Aztán próbálok húzni. Először tíz lesz. Aztán megrémülök, hogy na ne már, hogy több napig a gyúrjak, nyújtsak, kiszúrjak stb. És így szokott lenni kettő, esetleg három cucc. És ez a pár cucc is meglehetősen egyszerűen elkészíthető. Ugyanis egyszer egy régi barátommal nekiálltunk sütni vagy 8 féle ilyen sütikét, valami doktorötkeres könyvből. Igazából mindegyik recept minősíthetetlen volt. Gyakorlatilag egy katasztrófa, ami azóta is kísért: a tészták kinyújtahatlanok voltak, morzsálódtak, törtek vagy ragadtak és kenődtek, mindegy, mennyi liszttel próbálkoztunk. Azt a könyvet tuti nem engedné át a teszten a két kanadai nőci.

Most tehát csak kettő készült.
Az egyik egy már remekül bevált keksz rozmaringgal.

A másik pedig rugelach. Igazából KicsiVú miatt van a rugelach. Mert ő hozott angyalkázni ilyet, és nagyon finom volt. És eszembe juttatta, hogy időtlen idők óta nem volt ilyesmi itthon.
A rugelach askenázi eredetű sütemény, a jiddis szó nagyjából azt jelenti, hogy kis csücsök vagy sarok. Most nem mennék bele további etimológiai fejtegetésbe, hogy mitől fejedelmi meg ilyenek.
Valószínűleg hanukai és tu bisváti sütemény, és az is nagyon valószínű, hogy eredetileg a szegények sütije volt. Annak idején nem volt nehéz hozzájutni a tejtermékekhez ezeknek a vidéki családoknak sem, ahogy az aszalt gyümölcsök és a diófélék is rendelkezésre állhattak.
A krémsajttal történő elkészítés leginkább amerikai találmány, korábban, a kivándorlás előtt inkább tejfölt vagy aludttejet használtak.
A töltelék gyakorlatilag szabadon választott, az a lényeg, tartalmazzon valamilyen olajos magvat: mákot, diót, mandulát. Valamilyen aszalt gyümölcsöt: mazsolát, aszalt szilvát vagy áfonyát. És természetesen valamilyen jóféle pikáns ízű lekvárt.
A receptnél KicsiVú tésztáját használtam, sót nem tettem bele, mert a krémsajtban volt gyárilag.

RUGELACH ÁFONYÁVAL ÉS MANDULÁVAL
A tésztához:
240 g natúr krémsajt
240 g vaj
6 ek cukor
300 g liszt
A töltelékhez:
250 g mandula
100 g aszalt vörös áfonya
1 db narancs reszelt héja
6 ek nádcukor

A tésztát javallot előző nap összeállítani. A szobahőmérsékletű krémsajtot és vajat habosra vertem a cukorral. Belekevertem a lisztet, simára dolgoztam és folpackba csomagolva hidegre tettem egy éjaszkára.
A töltelékhez aprítóba raktam a tisztítatlan mandulát az aszalt áfonyával, cukorral és a reszelt narancshéjjal. Apróra daráltam, majd összekevertem a dzsemmel.
A tésztát másnap négybe vágtam, amelyik darabbal éppen nem foglalkoztam, azt visszatettem a hűtőbe.
A tésztadarabokat tehát egyenként lisztezett deszkán kerekre nyújtottam és 16 cikkbe vágtam. Ezeket a kis cikkeket megkentem 1-1 tk töltelékkel, a szélesebb végéről feltekertem és sütőpapírral bélelt tepsire raktam. Legközelebb több dzsemet fogok a töltelékhez adni, hogy jobban kenhető legyen és egészen a tészta végéig el tudjam kenni, mert akkor lesz igazán látványos, ahogy a sülés közben kissé kifolyik a töltelék a tészta alól.
180 °C-ra előmelegített sütőben világosra sütöttem 20 perc alatt. Még forrón a tepsin megszórtam porcukorral.

2 thoughts on “>Ünnepi sütik

  1. Lekvároskukta

    >Jó kis sütik!Rugelach iszonyat nagy kedvenc, most mégsem csináltam…bár, még ki tudja :)Ribizlilekvárral szeretném majd én is legközelebb, bár, nem tudom, hol kapok.Boldog Karácsonyt 🙂

Leave a Reply

