>Téli lekvár

>Kezdtem itthon nagyon kifogyni a fűszerekből, ezért tegnap elmentem beszerző körútra. Ugyanis S.-tól azt kaptam karácsonyra, hogy azért persze emberi keretek között maradva garázdálkodhatok, ahol csak szeretnék. Van egy süti, inkább mini Pavlova, amit nagyon szeretnék kipróbálni, viszont rózsaszínnek kéne lennie a végeredménynek, amihez ugye ételfesték kell. Amit persze nem kaptam.
Viszont gazdagabb lettem egy igazán negatív élménnyel az Ázsia boltban. Régen éreztem már magam üzletben ilyen kellemetlenül és kényelmetlenül. Igaz, nagyon régen nem jártam arra, de amilyen változásokat tapasztaltam főleg az eladók hozzáállásában, meglehetősen elkeserítő. A pénztáros csákót a végén már majdnem fejbecsaptam, de tényleg. Nem csinált semmi különöset a nyomorultja, de amilyen unottan és nyeglén álldigált ott, már igazán felbosszantott. Na most vettem jó pár kis zacskócska fűszert, de magától az nem jutott eszébe, hogy esetleg szatyrot is adjon… A halálom, amikor valaki azért sértődött, mert a munkahelyén kell lennie és munkaidőben el kell végeznie a feladatát.
Mondjuk, ő csak hab volt már a tortán, mert két nyanya meg azt az igazi szocreál eladót játszotta vagy testesítette meg, amitől a hátamon feláll a szőr. A konzoloknak dőlve beszélgettek jó hangosan a családjukról – nem tudom, kit sajnáljak jobban, őket vagy a családot –, aztán amikor a vásárlók többen lettek, nekiálltak létrával császkálni és pakolást terveztek a legzsúfoltabb részeken és nyilván halálba sértődtek, mert egyesek nem átallottak vásárolni, válogatni meg ilyenek. És egyébként is rengeteg alkalmazott van mindenütt, biztos sokat lopnak és próbálnak figyelni. Ezt értem, de gyakorlatilag megtöltik az üzletet, és a vásárlóknak nem sok hely marad.
Meg valahogy olyan lepukkant az az egész hely. Kiábrándító volt.
Aztán átmentem a Balassi Bálint utcába, de rózsaszín ételfesték ott sem volt, na tessék. Pedig hát…
Mindegy, de ott legaláb kedvesek meg jófejek. Például feltúrták nekem a fél üzletet, hátha találnak mini marshmallow-t. Éppen nem volt, de kaptam végre tonkababot. Meg még egy csomó jó dolgot. És egyébként ilyen alapfűszerekben egyáltalán nem drágábbak ázsiaiéknál, sőt.

Még karácsony előtt bukkantam egy német nyelvű blogra, ahol is találtam egy sütőtöklekvárt. Azóta vártam az alkalmat, hogy kipróbáljam, ma végre volt rá időm.
A blogon található recepthez képest változtattam: nem tettem bele annyi cukrot és citromlevet/savat, viszont több kókusztej került bele. Igen, került, mert most már tényleg szemüveg kéne, elnéztem a mennyiséget. De szerintem pont nem fog senkit zavarni.


KÓKUSZOS SÜTŐTÖKLEKVÁR
1 kg sütőtök – tisztán mérve
1 tk vaníliapaszta
1 csésze víz
400 ml kókusztej
2 csésze cukor
1½ tasak Haas 3:1 zselésítő
5 g citromsav
100 ml Malibu

A sütőtököt kis kockákra vágtam és a fazékban már felforrt vízbe raktam. Hozzáadtam a vaníliát, majd lefedve főztem 30 percig. Félidőben hozzáöntöttem a kókusztejet, újra lefedtem, és a tök teljes puhulásáig főztem. Figyelni kell, mert a kókusztej miatt kifuthat az egész.
Merülőmixerrel pürésítettem, hozzáadtam a zselésítővel elkevert cukrot, megkavartam és nagyobb lángon főztem még 2-3 percig.
Lehúztam a tűzről, beleöntöttem a Malibut, elkevertem és azonnal kis dzsemes üvegekbe töltöttem.
Finom krémes, kicsit „tömős”, már amilyen ugye a sütőtök, az illata nagyon jó és az íze a citromtól kissé pikáns is. Kicsit tartottam attól, hogy nagyon édes lesz – ezért sem akartam belerakni annyi cukrot –, de nagyon jól kiegyensúlyozott íze van.

7 thoughts on “>Téli lekvár

  1. Makka

    >Érdekes módon ahhoz képest, hogy sütőtök, tényleg nagyon friss íze van, igaz, nem annyira gyümölcsös, mint a sárgabaracké. Nyilván.:-) De a citrom nagyon-nagyon jót tesz neki. A kókusztejtől meg mintha kissé "vajas" is lenne. Nagyon jó.:-)És a citromsav szerintem jóval intenzívebbé teszi ezt a pikánsságot. Azért használtam azt, mert egyfelől a citromot elfelejtettem kivenni a mélyhűtőből (héjlereszelés), másfelől a citromlé nagyon befolyásolja a zselésítők hatását. Nem tudom, mi a kémiája, de azt tapasztaltam, hogy gyilkolja a pektint.

  2. Ildy

    >Ej de különleges ez a lekvár! Nagyon tetszik. A bolti kalandod pedig sajnos nem egyedi eset, egyre jellemzőbb az országra ez a hozzáállás szinte minden területen. Bosszantó.

  3. Ízlésszindróma

    >Izgin hangzik nagyon, kíváncsi lennék az ízére:) én is nézegettem a sütőtök lekvárt, de valahogy nem akart ízre összeállni a fejemben így még nem próbálkoztam vele, pedig imádom a sütőtököt. Főleg így kókusszal nagyon jó lehet!

  4. Makka

    >Örülök, hogy benéztetetk!:-)Az ízét kérdezitek… Most, hogy kicsit összeérett ezalatt a pár nap alatt, egészen meglepőne narancsos íze lett, ha nem tudnám, hogy tökből készült, rá nem jönnék első kóstolásra, az biztos.

  5. pompom

    >Ööööö…. a szemüveg hasznos dolog receptolvasáshoz… De nézzük a jó oldalát, még mindig jobb benézni a mennyiséget, mint felcserélni a hozzávalókat (ahogyan velem történt… :)))

Leave a Reply

