>Pogácsa de luxe

>Tegnap valami sósra vágytak a zemberek itthon, és ilyenkor mi mást lehetne sütni, mint valami sajtos etvaszt. Per pogácsát. Ha már, juhtúrósat szerettem volna, de még az utca végén levő kisközértbe sem voltam hajlandó elsétafikálni és más se, így maradt az a megoldás, hogy az itthon fellelhető hozzávalókból süssek valamit. És az is biztos volt, hogy nem sütőporosat akarok, hanem élesztőset. Keresgéltem itt-ott, majd az Ildy-nél talált recept mellett tettem le a voksot. Kicsivel több sóval és őrölt borssal készítettem el. Ha rajtam múlik, rakok bele medvehagymát is, de leszavaztak. Ja, és mínusz éjszakai kelesztés a hűtőben.

Az van ezzel a pogácsával, hogy tökéletes. A zemberek befalták langyosan majdnem az összeset.

SAJTOS-KRUMPLIS POGÁCSA
300 g főtt krumpli
100 ml tej
30 g friss élesztő
½ tk nádcukor
600 g liszt
2 tk só
250 g margarin
150 g tejföl
2 db tojássárgája
¼ tk frissen őrölt bors
100 g reszelt sajt
A kenéshez és a tetejére:
1 db tojásfehérje
½ tk só
100 g reszelt sajt

A főtt krumplit áttörtem, hagytam langyosra hűlni.
Közben az élesztőt krémesre kevertem a kézmeleg cukros tejjel, kevés lisztet szórtam a tetejére és 15 perc alatt hagytam felfutni.

Egyébként mindez nem így történés, hanem a krumpliról tök elfelejtkezés, az élesztő meg már boldogan futkorászás, amikor krumpli eszembe jutás. Tehát élesztő ki a mínuszokba kistányéron, de így is kifutás. Krumpli extra gyors hámozás, maximumon főzés, közben izgulás, nehogy kifutás és plusz ¼ óra takarítás. Leszűrés, áttörés, ki a mínuszokba, kevergetés, hogy hamar kihűlés, közben kissé megfagyás.

A lisztet egy nagy tálba szitáltam a sóval, beletekertem a borsot, és elmorzsoltam a hideg margarinnal.
A lisztes keverék közepébe mélyedést csináltam, beleöntöttem a felfutott élesztőt, beleraktam a tejfölt, a krumplit és a tojássárgáját, majd sima tésztává dagasztottam. Cipóvá formáltam, megliszteztem, és meleg helyen letakarva hagytam kelni 1½ órát.
Ezután lisztezett deszkán átdögönyöztem, majd kinyújtottam kb. ujjnyi vastagra, megszórtam 100 g reszelt sajttal és szorosan feltekertem. A rúd két végét nagyjából ⅓-nál aláhajtottam. Ez a tekergetés nagyon jó megoldás a hajtogatással szemben. Majd hagytam pihenni a tésztát ½ órát.
A sütőt előmelegítettem 200 °C-ra, két tepsire sütőpapírt raktam.
A deszkát újra megliszteztem és kinyújtottam a tésztát szintén ujjnyi vastagra, pogácsákat szaggattam belőle. A tepsikre sorakoztattam, megkentem a tetejüket a sózott és kissé felvert tojásfehérjével, raktam mindegyikre 1 csipet reszelt sajtot, és 15 perc alatt aranybarnára sütöttem.
Majd bezsebeltem a bókokat.

6 thoughts on “>Pogácsa de luxe

  1. Ildy

    >Jujj de örülök, hogy ízlett!!:) Nagyon szépek lettek! Jót kacagtam a krumplis sztorin:)Hát igen, a sóval én csínján bánok, nem eszek túl sósan. A bors és a medvehagyma remek ötletét már hozzá is írtam a recepthez, köszi.

  2. Makka

    >Nagyon köszönöm a jókívánságokat! Nektek is minden jót kívánok az új évben, amit csak szeretnétek!Ildy, annyira ízlett, hogy ma is kell nekik egy adag.:-)

Leave a Reply

