>Majomkenyér

>Kelt tésztára vágytak családilag itthon a népek. Először azt gondoltam, hogy olyan tekercses izét sütök, rózsatorta vagy hogy hívják. De aztán eszembe jutott, hogy majomkenyeret már régen ettünk, egyszerűbb golyókat gyártani, mint nyújtogatni a kelt tésztát és kenegetni, szórogatni, tekergetni stb.

MAJOMKENYÉR
A tésztához:
500 g liszt
½ tk só
1 ek nádcukor
25 g élesztő
125 ml tej
125 ml víz
1 db tojás
A hempergetéshez:
125 g dió
125 g nádcukor
1 ek fahéj
1 tasak Bourbon vaníliás cukor
75 g aranymazsola
3 ek overproof rum
100 g vaj

A lisztet egy tálba szitáltam a sóval és hozzáadtam ½ ek cukrot. A cukor másik felét belekevertem a kézmeleg tejbe, belemorzsoltam az élesztőt és simára kevertem. Szórtam a tetejére egy kevés lisztet és hagytam felfutni. Közben meglangyosítottam a vizet is.
A liszt közepébe mélyedést csináltam, beleöntöttem az élesztős tejet, a vizet és a kissé felvert tojást. Kb. 10 perc alatt sima tésztává dagasztottam, míg a tészta el nem vált az edénytől és a kezemtől is. Cipóvá formáltam, kissé megliszteztem a felületét és 1 óráig kelesztettem langyos helyen.
A mazsolát egy kis edényben felmelegítettem a rummal, hagytam, hogy felszívja a folyadékot.
Amikor a tészta a duplájára nőtt, kicsit megdögönyöztem és négyfelé vágtam, mindegyik darabból hurkát formáztam, amelyeket 20 egyenlő darabba vágtam – így lett 80 db.
A kis darabokat golyóvá gyúrtam és először az olvasztott vajba mártottam, majd beleforgattam a darált dió, cukor, vaníliás cukor és fahéj keverékébe.
Egy 24 cm-es kerek tortaformába rakosgattam a golyók felét, nem túl szorosan egymás mellé. Megszórtam a mazsola felével és 2 ek diós keverékkel. Majd következett a golyók másik fele. Újra mazsola és diós keverék került rá. A maradék vajjal meglocsoltam az egészet, és hagytam pihenni még 45 percig, míg a tészta a forma pereméig ért.
190 °C-ra előmelegített sütőben sütöttem 40 percig.
Kivettem, hagytam a formában hűlni nagyjából 10 percig, aztán tálra raktam.

Ma a szél a sírba vitt, nemcsak a ruhaszárítót borogatta folyton, hanem a süteményt is szétfújta. Mondjuk, ez utóbbit nem bántam annyira, úgyis akartam egy ilyen fotót.

6 thoughts on “>Majomkenyér

  1. Doctor Pepper

    >de cuki ez a betűtípus meg az új színek. tök jó. lassan én is kedvet kapok egy kis átalakításhoz. kelt tésztára most nem bírok gondolni, annyira tele vagyok:) de azért mentem.

  2. Makka

    >Doki, én legszívesebbn hetente alakítanám a blogot, de persze mindig megunom.:-) Ráadásul a tudásom igen csekély ilyen téren.Bianka, örülök, hogy ízlett! Nálunk még el sem fogyott, de a család már azt tervezgeti, hogy a következő milyen legyen.:-)

Leave a Reply

