>Méz, verseny, gomba, leves

>Úgy döntöttem, benevezek a mézes versenyre. Bár nincsenek illúzióim a végkifejletet illetően, de a 10 kg méz elég kecsegtető nyeremény, hátha. Mert méz az mindig kell.

Az mindjárt az elején világos volt, hogy semmiképpen nem édességet fogok kitalálni. Hanem valami olyan ételt, amelyben az alapanyagok és a méz társítása nem feltétlenül kézenfekvő elsőre, és amelyben gyakorlatilag fűszerként kell használni a mézet.
Miután a tavasz visszavonhatatlanul itt van, valamiért állandóan egy árnyas erdő képe ugrott be, ahogy a receptváltozatokon törtem a fejem. Erdő, illatok, sávokban beszűrődő napfény, zümmögő bogarak. Meg gomba. Ha már erdő-mező kincsei, úgyis mint méz.
Hogy a mexikóiak esznek-e gombakrémlevest, és hogyha esznek, akkor hasonlít-e erre, gőzöm nincs. Mindenesetre a méz és a gomba mellé feltétlenül kívánkozott valami jóféle alkohol, és nem az általánosságban használt sherry. Arról nem is beszélve, hogy sherry nem volt itthon, ellenben tequila igen, az van ugyanis mindig. És ha gomba, akkor kakukkfű, ha tequila, akkor lime. És ha mexikói, akkor minimum pikáns legyen az a leves.
Örültem volna, ha hozzájutok valami karakteres ízű mézhez, vagy legalábbis olyanhoz, amelyről az a képzetem, hogy karakteres. Például kakukkfűmézhez. De erre nem nagyon volt esély. Így maradtam az egyik kedvencemnél, a hársméznél, annak van egy kissé kesernyés és füstös aromája, amitől szerintem nagyon jól illik a gombához meg az egész mexikói koncepcióhoz.


MEXIKÓI GOMBAKRÉMLEVES MARGARITA-HABBAL
1 ek vaj
1 ek olívaolaj
1 fej lilahagyma
2 gerezd fokhagyma
500 g gomba vegyesen – csiperke, barna csiperke, laska, shiitake
2 g szárított vargánya
1 ek hársméz
½ ek kerti kakukkfűlevél
1 db babérlevél
½ lime leve és reszelt héja
½ tk Pimentón de la Vera
600 ml zöldségalaplé
só, bors
125 ml tejszín
A habhoz:
125 ml tejszín
2 tk limelé
2 tk fehér tequila
1 tk hársméz
1 csipet só
chiliszálak a tálaláshoz

A szárított vargányát 150 ml forró vízbe áztattam.
A vajat és az olajat egy edényben összeforrósítottam, ráraktam a nem túl finomra vágott hagymát és a fokhagymát, pároltam 2-3 percig.
Közben feldaraboltam a gombát, rádobtam a párolódó hagymára. Magas hőmérsékleten pirítottam, míg elpárolgott szinte az összes leve, majd hozzáadtam az áztatott gombát is. Rácsorgattam a mézet, hagytam kissé karamellizálódni. Majd a tequilát öntöttem rá. Rászórtam a kakukkfüvet, beledobtam a babérlevelet,  belereszeltem a lime héját, ráfacsartam a levét, megszórtam a füstölt paprikával, majd felöntöttem a gomba áztatólevével és a zöldségalaplével. Felforraltam, mérsékelt tűzön fedő alatt főztem 20 percet.
Ezután lehúztam a tűzről, kivettem a babérlevelet, hozzáöntöttem a tejszínt és simára turmixoltam. Visszaraktam a tűzre, hogy összeforrósodjon, forralni már nem kell. Viszont érdemes megkóstolni, nem kell-e fűszerezni még ezzel-azzal.
Közben a habhoz a tejszínt összekevertem a többi hozzávalóval egy edényben, majd nem túl kemény habbá vertem.
Kis csészékbe adagoltam a levest, mindegyik adag tetejére tettem a habból és chiliszálakkal díszítettem.

2 thoughts on “>Méz, verseny, gomba, leves

Leave a Reply

