Cserkó

A klasszik cseresznyés clafoutis-t szerettem volna ma elkészíteni. Nem, nem tejes pite, vegyük észre és lássuk be, a kettő nem ugyanaz. Bármennyire is szeretnék páran megtalálni az összes nép összes fellelhető ételét „magyar eredetiben”. A clafoutis sokkal több tejszínt és tojást, viszon sokkal kevesebb lisztet tartalmaz, mint az ún. tejes pite. Míg a tejes pite alapvetően a palacsinta tésztájára hasonlít: sok tej, nem olyan sok tojás és liszt.

A cseresznye a fán ugyan gyönyörű volt, de szedés után mutatta meg az igazi arcát. Illetve, hogy kukackák lakják. És hát sajnos éppen kifelé igyekezett az egyik egy szép nagy szemű cseresznyéből. Innentől tőlem pusztulhat az összes cserkó, ahol csak akar – speciel most a hordóban. Szóval a clafoutis-nak annyi volt.
Viszont pénteken elmentünk szeddmagadozni egy eperföldre. Ja, de leginkább szamóca volt az az eper. Olyan ribizliszem nagyságú átlagmérettel, de a méretet meghazudtoló elképesztő édes ízzel. Még így is lehetett szedni olyan 1½ óra alatt több mint 11 kg-ot. Azért péntek estére már úgy éreztem, hogy kihullik a hajam, az őszülésen régen túl voltam, mire megtisztítottam a ⅔-át.
Készült lekvár kétféle: egy sima csak vaníliával és egy chilis-csokis. Dokumentáció nincs, mert a mai tervezett fényképezés idejére sikerült majdnem levágni a jobb hüvelykujjam egy újkeletű rém éles szeletelővel, miközben csokoládét farigcsáltam a túróhabtorta tetejére.
És ez volt az utolsó alkalom – legalábbis egy jó ideig –, hogy én valami réteges izét tervezzek. 
Egyébként elég nagy a lelkesedés a családban, hogy menjünk vissza a jövő hét közepén az eperföldre egy másik legalább ekkora mennyiségű gyümölcsért, csinálnánk eperpálinkát… De az biztos, hogy akkor nem engedek senkit precízkedni és kizárólag szár meg csuma nélkül szedhetnek mindent.
SZAMÓCÁS TÚRÓHABTORTA
A piskótához:
100 g vaj
100g cukor
1 tasak Bourbon vaníliás cukor
2 db tojás
100 g liszt
¾ tk sütőpor
A túróhabhoz:
500 g krémes túró
8 ek nádcukor
1 tasak Bourbon vaníliás cukor
¼ tonkabab
2 db tojásfehérje
250 ml tejszín
1 tasak Dr. Oetker Zselatin fix
300-350 g szamóca
csokoládéforgácsok a tetejére
A sütőt 180 °C-ra előmelegítettem, egy 26 cm-es kerek tortaformát kikentem vajjal.
A piskótához a puha vajat habosra vertem a cukorral és a vaníliás cukorral, egyenként hozzáadtam a tojásokat, majd a sütőporral elegyített lisztet. Simára kevertem a tésztát, belesimítottam a formába. Betoltam az előmelegített sütőbe és 30 perc alatt készre sütöttem. Hagytam a formában kihűlni, majd tálra tettem, tortakarikát raktam köré, és amíg a habot elkészítettem, betettem a hűtőbe.
A habhoz a túrót elkevertem 6 ek cukorral és a vaníliás cukorral, belereszeltem a tonkababot.
A tojásfehérjét először lágy habbá vertem, majd a maradék 2 ek cukrot fokozatosan hozzáadva keményre.
A tejszínt is viszonylag kemény habbá vertem.
A túróba kevertem a zselatint kézi habverővel, majd óvatosan hozzákevertem a tejszínt, aztán a tojáshabot. Egy tálba raktam a krém ⅓-át, a többibe belekevrtem a szamócát – pár darabot kissé összetörtem előtte, hogy színezzék meg a krémet.
A szamócás krémet a hűtőből kivett piskótára kentem, majd a sima fehér következett – réteges koncepció, de nem látszik egyébként.
Aztán a tortát 3-4 órára hűtőbe raktam.
Tálalás előtt leszedtem róla a tortakarikát és megszórtam kevés csokoládéforgáccsal. 
Sokkal gondoltam volna eredetileg, de miután kihagytam a számításból a meleget, ami miatt könnyen tört a kezemben a csokoládé, minek következtében elvágtam a kezem. Aztán hogy ne legyen horrorjelenet, lemondtam a lekvárok kompozícióba rendezéséről és fényképezéséről, örültem, hogy a tortáról sikerült két nagyon béna fotót csinálni. Egyébként sem vagyok egy nagy tehetség a fotózás terén, aztán még ilyenek is akadályoznak. De legalább jó kifogás…
6 thoughts on “Cserkó

  1. Marika

    Nyammi!!! Most egy nagyot nyeltem, és kénytelen vagyok betelni a látványával, az ízét hozzágondolom, meg vagyok győződve róla, hogy nagyon finom! 🙂 Az ujjadra vigyázz, gyógyulást! Biztosasn megérte szedni a szamócát, ha visszavágynak! 🙂

  2. Makka

    Tényleg kárpótol az íz a látványért, úgyhogy annyira nem vagyok elégedetlen.:-)Köszönöm szépen, persze nem olyan vészes a helyzet, csak ilyenkor mindig az derül ki, hogy gyakorlatilag mindenre AZT az ujját akarja használni az ember, amit éppen jól elvágott.:-)

  3. erős ildikó

    Szia!Cserkó: abszolút ugyanígy reagálok – sajnos, mert cseresznyefa pont van a kertben és bőségesen terem. Sajnos egy idő után bekukacosodik.Tortád: gyönyörű, és külön lenyűgöz a túró könnyű hab formájában alkalmazva!Eper: nagyon szerettem menni az eperföldekre, de inkább enni, mint befőzni. Amit hazahoztunk, azt is mindig befaltuk pár nap alatt. De láttam, hogy vannak, akik lelkesen befőzik…

  4. Makka

    Hát igen, sajnos a kukacokat nem viselem.:-)Ha nagyon nem tudtok mit kezdeni a cseresznyével, beszélhetünk egyéb felhasználásokról…:-DEz a habos állag tényleg nagyon finom és könnyű, már csak a megfelelő piskótaalapot kell hozzá megtalálni, mert bár a receptben szereplő vajas piskóta nagyon finom, de kissé plump ehhez a krémhez. És ez sajnos nem az az eset, amikor el lehet adni különböző textúraként.:-)

  5. erős ildikó

    Cserkó: alkohol? Ott már a kukac is átlényegül… Hát, nekem mindegy, mert abszolút meggypárti vagyok (sajnos meggyfa viszont nincs itt, csak a nomádportán, ott meg lefagyott a termés…)Páromat viszont nem zavarja e cseresznyében a lakó, ő nem válogat, mikor szedi, eszi. A szomszédok is kaptak, és őszintén szólva nem tudom, mennyi megközelíthető gyümölcs van még a fán. Általában a vége már a madaraké (illetve a legteteje.) De ha jövőre kell, csak szólj időben!

Leave a Reply

